Gå til innhold

Endelig tilbake til start (vekt)


Fru2020

Anbefalte innlegg

Idag var jeg endelig tilbake til start. Jeg la på meg tjue kilo mens jeg gikk på Seroquel. Nå er de vekke. 

De siste fire kiloene har jeg fått hjelp av Saxenda til å få vekk.

Jeg har veldig mange kilo igjen og sliter med overspisningslidelse, men det er en milepæl og ha kvittet seg med de tjue.

Synes forøvrig at det var svært uklokt av sykehuset å sette meg på en medisin som ofte gir en stor vektoppgang når jeg hadde fedme i utgangspunktet, spesielt siden det finnes alternativer (som jeg går på nå) 

Men sånn er det. Ville bare dele en gladnyhet for en gangs skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så hyggelig å høre (eller lese)! 

Du har jo gjort en kjempejobb. :)

Ja det kan du si. Dette med vektoppgang pga medisiner, eller pga medisiner som gir ulvehunger burde det være mer fokus på synes nå jeg. Jeg har opplevd å gå opp 30 kg selv på medisiner. Jeg overspiste noe kolossalt. Den periodemessige overspisingen, men som jeg har klart å holde i sjakk ved å hente meg inn igjen etter noen dager/et par uker, gikk over i til å bli nesten hver dag. Gikk opp 30 kg på 7-8 mnd eller noe. Da jeg ble satt kraftig ned i dose klarte jeg å ta tilbake kontrollen og gå ned i vekt igjen. 

Når det finnes andre medisiner så bør man jo heller få prøve de først i hvert fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Det er mange kilo! Ikke lett å gå ned i vekt når man har overspisingslidelse så du har virkelig gjort en bra jobb! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 22.6.2021 den 16.58):

Så hyggelig å høre (eller lese)! 

Du har jo gjort en kjempejobb. :)

Ja det kan du si. Dette med vektoppgang pga medisiner, eller pga medisiner som gir ulvehunger burde det være mer fokus på synes nå jeg. Jeg har opplevd å gå opp 30 kg selv på medisiner. Jeg overspiste noe kolossalt. Den periodemessige overspisingen, men som jeg har klart å holde i sjakk ved å hente meg inn igjen etter noen dager/et par uker, gikk over i til å bli nesten hver dag. Gikk opp 30 kg på 7-8 mnd eller noe. Da jeg ble satt kraftig ned i dose klarte jeg å ta tilbake kontrollen og gå ned i vekt igjen. 

Når det finnes andre medisiner så bør man jo heller få prøve de først i hvert fall?

Tusen takk for det. Det er fælt når man går så mye opp i vekt når man har så mye annet som står på.

hattifnattus skrev (19 timer siden):

Godt jobba! Gratulerer med vektnedgangen :)

Takk😊

Humlesurr skrev (11 timer siden):

Gratulerer! Det er mange kilo! Ikke lett å gå ned i vekt når man har overspisingslidelse så du har virkelig gjort en bra jobb! 

Takk😊 Ja overspisningslidelsen er ikke den beste vennen langs veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (7 timer siden):

Tusen takk for det. Det er fælt når man går så mye opp i vekt når man har så mye annet som står på 

Ja, der er det virkelig. Det blir jo en stor vanskelighet på toppen av alt. De fleste har jo store vansker med å gå så ufrivillig mye opp i vekt. Synet på seg selv blir jo ikke noe bedre. Man kan si så mye om at vekt har ikke noe med verdien å gjøre, og det har jo ikke det. Men jeg personlig følte meg ennå verre mtp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra jobba! Gjorde du noe spesielt for å gå ned i vekt? Skjedde vektnedgangen først etter du var ferdig nedtrappa? 

Jeg spør fordi jeg også har lagt på meg en del av seroquel, og driver nå med nedtrapping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.R. skrev (6 timer siden):

Bra jobba! Gjorde du noe spesielt for å gå ned i vekt? Skjedde vektnedgangen først etter du var ferdig nedtrappa? 

Jeg spør fordi jeg også har lagt på meg en del av seroquel, og driver nå med nedtrapping. 

Takk😊

Jeg gjorde ikke noe spesielt for de første 16. De siste fire har jeg fått hjelp av slankemedisin for å få ned (prøver å få ned mer)

Jeg måtte slutte helt på medisinen for at vekten skulle snu, så har den brukt halvannet år på å få gradvis nedover.

Jeg gikk over til Truxal da vi seponerte Seroquel. Den fungerte like bra på meg, men påvirket ikke vekten. Jeg er egentlig ganske frustrert over at de valgte Seroquel foran Truxal i utgangspunktet når de visste at vektoppgang er vanlig og det var åpenbart at det ville være skadelig for meg.

 

 

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (3 timer siden):

Takk😊

Jeg gjorde ikke noe spesielt for de første 16. De siste fire har jeg fått hjelp av slankemedisin for å få ned (prøver å få ned mer)

Jeg måtte slutte helt på medisinen for at vekten skulle snu, så har den brukt halvannet år på å få gradvis nedover.

Jeg gikk over til Truxal da vi seponerte Seroquel. Den fungerte like bra på meg, men påvirket ikke vekten. Jeg er egentlig ganske frustrert over at de valgte Seroquel foran Truxal i utgangspunktet når de visste at vektoppgang er vanlig og det var åpenbart at det ville være skadelig for meg.

 

 

Okei, jeg skjønner. Høres ut som du burde fått sistnemnde medisin fra starten av. I mitt tilfelle var jeg underernært, så difor var det en "ønskelig" bivirkning med vektøktning. Men 30kg vart litt drøyt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.R. skrev (På 28.6.2021 den 12.45):

Okei, jeg skjønner. Høres ut som du burde fått sistnemnde medisin fra starten av. I mitt tilfelle var jeg underernært, så difor var det en "ønskelig" bivirkning med vektøktning. Men 30kg vart litt drøyt

30 kg er litt i overkant ja. Får håpe du ikke må slite mye for å få ned til en vekt du trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...