Gå til innhold

Synes du det er stor forskjell på psykolog/psykiater og psykiatrisk sykepleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Synes du det er stor forskjell på psykolog/psykiater og psykiatrisk sykepleier? Jeg skal snart avslutte hos psykologen jeg har gått til og gå over til å snakke med psykiatrisk sykepleier, lurer på om det blir noe forskjell. Hva synes du?

Anonymkode: 3bdc9...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, jeg merket stor forskjell. Jeg har bare erfaring fra psykiater og psyk.spl da. Men psykiateren kunne helt klart mest. Det forklarer jo med att han var jo lege, og spesialist. Psykepleieren hadde kortere utdannelse og mindre kunnskap. Men det var henne jeg hadde mest med å gjøre.

 

 

Men vil tro dette kan variere ganske mye. Gikk en gang til psykodynamisk orientert psykiater og det fikk jeg null ut av. (Har psykosediagnose).

Anonymkode: e61cc...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok

Ikke hatt psykiater men psykologspesialister og psyk. sykepleier. Sistnevnte var noe tøysete greier som jeg kunne vært foruten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begge deler. Eller jeg har psykologspesialist, men har hatt psykiater også. Får mye mer ut av å snakke med dem enn sykepleierene. Men de er fint til det de er ment til. Støttesamtaler, å treffe et menneske et par ganger i uker, gå en tur etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Blir litt kvalm rett og slett av denne tråen. Folk står i kø for å i det hele tatt å ha NOEN å snakke med. Håper virkelig at alle som har en utdannelse og ønske om å hjelpe andre minst mulig kaster bort tiden på folk som har denne holdningen som noen viser her. Uansett er min erfaring at den nytte man har av en behandler er like mye personbasert som hvilken tittel man har. 

Anonymkode: 28a63...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Blir litt kvalm rett og slett av denne tråen. Folk står i kø for å i det hele tatt å ha NOEN å snakke med. Håper virkelig at alle som har en utdannelse og ønske om å hjelpe andre minst mulig kaster bort tiden på folk som har denne holdningen som noen viser her. Uansett er min erfaring at den nytte man har av en behandler er like mye personbasert som hvilken tittel man har. 

Anonymkode: 28a63...1ad

Mange har så kompliserte ting de strever med at de trenger hjelp av en spesialist, og en spesialist har fordypet seg i faget. Jo tyngre ting man sliter med, desto mer  faglig tyngde må den som skal hjelpe ha. Det er en grunn til at psykologer og psykiatere sitter lenger på skolebenken, de fordyper seg i faget. Selv har jeg gått til både psykiater, psykolog og psykepleier. Psykepleieren kunne hjelpe meg med lettere ting, mens spesialisten gikk dypere til verks og visste hordan hen skulle håndtere det. 

Anonymkode: 00323...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk veldig god hjelp av psyk.spl. Veldig få får gå hos psykiater i årevis fast. Jeg synes ikke det er noe galt i å si att en psykiater har mer kompetanse på det rent tekniske. Men man kan få minst like mye ut av støttesamtaler med psyk.spl i samarbeid med psykiater som bare psykiater.

Anonymkode: e61cc...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 13.42):

Blir litt kvalm rett og slett av denne tråen. Folk står i kø for å i det hele tatt å ha NOEN å snakke med. Håper virkelig at alle som har en utdannelse og ønske om å hjelpe andre minst mulig kaster bort tiden på folk som har denne holdningen som noen viser her. Uansett er min erfaring at den nytte man har av en behandler er like mye personbasert som hvilken tittel man har. 

Anonymkode: 28a63...1ad

Vet ikke hvorfor du blir kvalm. TS stilte et spørsmål og får svar. At man har ulik erfaring/får ulike utbytter ut av de ulike yrkene man får hjelp av er ikke unaturlig. Det er ingen som får hjelp som ikke bør få hjelp. Men det er absolutt for mange som også trenger det, men som ikke får det. Det er derimot ikke mitt eller noe andre pasienter sitt ansvar. Det er de som prioriterer helt opp til regjeringsnivå som må stå til ansvar for. 

Mine sykepleiere er ikke behandlerene mine. De er ikke ment som det heller. Det må da være lov å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd ved ett tilfelle fått mer hjelp av en psykolog enn en psykiater. Eller mulig rettere sagt en annen hjelp. Alle har sine kvaliteter - psykiatriske sykepleiere også. Jeg har et par fantastiske eksempler på blokken som har virkelig gjort en stor endring i livet mitt opp igjennom når det kommer til psykiatriske sykepleiere. Men de gjør seg kanskje best på to ulike områder...

Men jeg opplever en helt klart faglig kvalitetsforbedring når en sammenligner psykiatriske sykepleiere og psykologer når det kommer til samtaleterapi (teknikk) - psykologer har en helt annen måte å angripe problematikken på og drive samtalen på som jeg opplever er mer forankret i teorier og ulike terapiretninger

Ang. å bli kvalm av tråden, ser jeg ingen årsak til det. Vi som uttaler oss i denne tråden, har (dessverre) erfaring med flere profesjoner og i helsevesenet i Norge i dag har en trappetrinnsmodellen når en kommer til hjelpenivå. Om en ikke kommer i mål med laveste hjelpetiltak, går en videre til et høyere nivå osv. At noen ikke opplever å få hjelp, er selvsagt høyst beklagelig og det burde ikke ha vært slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Jeg har opplevd ved ett tilfelle fått mer hjelp av en psykolog enn en psykiater. Eller mulig rettere sagt en annen hjelp. Alle har sine kvaliteter - psykiatriske sykepleiere også. Jeg har et par fantastiske eksempler på blokken som har virkelig gjort en stor endring i livet mitt opp igjennom når det kommer til psykiatriske sykepleiere. Men de gjør seg kanskje best på to ulike områder...

Men jeg opplever en helt klart faglig kvalitetsforbedring når en sammenligner psykiatriske sykepleiere og psykologer når det kommer til samtaleterapi (teknikk) - psykologer har en helt annen måte å angripe problematikken på og drive samtalen på som jeg opplever er mer forankret i teorier og ulike terapiretninger

Ang. å bli kvalm av tråden, ser jeg ingen årsak til det. Vi som uttaler oss i denne tråden, har (dessverre) erfaring med flere profesjoner og i helsevesenet i Norge i dag har en trappetrinnsmodellen når en kommer til hjelpenivå. Om en ikke kommer i mål med laveste hjelpetiltak, går en videre til et høyere nivå osv. At noen ikke opplever å få hjelp, er selvsagt høyst beklagelig og det burde ikke ha vært slik.

Har også gått til psykiater , pluss flere psykologer, student, psykomotorisk fysio. Poenget er at man kan ikke bare ta en gruppe og betegne de som unyttig og en annen for svært nyttig. Det er veldig personavhengig. Og det går også på hvor mye man oppdaterer seg på ny kunnskap og hvor engasjert man er . Ikke bare hvor lang utdannelse man har eller hvilken tittel. Gikk til en psykiater som snakket elendig norsk og som ikke var oppdatert på medisiner. Hun hadde overraskende lite kunnskap om min diagnose Jeg har gått til studenter som har hjulpet meg mye og psykologer som har vært distré og uengasjert. Andre psykologer har hjulpet meg mye. Jeg har gått til psykomotorisk fysioterapeut som var svært new age og helt merkelig og jeg har gått til psykomotorisk fysioterapeut som hadde mye erfaring ang min psykiske lidelse. Jeg har snakket med psykiatrisk sykepleier som har hjulpet meg mye og andre som har hjulpet meg  mindre. 

Anonymkode: 28a63...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har også gått til psykiater , pluss flere psykologer, student, psykomotorisk fysio. Poenget er at man kan ikke bare ta en gruppe og betegne de som unyttig og en annen for svært nyttig. Det er veldig personavhengig. Og det går også på hvor mye man oppdaterer seg på ny kunnskap og hvor engasjert man er . Ikke bare hvor lang utdannelse man har eller hvilken tittel. Gikk til en psykiater som snakket elendig norsk og som ikke var oppdatert på medisiner. Hun hadde overraskende lite kunnskap om min diagnose Jeg har gått til studenter som har hjulpet meg mye og psykologer som har vært distré og uengasjert. Andre psykologer har hjulpet meg mye. Jeg har gått til psykomotorisk fysioterapeut som var svært new age og helt merkelig og jeg har gått til psykomotorisk fysioterapeut som hadde mye erfaring ang min psykiske lidelse. Jeg har snakket med psykiatrisk sykepleier som har hjulpet meg mye og andre som har hjulpet meg  mindre. 

Anonymkode: 28a63...1ad

Ja, det er selvsagt personavgengig også. Hun ene som pleide å være i teamet mitt i akuttpsykiatrien, men som har sluttet nå, hun hjalp meg masse hun. Hun er egentlig operasjonssykepleier, men hun er bare en slik varm og god person som bare instinktivt har gode kunnskaper om hvordan hjelpe meg i hvert fall. Vi gikk ofte ut på tur. Det prioriterte hun alltid. Henne savner jeg. 

Så det er helt riktig det du sier. Men akkurat faglig sett så har jeg jo hatt mer utbytte av en psykolog som har fungert bra personlig og ut av en psykiatrisk sykepleier som har fungert personlig. Men jeg har jo ikke gått til behandling hos de. Det har vært kommunal oppfølgingstjeneste og det er oppfølging i hverdagen, støttesamtaler, daglige gjøremål etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har også gått til psykiater , pluss flere psykologer, student, psykomotorisk fysio. Poenget er at man kan ikke bare ta en gruppe og betegne de som unyttig og en annen for svært nyttig. Det er veldig personavhengig. Og det går også på hvor mye man oppdaterer seg på ny kunnskap og hvor engasjert man er . Ikke bare hvor lang utdannelse man har eller hvilken tittel. Gikk til en psykiater som snakket elendig norsk og som ikke var oppdatert på medisiner. Hun hadde overraskende lite kunnskap om min diagnose Jeg har gått til studenter som har hjulpet meg mye og psykologer som har vært distré og uengasjert. Andre psykologer har hjulpet meg mye. Jeg har gått til psykomotorisk fysioterapeut som var svært new age og helt merkelig og jeg har gått til psykomotorisk fysioterapeut som hadde mye erfaring ang min psykiske lidelse. Jeg har snakket med psykiatrisk sykepleier som har hjulpet meg mye og andre som har hjulpet meg  mindre. 

Anonymkode: 28a63...1ad

Jo, nettopp. Du påpeker svært viktige ting her og vi har en del like erfaringer og synspunkter innen dette, ser jeg. Håper du etter hvert, selv om det har blitt en lang rekke hjelpere, har fått hjelp og har kommet deg videre i livet og fått det bedre :) Det er jo det som er målet med all type terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...