Gå til innhold

Bør man koronavaksinere seg for å beskytte de vaksinerte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk beskjed av legen om å vente med å vaksinere meg pga hormonbehandling og ivf.  Min mor maser på meg om at jeg er nødt å ta vaksinen med en gang for ellers kan jeg smitte vaksinerte.  Trodde at vaksinerte ble beskyttet av vaksinen? 

Anonymkode: b36a7...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har fått råd om å vente, gjør du selvfølgelig det. I mellomtiden lever du som vi alle har gjort før vi ble tilbudt vaksinen.

Hvem man kan smitte eller ikke synes jeg er irrelevant. Det er uansett de som fortsatt verken har tatt vaksinen eller hatt sykdommen, som er mest utsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk beskjed av legen om å vente med å vaksinere meg pga hormonbehandling og ivf.  Min mor maser på meg om at jeg er nødt å ta vaksinen med en gang for ellers kan jeg smitte vaksinerte.  Trodde at vaksinerte ble beskyttet av vaksinen? 

Anonymkode: b36a7...f3a

Er din mor lege? Har hun annen relevant bakgrunn til å kunne uttale seg? Hør på legen du. 

Vaksinerte kan bli smittet og smitte videre, men de fleste vil ikke bli syke, det er slik vaksinen virker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (8 timer siden):

Er din mor lege? Har hun annen relevant bakgrunn til å kunne uttale seg? Hør på legen du. 

Vaksinerte kan bli smittet og smitte videre, men de fleste vil ikke bli syke, det er slik vaksinen virker. 

Legen på klinikken sier at jeg må vente med vaksinen pga sterke hormonbehandlingen som jeg går på. Min mor sier at jeg må ta den.  Min mor vet ingenting om våre planer, og hva som er grunnen til at jeg utsetter vaksinen. Hun synes det er egoistisk av meg. Men jeg er redd for å fortelle om hormonbehandling og ivf for hun vil nok da bare kritisere det på toppen. Så ikke lett hvordan man skal forklare. 

Anonymkode: b36a7...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (9 timer siden):

Hvis du har fått råd om å vente, gjør du selvfølgelig det. I mellomtiden lever du som vi alle har gjort før vi ble tilbudt vaksinen.

Hvem man kan smitte eller ikke synes jeg er irrelevant. Det er uansett de som fortsatt verken har tatt vaksinen eller hatt sykdommen, som er mest utsatt. 

Ja , min mor sa at jeg kan bli syk av korona og jeg kan risikere å smitte de vaksinerte.  Men bør jeg bare si direkte sannheten om hvorfor jeg venter selv om det er noe som hun ikke vil sette pris på å høre? Hun vet ikke om hormonbehandlinger og ivf. Hun har tidligere sagt at hun håper på at jeg ikke skal ha barn. Har jeg en forklaringsplikt og informasjonsplikt om dette med vaksinen ? 

Anonymkode: b36a7...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har jeg en forklaringsplikt og informasjonsplikt om dette med vaksinen ? 

Det vet du jo at du ikke har. Det er ikke ulovlig å lyve for foreldrene sine eller la være å fortelle dem alt, verken om medisiner, vaksiner eller (forsøk på) graviditet. Du kan avfeie henne med at det ikke er hennes sak, at du har dine grunner for å vente, at du har begynt å tro på konspirasjonsteorier eller hva som helst.    

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men bør jeg bare si direkte sannheten om hvorfor jeg venter selv om det er noe som hun ikke vil sette pris på å høre? Hun vet ikke om hormonbehandlinger og ivf. Hun har tidligere sagt at hun håper på at jeg ikke skal ha barn.

Du får vurdere om det er best å fortelle alt nå, eller takle vaksinepresset og forskyve resten av problemet til senere. Da kan følgende situasjoner oppstå i framtiden:

- Dere lykkes, det kommer for en dag at du er gravid, og du må takle motforestillingene hennes til at du har blitt det (hvis hun fortsatt har dem når barnebarnet faktisk er underveis). Men du trenger ikke fortelle at dere har brukt IVF, så du kan late som om det var et lite uhell som du tross alt er glad for.

- Dere lykkes ikke, du trenger aldri fortelle den egentlige grunnen til at du utsatte vaksinen, men du kan heller ikke betro deg til henne om prosessen dere gikk gjennom og skuffelsen over resultatet. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (1 time siden):

Det vet du jo at du ikke har. Det er ikke ulovlig å lyve for foreldrene sine eller la være å fortelle dem alt, verken om medisiner, vaksiner eller (forsøk på) graviditet. Du kan avfeie henne med at det ikke er hennes sak, at du har dine grunner for å vente, at du har begynt å tro på konspirasjonsteorier eller hva som helst.    

Du får vurdere om det er best å fortelle alt nå, eller takle vaksinepresset og forskyve resten av problemet til senere. Da kan følgende situasjoner oppstå i framtiden:

- Dere lykkes, det kommer for en dag at du er gravid, og du må takle motforestillingene hennes til at du har blitt det (hvis hun fortsatt har dem når barnebarnet faktisk er underveis). Men du trenger ikke fortelle at dere har brukt IVF, så du kan late som om det var et lite uhell som du tross alt er glad for.

- Dere lykkes ikke, du trenger aldri fortelle den egentlige grunnen til at du utsatte vaksinen, men du kan heller ikke betro deg til henne om prosessen dere gikk gjennom og skuffelsen over resultatet. 

Helt enig med deg. 

Jeg har bestemt meg for å ta en "løgn" om at jeg har tatt vaksinen slik at hun stopper å mase om det. 

Dersom vi lykkes med ivf så vil ta en løgn om at det var et uhell slik at hun ikke lager mas og stress om det. Tror jeg venter lengst mulig med å fortelle det slik at det ikke blir unødvendig mas om at jeg må ta abort osv. 

Ja dersom vi ikke lykkes så kan jeg ikke fortelle henne om prosessen. Og skuffelsen. Trist at det er sånn men det blir jo sånn desverre. 

Mannen min ønsket at jeg skal si sannheten om vårt mål osv. Og dersom hun ikke respekterer det så vil han ikke besøke de så mye lenger av ren skuffelse over at de ikke aksepterer vårt ønske. Men det er min mor, og selv om hun er som hun er så er jeg glad i henne, og vil derfor ikke ha noe drama rundt dette. Derfor kan ikke sannheten sies. 

Anonymkode: b36a7...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men det er min mor, og selv om hun er som hun er så er jeg glad i henne, og vil derfor ikke ha noe drama rundt dette.

Jeg for min del synes det er rikelig med drama allerede. Men jeg håper det får en lykkelig slutt, du "investerer" mye i dette prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Legen på klinikken sier at jeg må vente med vaksinen pga sterke hormonbehandlingen som jeg går på. Min mor sier at jeg må ta den.  Min mor vet ingenting om våre planer, og hva som er grunnen til at jeg utsetter vaksinen. Hun synes det er egoistisk av meg. Men jeg er redd for å fortelle om hormonbehandling og ivf for hun vil nok da bare kritisere det på toppen. Så ikke lett hvordan man skal forklare. 

Anonymkode: b36a7...f3a

Du trenger ikke forklare hvorfor du velger å ikke la deg vaksinere, - men jeg synes ikke det er rart at moren din prøver å påvirke deg så lenge hun ikke vet at du har en grunn til å la være. Stort sett alle utsettes for en forventning om at de skal si ja til vaksine, noe som ikke er  rart siden vaksinasjon ser ut til å være løsningen på pandemien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Moren din høres kontrollerende ut. Hva har hun med om du skal ha barn eller ikke, eller om du skal ta vaksine for den saks skyld. Jeg hadde blitt rasende om min mor hadde oppført seg noe i nærheten av det du beskriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (33 minutter siden):

Du trenger ikke forklare hvorfor du velger å ikke la deg vaksinere, - men jeg synes ikke det er rart at moren din prøver å påvirke deg så lenge hun ikke vet at du har en grunn til å la være. Stort sett alle utsettes for en forventning om at de skal si ja til vaksine, noe som ikke er  rart siden vaksinasjon ser ut til å være løsningen på pandemien. 

Min mor har blitt veldig nervøs med alderen.  Hun tror at hvis jeg får korona så vil jeg dø. Hun har helt panikk. Men oddsene mine er gode med tanke på at jeg har bra helse, og veldig god fysisk form. Hun har veldig panikk for korona. Jeg tilgir henne for det.

Jeg er enig i at jeg burde vaksineres i utgangspunktet.  Men akkurat nå går det ikke pga hormonbehandlingen. Men jeg skal ta vaksinen så fort det er forsvarlig å gjøre det. 

Drømmeautomat skrev (6 minutter siden):

Moren din høres kontrollerende ut. Hva har hun med om du skal ha barn eller ikke, eller om du skal ta vaksine for den saks skyld. Jeg hadde blitt rasende om min mor hadde oppført seg noe i nærheten av det du beskriver. 

Jeg tror at hun glemmer at jeg er voksen. Hun har blitt verre og verre jo eldre hun blir. Hun har mer og mer begynt å prate til meg som om jeg er et lite barn. Man kan bli sint for det, men jeg velger å ikke bli det men beskytter godt om livet mitt med å heller lyve og holde slike saker hemmelig for henne. Er det vanlig at folk som har mye angst blir verre med alderen? Hun har alltid slitt en del med angst, men aldri vært sånn som nå. Hun sitter alltid og gnir fingrene mot hverandre og snakker om bekymringer for alt mulig hver gang jeg treffer henne. Stakkars.  

Anonymkode: b36a7...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (13 minutter siden):

Moren din høres kontrollerende ut. Hva har hun med om du skal ha barn eller ikke, eller om du skal ta vaksine for den saks skyld. Jeg hadde blitt rasende om min mor hadde oppført seg noe i nærheten av det du beskriver. 

Hun er 75 år. Mulig noen blir sånn når de blir eldre? Mer engstelig? 

Anonymkode: b36a7...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Det er vel formildende hvis det skyldes angst og ikke at hun bevisst prøver å kontrollere deg. Men du kan jo fortsatt si til henne at du har ditt liv som du håndterer fint selv, sånn at det er en bekymring hun kan gi slipp på. Jeg veit ikke om folk blir mer engstelige med alderen statistisk sett, men ja, det virker jo ofte sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mulig noen blir sånn når de blir eldre? Mer engstelig? 

Mange (men jeg påstår ikke at det gjelder alle) får en slags forsterket utgave av sin egen personlighet når de blir gamle: De som har vært pratsomme, kan bli ustoppelige, de litt skeptiske kan bli mistenksomme, og for de litt engstelige, kan bekymringene ta fullstendig overhånd, osv.  

I tillegg er det jo ikke unaturlig at man generelt er litt mer engstelig som 75-åring enn da man var 40 år yngre. Det kan jo være en del nye trekk ved dagliglivet og samfunnet som kan virke underlige / uforståelige og dermed øke trangen til å være forsiktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (17 minutter siden):

Det er vel formildende hvis det skyldes angst og ikke at hun bevisst prøver å kontrollere deg. Men du kan jo fortsatt si til henne at du har ditt liv som du håndterer fint selv, sånn at det er en bekymring hun kan gi slipp på. Jeg veit ikke om folk blir mer engstelige med alderen statistisk sett, men ja, det virker jo ofte sånn.

Ja, det er derfor jeg må være forsiktig om hva jeg forteller til henne. Dersom jeg forteller om at jeg er gravid / om jeg blir det så vil hun nok stresse meg og ringe meg og bekymre seg hele graviditeten. Hun vil fortelle om alt som kan gå galt tror jeg. Alt fra svangerskapsforgiftning til alt det verste. Jeg må bare holde stille for henne så lenge som mulig om alt for å få ro. Samtidig ta noen løgner underveis om vaksinen osv. 

Jeg har selv mye angst og kjenner igjen symptomene, men jeg lar mine to voksne barn få friheten til å ta sine egne valg i livet. Det er viktig. Prøver å jobbe med angsten. Jeg kjenner igjen i symptomene med at hun gnir hendene mot hverandre, kroppsspråk og tendensen til å ha tanker og fokus på alt farlig som kan skje. Veldig leit. 

Da hun var yngre så var det mye bedre. Hun har forandret seg mye med årene. 

Anonymkode: b36a7...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (3 minutter siden):

Mange (men jeg påstår ikke at det gjelder alle) får en slags forsterket utgave av sin egen personlighet når de blir gamle: De som har vært pratsomme, kan bli ustoppelige, de litt skeptiske kan bli mistenksomme, og for de litt engstelige, kan bekymringene ta fullstendig overhånd, osv.  

I tillegg er det jo ikke unaturlig at man generelt er litt mer engstelig som 75-åring enn da man var 40 år yngre. Det kan jo være en del nye trekk ved dagliglivet og samfunnet som kan virke underlige / uforståelige og dermed øke trangen til å være forsiktig. 

Min søster er sykepleier og hun sier at hun har lagt merke til at vår mor er blitt veldig engstelig, bekymret og nervøs med alderen. Hun mener at dette har med at hun alltid har vært litt smånervøs men det har forsterket seg veldig mye. Det er trist for jeg kunne ønske at jeg kunne dele mer av livet mitt med henne. Jeg er flink til å besøke henne ofte, men jeg kan ikke dele informasjon med henne slik som før. Jeg føler at jeg mistet den delen av henne for noen år siden. Før kunne jeg fortelle alt jeg ikke kan fortelle nå. 

Anonymkode: b36a7...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...