Gå til innhold

Feiret dere St. Hans i går?


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Her på Sørlandet er det mange som feirer St.Hansaften (23. juni). Jeg har alltid gjort det, og synes det er en av de koseligste kveldene om sommeren. Vi var på sommerstedet, hadde stort bål, og jeg og min søster (med våre nærmeste), sammen med mine foreldre hadde en tradisjonell feiring med grilling, fanging av krabber for de små, bading, båtkjøring og prating rundt bålet. Koselig!

Noen andre som feiret den lengste sommerdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
påskelilje skrev (41 minutter siden):

Her på Sørlandet er det mange som feirer St.Hansaften (23. juni). Jeg har alltid gjort det, og synes det er en av de koseligste kveldene om sommeren. Vi var på sommerstedet, hadde stort bål, og jeg og min søster (med våre nærmeste), sammen med mine foreldre hadde en tradisjonell feiring med grilling, fanging av krabber for de små, bading, båtkjøring og prating rundt bålet. Koselig!

Noen andre som feiret den lengste sommerdagen?

Vi grillet, det går an når det er fint vær :) Men din kveld hørtes jo koselig ut, litt for mange folk etter min smak bare. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en veldig hyggelig St. Hansfeiring! 😊 For vår del ble det en helt vanlig dag. Tenkte faktisk ikke noe særlig over at det var St. Hans en gang 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (51 minutter siden):

Her på Sørlandet er det mange som feirer St.Hansaften (23. juni). Jeg har alltid gjort det, og synes det er en av de koseligste kveldene om sommeren. Vi var på sommerstedet, hadde stort bål, og jeg og min søster (med våre nærmeste), sammen med mine foreldre hadde en tradisjonell feiring med grilling, fanging av krabber for de små, bading, båtkjøring og prating rundt bålet. Koselig!

Noen andre som feiret den lengste sommerdagen?

Høres koselig ut :). Jeg synes også at man "bør" være ved eller på sjøen og gjerne med bål og grilling på Sankthans. Slik var det i hele oppveksten og gjerne med sangleker rundt bålet. 

 

I år ble det middag ute på restaurant. Ikke helt det samme, men ikke så dumt det heller, i strålende sol og første restaurantbesøk med vin på over et halvt år :). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Her på Sørlandet er det mange som feirer St.Hansaften (23. juni). Jeg har alltid gjort det, og synes det er en av de koseligste kveldene om sommeren. Vi var på sommerstedet, hadde stort bål, og jeg og min søster (med våre nærmeste), sammen med mine foreldre hadde en tradisjonell feiring med grilling, fanging av krabber for de små, bading, båtkjøring og prating rundt bålet. Koselig!

Noen andre som feiret den lengste sommerdagen?

Koselig! Da jeg var barn pleide vi å være i fjæra og tenne bål både pinseaften og St. Hansaften, grillet pølser og koste oss. Men det er mange år siden. Nå har vi ingen tradisjoner rundt denne dagen og i år pissregnet det også så det var ingen grunn til å være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
Grendel skrev (12 minutter siden):

Nei.

Fisk til middag, vasking av do og joggetur i regnet.

En trist sanktehans 😮 😞 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min eldste var barn, arrangerte Lions Club noe her i nærmiljøet. Det var vi med på hvis været var OK, de årene hun hadde glede av det. Etter at det tok slutt, har vi ikke feiret kvelden spesielt, ingen av oss er vokst opp med det. Så gårsdagen var som en vanlig onsdag her. 

Fra egen barndom hendte det at vi var på besøk hos farmor og farfar i Telemark den dagen, som en start på ferien - foreldrene mine hadde skoleferie. Da gjorde vi litt mer ut av dagen. 

Fra Lions-arrangementet husker jeg best at det, i likhet med mange tilsvarende opplegg, ble flyttet fram i tid i 1998. Alt, båltenningen inkludert, foregikk lenge før det var tegn til skumring, fordi "alle" skulle hjem og se Norge spille mot Brasil...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (27 minutter siden):

En trist sanktehans 😮 😞 😄 

Neida. Kun en vanlig dag. Jeg fikk første vaksinedose, og det var en opptur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk første vaksinedose, og det var en opptur.

Jeg får den siste i ettermiddag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (20 minutter siden):

Neida. Kun en vanlig dag. Jeg fikk første vaksinedose, og det var en opptur.

Jeg får den første nå i ettermiddag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (32 minutter siden):

Da min eldste var barn, arrangerte Lions Club noe her i nærmiljøet. Det var vi med på hvis været var OK, de årene hun hadde glede av det. Etter at det tok slutt, har vi ikke feiret kvelden spesielt, ingen av oss er vokst opp med det. Så gårsdagen var som en vanlig onsdag her. 

Fra egen barndom hendte det at vi var på besøk hos farmor og farfar i Telemark den dagen, som en start på ferien - foreldrene mine hadde skoleferie. Da gjorde vi litt mer ut av dagen. 

Fra Lions-arrangementet husker jeg best at det, i likhet med mange tilsvarende opplegg, ble flyttet fram i tid i 1998. Alt, båltenningen inkludert, foregikk lenge før det var tegn til skumring, fordi "alle" skulle hjem og se Norge spille mot Brasil...

 

Ja, straffen til Rekdal er vel på linje med staven til Brå. Jeg husker selv at jeg var på seiltur og lå stormfast i Skagen på det tidspunkt :o  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra skrev (37 minutter siden):

Ja, straffen til Rekdal er vel på linje med staven til Brå. Jeg husker selv at jeg var på seiltur og lå stormfast i Skagen på det tidspunkt :o  :) 

Jeg har en bekjent som fylte runde år den dagen og hadde selskap i leid lokale. Dette var jo før alle hadde datamaskin i lomma.

Etter hvert var det påfallende mange som sto ute på parkeringsplassen og hørte på bilradioen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (10 timer siden):

Ja, straffen til Rekdal er vel på linje med staven til Brå. Jeg husker selv at jeg var på seiltur og lå stormfast i Skagen på det tidspunkt :o  :) 

Vi var en gjeng halvstore barn som badet. I naustet var det skjøteledning ned til en tv, så benker de voksne seg rundt.

Vi hørte noen brøl. Gikk inn for å dusje, så fant jeg ikke håndkle mitt. Da gikk vi ut fordi det var stormende jubel, håndkle (som var rødtish) var knytt fast og helst oppi flagstanga 😂 Var vel det nærmeste de kom flagg sikkert. 
Husker enda den gode stemningen den kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (12 timer siden):

Her på Sørlandet er det mange som feirer St.Hansaften (23. juni). Jeg har alltid gjort det, og synes det er en av de koseligste kveldene om sommeren. Vi var på sommerstedet, hadde stort bål, og jeg og min søster (med våre nærmeste), sammen med mine foreldre hadde en tradisjonell feiring med grilling, fanging av krabber for de små, bading, båtkjøring og prating rundt bålet. Koselig!

Noen andre som feiret den lengste sommerdagen?

Vært ymse med feiring i voksne år. Noen år samles grenda til grilling, bål, sosialt samkvem. Så dabber det av noen år, så tar noen iniativ igjen.

Ifjor grillet noen naboer sammen på en felles uteplass vi har.

I år var det ikke noe felles, vi var ikke hjemme før 20-21 så for oss hadde det utgått uansett.


I oppveksten så feiret vi alltid, uansett hvor jeg var, så var det bål, noe felles grilling og prating til ganske sen kveld.

 

Olsok derimot, det er fast tradisjon blitt her. Alle samles på fast plass, veldig folksomt, så er det alltid en hard kjerne igjen til langt på natt foran bålet. Det er veldig kjekt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (10 timer siden):

Jeg får den første nå i ettermiddag. :)

Jeg skal få den den første på mandag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (Akkurat nå):

Jeg skal få den den første på mandag 😊

Jeg er fullvaksinert. 
Ventet litt på reaksjon på dose 2, men var bare litt trøtt, jeg har fatique så jeg er trøtt hele tiden, så det gjorde ikke noe fra eller til 😄

 

Mannen har akkurat fått dose 1. Ungdommen skal iløpet av 1-2 uker dersom kommunen sitt estimat holder. Varier veldig fra sted til sted, mamma har akkurat også fått dose 1, hun er jo i en høyere aldersgruppe enn mannen (han er i 40-44). Vi har visstnok ikke så stor andel eldre personer, ene nabokommunen har mange, så den er mye lengre bak enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel mitt livs kjipeste og mest smertefulle feiring av den dagen i år. 😅 

Jeg har vokst opp med det store bålet på fotballbanen. Da jeg bodde med eksen så samlet nabolaget seg nede ved vårt hus, ved en liten strand. Så grillet vi og slikt. Det var koselig. Vi hadde kun en "nær" nabo 200 m unna ca. Så var resten av nabolaget opp gjennom en vei. Vi hadde sjøtomt. Det savner jeg. :) Men ungene har det ennå da. Det er jo fint. 

Når jeg kommer hjem så skal jeg og vennen min endelig kjøpe oss en liten grill og grille slik vi snakket om i hele fjor sommer. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det avlyst pga brannfare.
Som barn feiret vi på et stort jorde bak blokka vår med bål og levende musikk og de voksne danset.  Som voksen har det ikke vært noen feiring der jeg har bodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...