Gå til innhold

Kontroll etter fødsel


Gjest Wilma

Anbefalte innlegg

Det er tid for en forsinket

6 ukers-kontroll, og i den forbindelse har jeg en del spørsmål:

1: Hvordan foregår en slik kontroll, og hva gjøres?

2: Livmoren min kjennes fortsatt veldig stor ut nå 10 uker etter fødselen. Er dette normalt? Hva kan jeg gjøre for å få den til å trekke seg mer sammen. (Jeg kan dessverre ikke amme.)

3: På grunn av gjentatte UVI etter fødselen har jeg ikke fått gjort knipeøvelser i noen større grad. Nå er jeg blitt bedre av UVI'ene, men jeg føler at jeg er fryktelig svak i knipemusklene. Har det noen betydning at jeg kommer såpass sent igang?

4: Legen anbefaler hormonspiral. Hvordan vil et liv med denne typen prevensjon arte seg? Kommer mensen hver 4. uke? Kan jeg bruke tamponger? Hvilke bivirkninger forekommer. Hva er forskjellen mellom hormonspiral og Trionetta?

5: Hvordan arter vanligvis restitueringsperioden etter fødselen seg? Jeg ammer ikke og har ikke fått tilbake mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Det er som en vanlig gynekologisk kontroll hvor man sjekker at evt klipp er pennt grodd og hører om du har spesielle problemer.

2. Din lege kan avgjøre om livmoren er unormalt stor, du kan ikke påvirke størrelse.

3. Det er aldri for sent å starte med knipeøvelser. Legen kan vise deg hvordan det skal gjøres.

4. Hormonspiralen vil være effektivt prevensjonsmiddel og redusere dine blødninger, hos noen stopper de helt opp. Spiralen inneholder ikke østrogen som i p-piller. P-piller kan øke risiko for blodpropp. Spiralen gir lite innvirkning på resten av kroppen, den virker i livmoren

5. De fleste får mensen tilbake innen 3 måneder, hvis de slutter å amme, man kommer fortere tilbake til normalt hormonnivå

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...