Gå til innhold

Er det mange som får kreft av ivf-behandling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leser om risiko for brystkreft / eggstokkreft og livmorkreft av den typen behandling. Men er risikoen høy? 

Anonymkode: 61bb8...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-2264?source=relisdb

https://tidsskriftet.no/2018/12/oversiktsartikkel/kreftrisiko-hos-mor-og-barn-etter-fertilitetsbehandling

Risikoen er ikke høy nok til at man kan være sikker på om det er en årsak / virkning-sammenheng eller bare en økning i diagnostisering pga. tett oppfølging.

Hvis det hadde vært en sikker, forhøyet risiko for kreft som følge av IVF, ville du selvsagt fått opplyst det før du startet. Ingen er interessert i å produsere kreftpasienter.

For enkelte krefttyper kan sykdommen og / eller behandlingen ødelegge eller redusere muligheten for å få barn på naturlig måte. I slike tilfeller hender det at man gjør forberedelser (nedfrysning av egg f.eks.) til at man kan bli gravid vha. IVF når behandlingen er avsluttet. Det hadde nok ikke skjedd hvis det var risikofylt. 

Jeg tror ikke det er så lurt å lese om alt som teoretisk kan gå galt med mor eller barn ved IVF. Den absolutt største risikoen er at forsøket ikke lykkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri tenkt på og går ikke rundt å er redd for det.  Men nå er det 26 år siden jeg hadde mitt forsøk og jeg ble gravid ved første forsøk.  Det eneste er at jeg var over 40 da jeg gjorde det og gikk derfor rett i overgangsalderen etterpå.  Og så var det dyrt for jeg gjorde det i utlandet fordi jeg ikke fikk noe tilbud i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (5 timer siden):

https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-2264?source=relisdb

https://tidsskriftet.no/2018/12/oversiktsartikkel/kreftrisiko-hos-mor-og-barn-etter-fertilitetsbehandling

Risikoen er ikke høy nok til at man kan være sikker på om det er en årsak / virkning-sammenheng eller bare en økning i diagnostisering pga. tett oppfølging.

Hvis det hadde vært en sikker, forhøyet risiko for kreft som følge av IVF, ville du selvsagt fått opplyst det før du startet. Ingen er interessert i å produsere kreftpasienter.

For enkelte krefttyper kan sykdommen og / eller behandlingen ødelegge eller redusere muligheten for å få barn på naturlig måte. I slike tilfeller hender det at man gjør forberedelser (nedfrysning av egg f.eks.) til at man kan bli gravid vha. IVF når behandlingen er avsluttet. Det hadde nok ikke skjedd hvis det var risikofylt. 

Jeg tror ikke det er så lurt å lese om alt som teoretisk kan gå galt med mor eller barn ved IVF. Den absolutt største risikoen er at forsøket ikke lykkes. 

Regner med som du sier at ingen er interesserte i å produsere kreftpasienter. Og sjansen om at forsøket mitt ender med sannsynligvis kreft vil vel de fleste ikke ta. Jeg tar det kun hvis risikoen er usannsynlig og minimal for kreft.  

Enig med deg. Det er nok lurt å ikke lese for mye. 

Takk for svar  :)

Dorthe skrev (48 minutter siden):

Det har jeg aldri tenkt på og går ikke rundt å er redd for det.  Men nå er det 26 år siden jeg hadde mitt forsøk og jeg ble gravid ved første forsøk.  Det eneste er at jeg var over 40 da jeg gjorde det og gikk derfor rett i overgangsalderen etterpå.  Og så var det dyrt for jeg gjorde det i utlandet fordi jeg ikke fikk noe tilbud i Norge.

Takk for svar. 

Jeg er også over 40, og ja om jeg går rett i overgangsalderen etterpå så får det bare være sånn. Men kreft / blodpropp vil jeg ikke risikere. Håper at det går bra å føde i denne alderen. Hehe jeg er litt mer engstelig nå enn før men jeg vil forsøke. 

Anonymkode: 61bb8...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (8 timer siden):

Det har jeg aldri tenkt på og går ikke rundt å er redd for det.  Men nå er det 26 år siden jeg hadde mitt forsøk og jeg ble gravid ved første forsøk.  Det eneste er at jeg var over 40 da jeg gjorde det og gikk derfor rett i overgangsalderen etterpå.  Og så var det dyrt for jeg gjorde det i utlandet fordi jeg ikke fikk noe tilbud i Norge.

Var det ikke private aktører som tilbød det i Norge? Var det greit å bli mor etter 40? Så bra at du lyktes med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tilbud til de som var over 38 i Norge.  Og jeg hadde to barn fra før så jeg visste hva jeg gikk til.  Det var slitsomt, men jeg vet ikke om det var fordi jeg var over 40 eller om det var fordi jeg gikk fra to til tre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Dorthe skrev (16 timer siden):

Det har jeg aldri tenkt på og går ikke rundt å er redd for det.  Men nå er det 26 år siden jeg hadde mitt forsøk og jeg ble gravid ved første forsøk.  Det eneste er at jeg var over 40 da jeg gjorde det og gikk derfor rett i overgangsalderen etterpå.  Og så var det dyrt for jeg gjorde det i utlandet fordi jeg ikke fikk noe tilbud i Norge.

Hvor gammel var du da du fikk barnet ? 

Jeg vet det er mange negative holdninger til å få barn når man er over 38. Men man må få velge det man ønsker selv. Jeg er over 40 år, og det er mange som ikke forstår hvorfor jeg risikerer å bli gravid i min alder. Og med ivf på toppen liksom. 

Anonymkode: 61bb8...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker
laban skrev (På 25.6.2021 den 12.24):

https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-2264?source=relisdb

https://tidsskriftet.no/2018/12/oversiktsartikkel/kreftrisiko-hos-mor-og-barn-etter-fertilitetsbehandling

Risikoen er ikke høy nok til at man kan være sikker på om det er en årsak / virkning-sammenheng eller bare en økning i diagnostisering pga. tett oppfølging.

Hvis det hadde vært en sikker, forhøyet risiko for kreft som følge av IVF, ville du selvsagt fått opplyst det før du startet. Ingen er interessert i å produsere kreftpasienter.

For enkelte krefttyper kan sykdommen og / eller behandlingen ødelegge eller redusere muligheten for å få barn på naturlig måte. I slike tilfeller hender det at man gjør forberedelser (nedfrysning av egg f.eks.) til at man kan bli gravid vha. IVF når behandlingen er avsluttet. Det hadde nok ikke skjedd hvis det var risikofylt. 

Jeg tror ikke det er så lurt å lese om alt som teoretisk kan gå galt med mor eller barn ved IVF. Den absolutt største risikoen er at forsøket ikke lykkes. 

Trøster meg med hva du skriver her nå når jeg har startet på ivf medisin. Jeg har veldig angst for bivirkninger av medisiner / vaksiner og slikt generellt.  Kjenner at jeg har vært ganske engstelig for bivirkninger i dag, men forsøker å tenke på hva du skriver om at den absolutt største risikoen er nok å ikke lykkes. 

Anonymkode: 61bb8...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Trøster meg med hva du skriver her nå når jeg har startet på ivf medisin. Jeg har veldig angst for bivirkninger av medisiner / vaksiner og slikt generellt.  Kjenner at jeg har vært ganske engstelig for bivirkninger i dag, men forsøker å tenke på hva du skriver om at den absolutt største risikoen er nok å ikke lykkes. 

Anonymkode: 61bb8...00e

Lykke til, hold oss oppdatert 😉

I "gamle dager" (før BarnIMagen, KG og alle nettsidene for foreldre og barn) var det stadig noen forsøk å følge med på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (56 minutter siden):

Lykke til, hold oss oppdatert 😉

I "gamle dager" (før BarnIMagen, KG og alle nettsidene for foreldre og barn) var det stadig noen forsøk å følge med på her.

Kjekt at du vil holdes oppdatert  :)Skal holde dere oppdatert. Er jo litt interessant å oppleve hva ivf er uavhengig om jeg lykkes eller ikke.

Jeg har nå startet med estrofem 3 ganger daglig. Er veldig redd for bivirkninger men forsøker å ha tro på at dette skal gå bra. Jeg drar om en ukes tid til utlandet for å ta ivf på klinikken. 5 frosne embryo ligger på frys. En eller to av de skal settes inn. Men frykter tvillinger med to, og det beste er at dette resulterer i at jeg kun blir gravid med et embryo. Det er det sunneste og beste for min del. Men noen leger sier at jeg dobler sjansen på å lykkes med et av embryoene med å sette inn to. 

Jeg slipper egguttak for dette er av eggdonor. Klinikken fant en eggdonor i fjor høst. Eggene ble befruktet og vi fikk 5 embryo på frys. Jeg må være ærlig å si at jeg kjenner på morsinstinkt selv om dette ikke blir mitt genetiske barn (om det blir noe barn av forsøket). Jeg har kjøpt inn vitamintilskudd/ trankapsler, sluttet fullstendig å drikke alkohol og lever sunt slik at alt ligger best mulig til rette for embryoet / og et foster. 

Neste uke blir det ultralyd og hormonprøver på utenlandske klinikken. Og når resultatet foreligger kommer de til å avgjøre når innsett vil skje. Jeg har aldri tenkt over at klinikker har en egen embryolog, og alt rundt det. Og at embryo kan ligge i lang tid på frys.. Helt utrolig. 

 

 

Anonymkode: 61bb8...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (13 timer siden):

Lykke til, hold oss oppdatert 😉

I "gamle dager" (før BarnIMagen, KG og alle nettsidene for foreldre og barn) var det stadig noen forsøk å følge med på her.

I dag føler jeg meg veldig bra i kroppen. Sov mye bedre enn jeg pleier i natt. Leste om østrogen sine positive effekter på kroppen og prøver å fokusere på det istedet for skremmende bivirkninger.  Vet ikke om det er virkningen av østrogen som fikk meg til å sove godt og som fikk meg til å bli mindre klam om natten. 

Anonymkode: 61bb8...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. :)

Jeg vil gjerne følge med på prosessen din. 😊 

Da jeg drev med prøving og graviditet så hang jeg på prøvedagboken på KG. :) Der var det også noen som hadde IVF. Føles nesten som jeg er tilbake i den spennende tiden når jeg leser her. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (3 timer siden):

Hei. :)

Jeg vil gjerne følge med på prosessen din. 😊 

Da jeg drev med prøving og graviditet så hang jeg på prøvedagboken på KG. :) Der var det også noen som hadde IVF. Føles nesten som jeg er tilbake i den spennende tiden når jeg leser her. 😊

Takk :) . Er gøy at du og dere vil være med å følge med prosessen min . Kjekt å kunne skrive om det som skjer i prosessen.  

Skulle kanskje opprettet en prøvedagbok her inne der jeg kan skrive oppdateringer i hva som skjer. 

Er veldig klar over at jeg kan risikere å ikke lykkes med ivf. Tenker av og til på hva i all verden er det jeg driver med? For å utsette vaksinen, ta medisiner som jeg er livredd i mål om å bli gravid er jo ganske utrolig. Jeg har alltid hatt angst for medisiner og går aldri på noe uten at jeg må. Men jeg måtte ikke gjøre dette. Men jeg vil forsøke. 

Vet du om jeg kan lage en anonym prøvedagbok her inne ? Eller må den være med nick? Kanskje det er best å skrive i den om resten av prosessen ? 

Er gøy å skrive når jeg vet at dere er noen som ønsker å lese  :)

Anonymkode: 61bb8...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk :) . Er gøy at du og dere vil være med å følge med prosessen min . Kjekt å kunne skrive om det som skjer i prosessen.  

Skulle kanskje opprettet en prøvedagbok her inne der jeg kan skrive oppdateringer i hva som skjer. 

Er veldig klar over at jeg kan risikere å ikke lykkes med ivf. Tenker av og til på hva i all verden er det jeg driver med? For å utsette vaksinen, ta medisiner som jeg er livredd i mål om å bli gravid er jo ganske utrolig. Jeg har alltid hatt angst for medisiner og går aldri på noe uten at jeg må. Men jeg måtte ikke gjøre dette. Men jeg vil forsøke. 

Vet du om jeg kan lage en anonym prøvedagbok her inne ? Eller må den være med nick? Kanskje det er best å skrive i den om resten av prosessen ? 

Er gøy å skrive når jeg vet at dere er noen som ønsker å lese  :)

Anonymkode: 61bb8...00e

Man må skrive med nick på dagbokforumet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk :) . Er gøy at du og dere vil være med å følge med prosessen min . Kjekt å kunne skrive om det som skjer i prosessen.  

Skulle kanskje opprettet en prøvedagbok her inne der jeg kan skrive oppdateringer i hva som skjer. 

Er veldig klar over at jeg kan risikere å ikke lykkes med ivf. Tenker av og til på hva i all verden er det jeg driver med? For å utsette vaksinen, ta medisiner som jeg er livredd i mål om å bli gravid er jo ganske utrolig. Jeg har alltid hatt angst for medisiner og går aldri på noe uten at jeg må. Men jeg måtte ikke gjøre dette. Men jeg vil forsøke. 

Vet du om jeg kan lage en anonym prøvedagbok her inne ? Eller må den være med nick? Kanskje det er best å skrive i den om resten av prosessen ? 

Er gøy å skrive når jeg vet at dere er noen som ønsker å lese  :)

Anonymkode: 61bb8...00e

Dagbøker må skrives med nick, det er et av hovedpoengene med dagbokforumet. Man får ikke tilgang dit med mindre man har skrevet et visst antall innlegg under samme nick, som anonym bruker har man ikke anledning til verken å lese eller skrive der mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Dagbøker må skrives med nick, det er et av hovedpoengene med dagbokforumet. Man får ikke tilgang dit med mindre man har skrevet et visst antall innlegg under samme nick, som anonym bruker har man ikke anledning til verken å lese eller skrive der mener jeg.

Alle kan lese det, man trenger jo ikke være innlogget engang for å kunne lese det som skrives her. Resten av det du skrev, stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (7 minutter siden):

Alle kan lese det, man trenger jo ikke være innlogget engang for å kunne lese det som skrives her. Resten av det du skrev, stemmer.

Ok - jeg trodde ikke man fikk tilgang som anonym. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (På 27.7.2021 den 8.13):

Hei. :)

Jeg vil gjerne følge med på prosessen din. 😊 

Da jeg drev med prøving og graviditet så hang jeg på prøvedagboken på KG. :) Der var det også noen som hadde IVF. Føles nesten som jeg er tilbake i den spennende tiden når jeg leser her. 😊

Skriver om selve ivf prosessen / behandlingsmåten og litt om hva som foregår i denne tråden

 

laban skrev (På 27.7.2021 den 14.48):

Alle kan lese det, man trenger jo ikke være innlogget engang for å kunne lese det som skrives her. Resten av det du skrev, stemmer.

Skriver litt om det her til dere som vil følge med. Der jeg forteller litt om behandlingen / ivf og hvordan medisinering/ og hele prosessen fungerer der vi kan diskutere behandlingsteknikken ivf osv. 

Anonymkode: 61bb8...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...