Gå til innhold

Hvorfor er det sosiale sanksjoner eller uthenging i media om man våger yttre seg om noe som er "vedtatte verdier"`?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Det er underforstått att hvis du ytrer deg som om du synes pride ikke hører hjemme over alt, så blir du hengt  ut. Du må gå ut å beklage og å moderere seg. Personlig har jeg ikke noe i mot skeive, men jeg ser ikke hvorfor Pride skal markeres feks i en fotballturnering. Dette er det tydelig skamfullt å mene, ettersom alle som mener det mer eller mindre blir satt til veggs av media.

 

Samme med innvandring og slike ting, der det ikke er forbundet med uthenging om du mener noe annet enn PK lobbyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi dette handler om rasisme, ikke om å være politisk ukorrekt. Er det et sted pride absolutt burde være på plass så er det i en fotballturnering pga et ‘macho’ miljø og et sted hvor det er enda vanskeligere å komme ut. 
Når noen ytrer noe i media som strider imot menneskerettighetene (feks rasisme) så har media et ansvar for å snakke disse menneskene imot. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knas skrev (45 minutter siden):

Vet. Er så lei. De Pride-greiene for tiden tar jo kaka. 

Jeg er så lei av heterofile greier. Jeg får det slengt i ansiktet hver eneste dag. Heterofile kjærester, heterofile par i blader, i reklamer, i filmer, i bøker, i aviser. Alle er heterofile. Alle antar jeg  også er heterofil slik at jeg hele tiden må "komme ut av skapet" for nye og ukjente noe som gjør meg dritt lei. Jevnlig møter jeg folk som kommer med kommentarer om at "du som er så feminin, kan du være lesbisk?" eller "du har bare ikke truffet den riktige mannen enda". Eller så møter jeg dem som sier jeg ikke er "ekte kvinne" fordi jeg liker kvinner og ikke menn. Det er ikke slik "kvinner" skal være. Går jeg ut med noen jeg dater får jeg/vi alltid forespørsel fra fullstendig ukjente menn om å bli med hjem for å ha trekant med ham. Jeg kan ikke besøke han jeg er tante til, fordi foreldrene nekter meg å komme siden jeg dater kvinner og ikke menn. Når jeg "velger" den måten å leve på mener de at jeg også må ta konsekvensene av det. Tro meg, jeg er også lei "knas". Jeg er jævla lei. 

Anonymkode: 692ea...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er så lei av heterofile greier. Jeg får det slengt i ansiktet hver eneste dag. Heterofile kjærester, heterofile par i blader, i reklamer, i filmer, i bøker, i aviser. Alle er heterofile. Alle antar jeg  også er heterofil slik at jeg hele tiden må "komme ut av skapet" for nye og ukjente noe som gjør meg dritt lei. Jevnlig møter jeg folk som kommer med kommentarer om at "du som er så feminin, kan du være lesbisk?" eller "du har bare ikke truffet den riktige mannen enda". Eller så møter jeg dem som sier jeg ikke er "ekte kvinne" fordi jeg liker kvinner og ikke menn. Det er ikke slik "kvinner" skal være. Går jeg ut med noen jeg dater får jeg/vi alltid forespørsel fra fullstendig ukjente menn om å bli med hjem for å ha trekant med ham. Jeg kan ikke besøke han jeg er tante til, fordi foreldrene nekter meg å komme siden jeg dater kvinner og ikke menn. Når jeg "velger" den måten å leve på mener de at jeg også må ta konsekvensene av det. Tro meg, jeg er også lei "knas". Jeg er jævla lei. 

Anonymkode: 692ea...ff2

Men hjelper tvangsflagging og storm mot de som ikke er enige i alt med Pride mot dette? De aller fleste er ikke mot homofili, men måten Pride og FRI holder på nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knas skrev (1 minutt siden):

Men hjelper tvangsflagging og storm mot de som ikke er enige i alt med Pride mot dette? De aller fleste er ikke mot homofili, men måten Pride og FRI holder på nå. 

Ja, selvfølgelig hjelper det slik organisasjoner som FRI driver med. "er ikke i mot homofobi assa... bare så i mot hele denne FRI-greia og alt glitter og sånn" hørte det senest på butikken i sted. Spar meg, sier jeg bare. Jeg skulle også ønske at slike markeringer IKKE var nødvendig, men alle undersøkelser og forskning sier at det faktisk er det. Så da får dere vel tåle å holde ut at FRI og pride jobber mot undertrykkelse.

Anonymkode: 692ea...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty
Humlesurr skrev (6 timer siden):

Fordi dette handler om rasisme, ikke om å være politisk ukorrekt. Er det et sted pride absolutt burde være på plass så er det i en fotballturnering pga et ‘macho’ miljø og et sted hvor det er enda vanskeligere å komme ut. 
Når noen ytrer noe i media som strider imot menneskerettighetene (feks rasisme) så har media et ansvar for å snakke disse menneskene imot. 
 

Du snakker tull. Og generaliserer. Å være imot masseinnvandring er ikke det samme som å være rasist. Å synes pride går over alle naturlige grenser er ikke homofobi. Det er å diktere hva andre skal mene. Jeg har ikke noe i mot homofile, men synes ikke pride har noe å gjøre med EM i fotball. Du som kaller slikt homofobisk, er en del av ekkokammeret som bruker ufine metoder, dvs stempling av de som på noen som helst måte synes dette ikke hører hjemme under EM i fotball. Det er ikke en politisk turnering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty skrev (1 time siden):

Du snakker tull. Og generaliserer. Å være imot masseinnvandring er ikke det samme som å være rasist. Å synes pride går over alle naturlige grenser er ikke homofobi. Det er å diktere hva andre skal mene. Jeg har ikke noe i mot homofile, men synes ikke pride har noe å gjøre med EM i fotball. Du som kaller slikt homofobisk, er en del av ekkokammeret som bruker ufine metoder, dvs stempling av de som på noen som helst måte synes dette ikke hører hjemme under EM i fotball. Det er ikke en politisk turnering.

Når du i en diskusjon velger å si at den som sier imot deg ‘snakker tull’ så trekker jeg meg ut. Jeg snakker ikke mer tull enn deg, men vi er uenige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
Humlesurr skrev (1 time siden):

Når du i en diskusjon velger å si at den som sier imot deg ‘snakker tull’ så trekker jeg meg ut. Jeg snakker ikke mer tull enn deg, men vi er uenige. 

Så hvorfor svarte du da? For å sende ett siste stikk? Du snakker i tråden om rasisme. Det vil være svært mange rasister etter din snevre definisjon. Så fint du trekker deg fra tråden. Du har misforstått ganske basale begrep.

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty skrev (45 minutter siden):

Så hvorfor svarte du da? For å sende ett siste stikk? Du snakker i tråden om rasisme. Det vil være svært mange rasister etter din snevre definisjon. Så fint du trekker deg fra tråden. Du har misforstått ganske basale begrep.

Ikke for å sende et siste stikk, men jeg synes det er på sin plass at jeg kan si ifra når noen sier at jeg prater tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
Humlesurr skrev (22 minutter siden):

Ikke for å sende et siste stikk, men jeg synes det er på sin plass at jeg kan si ifra når noen sier at jeg prater tull. 

Så du holder ikke ord med andre ord. Du skulle la vær å svare mer i denne tråden. Å sammenligne det å synes pride ikke har noe med fotball å gjøre, er ikke rasisme. Ei heller å si att å være skeptisk til høy innvandring har noe med rasisme å gjøre. Sier man slike useriøse fordomsfulle ting så snakker man tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humlesurr skrev (11 timer siden):

Fordi dette handler om rasisme, ikke om å være politisk ukorrekt. 

Sier du at det er rasitisk å være imot (masse)innvandring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Det er ikke fordi media har en agenda nødvendigvis, det er fordi nettaviser lever av å generere klikk. Artikler som dette er reklame for reklame. Man veit det vil generere diskusjoner og engasjement (som denne tråden), det er grunnen til at media skriver om det. 

Når man ser slike oppslag i media vil jeg anbefale å ikke klikke og lese, men heller bevisst la være å velge side. Media lever av å framstille en enten-eller-virkelighet uten gråsoner. Sånn sett filtrerer de virkeligheten og gjør den mindre enn den er. Ved å bevisst unngå fellene de setter opp kan du frigjøre mental energi du så kan bruke på ting som er viktigere for deg i det lange løp, og kanskje leve et litt friere, mindre manipulert liv.

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (1 time siden):

Sier du at det er rasitisk å være imot (masse)innvandring?

Nei, det sier jeg ikke. Jeg har kun svart på pride og fotballturnering. Det er worrisome plenty som har sagt at jeg har sagt at å være imot masseinnvandring er rasisme. Deretter har hen sagt at det er en tullete ting å mene. Masseinnvandring er ikke nevnt i hovedinnlegget(kun ‘innvandring og slike ting’). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humlesurr skrev (2 minutter siden):

Nei, det sier jeg ikke. Jeg har kun svart på pride og fotballturnering.

Og hva har det med rasisme å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (12 minutter siden):

Og hva har det med rasisme å gjøre?

Diskriminering er kanskje et riktigere begrep å bruke enn rasisme. Men jeg mener det fordi at man ved å nekte en diskriminert samfunnsgruppe å markere seg så fratar man dem muligheten til å få aksept i samfunnet. Dette mener jeg er spesielt viktig på områder hvor det er ekstra utfordrende å være skeiv, som fotball. Jeg mener også det er viktig at vi som lever i et samfunn hvor det å være homofil i stor grad er akseptert tar kampen for de som bor i land hvor det ikke er sånn. Foreksempel Ungarn. Jeg kan tenke meg at den homofile fotballspilleren på Ungarns lag (hypotetisk) er takknemlig for at det blir markert - kanskje det gir han håp om at det i fremtiden skal bli enklere for han. Derfor er fotball em en viktig arena. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, selvfølgelig hjelper det slik organisasjoner som FRI driver med. "er ikke i mot homofobi assa... bare så i mot hele denne FRI-greia og alt glitter og sånn" hørte det senest på butikken i sted. Spar meg, sier jeg bare. Jeg skulle også ønske at slike markeringer IKKE var nødvendig, men alle undersøkelser og forskning sier at det faktisk er det. Så da får dere vel tåle å holde ut at FRI og pride jobber mot undertrykkelse.

Anonymkode: 692ea...ff2

Jeg vil påstå at det ikke er nødvendig å markere så iherdig og bredt som det gjøres. Mitt inntrykk er at dørene allerede er slått inn her til lands. De aller færreste av oss har problemer med å akseptere og respektere mennesker som er skeive, eller annerledes på andre måter. Det jeg tror det er mer problemer med å akseptere og respektere, er det enorme behovet for å markere så høyt, bredt, synlig og offentlig, og hangen til å ville påtvinge folk egen ideologi. Personlig har jeg problemer med det veldige presset bevegelsen yter på oss alle om å stilltiende godta alt Pride og FRI står for, og munnkurven som på en måte pålegges. Det er så mye menneskefrykt ute og går nå ift dette at folk ikke tør å si noe imot av redsel for å miste ansikt. Det flagges fra offentlige bygninger, ordførere uttaler seg positivt, aviser skifter logoer til regnbuens farger, og andre offentlige instanser på allverdens arenaer løper det samme ærendet for å å tekke og ikke bli upopulære. Etter massivt press såklart. Det tørres nemlig ikke annet slik det er blitt. Ønsker du at det skal være sånn at folk føler de må heie ideologien fram utad mens de inni seg egentlig vrir seg av vemmelse? Vil du at folk skal løpe rundt som redde hunder og dumme sauer? Går det ikke an å være uenig i deler av dette uten å frykte for sitt gode navn og rykte? Mener du at man er trangsynt, hetsende, hatsk og ondsinnet om man f.eks ikke synes det er ok å uoppfordret få servert andres seksuelle preferanser, kjønnsuttrykk og pervasjoner midt i fleisen? Er det noe galt i å mene at sistnevnte bør tilhøre privatlivet og ikke være et offentlig anliggende? Er det galt å mene at det er uklokt å gi barn kjønnkorrigerende hormoner og operasjoner, eller at det hele ligner på propaganda? 

Folk flest i Norge har ingenting imot skeive, og folk flest er enige i at det er en menneskerett å få elske den man vil. Skulle da bare mangle! Jeg tror det er alt som er blitt laget rundt Pride, spesielt snikinnføringen av de uortodokse standpunktene fra FRI som folk har litt vanskeligheter med å forstå og være enig i. 

Selvfølgelig er det vel og bra at det jobbes mot undertrykkelse, det tåles! Men trenger det å gjøres så stort nummer ut av det? Jeg vet om mange organisasjoner som går stillere i dørene når de jobber mot urettferdighet og undertrykkelse og fremmer menneskerettigheter. Slike har også tendenser til å bli tatt mer seriøst og får sjeldent noen negative reaksjoner mot seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humlesurr skrev (14 timer siden):

Fordi dette handler om rasisme, ikke om å være politisk ukorrekt. Er det et sted pride absolutt burde være på plass så er det i en fotballturnering pga et ‘macho’ miljø og et sted hvor det er enda vanskeligere å komme ut. 
Når noen ytrer noe i media som strider imot menneskerettighetene (feks rasisme) så har media et ansvar for å snakke disse menneskene imot. 
 

Det Hareide uttalte var verken rasistisk eller hatsk. Det bekymrer meg mer og mer at det ikke lenger går an (eller har det noen gang fått an?) å ytre skepsis til denne Pride-bevegelsen. Det å mene at det ikke trenger å markeres på absolutt alle arenaer i samfunnet, uten å bli tatt hardt for det. Jeg begynner å bli bekymret for det presset vi alle opplever om å stå med denne ideologien, samme hva. "Er du ikke med oss i alt vi står for, er du imot oss". Men det stemmer jo selvfølgelig ikke. Det er fullt mulig å akseptere og respektere andre menneskers valg og måter å leve livene sine på, men likevel synes det er unødvendig å flagge for det på alle offentlige arenaer eller være med å feire det. Jeg skjønner liksom ikke helt behovet for å gjøre så stort nummer ut av det. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anbru skrev (2 minutter siden):

Jeg vil påstå at det ikke er nødvendig å markere så iherdig og bredt som det gjøres. Mitt inntrykk er at dørene allerede er slått inn her til lands. De aller færreste av oss har problemer med å akseptere og respektere mennesker som er skeive, eller annerledes på andre måter.

Det kan fortsatt være ganske vanskelig å være skeiv i dette landet, noe som gjerne glemmes eller ikke blir trodd av heterofile. 

 

Anbru skrev (2 minutter siden):

Det jeg tror det er mer problemer med å akseptere og respektere, er det enorme behovet for å markere så høyt, bredt, synlig og offentlig, og hangen til å ville påtvinge folk egen ideologi. Personlig har jeg problemer med det veldige presset bevegelsen yter på oss alle om å stilltiende godta alt Pride og FRI står for, og munnkurven som på en måte pålegges. Det er så mye menneskefrykt ute og går nå ift dette at folk ikke tør å si noe imot av redsel for å miste ansikt. Det flagges fra offentlige bygninger, ordførere uttaler seg positivt, aviser skifter logoer til regnbuens farger, og andre offentlige instanser på allverdens arenaer løper det samme ærendet for å å tekke og ikke bli upopulære. Etter massivt press såklart. Det tørres nemlig ikke annet slik det er blitt. Ønsker du at det skal være sånn at folk føler de må heie ideologien fram utad mens de inni seg egentlig vrir seg av vemmelse?

Vi som er skeive har levd med diskriminering i alle år. At vi står opp for oss selv og at viktige samfunnsinstitusjoner tar ansvar synes jeg er flott. 

 

Anbru skrev (2 minutter siden):

Vil du at folk skal løpe rundt som redde hunder og dumme sauer? Går det ikke an å være uenig i deler av dette uten å frykte for sitt gode navn og rykte? Mener du at man er trangsynt, hetsende, hatsk og ondsinnet om man f.eks ikke synes det er ok å uoppfordret få servert andres seksuelle preferanser, kjønnsuttrykk og pervasjoner midt i fleisen?

Men jeg får jo det? Jeg får heterofiles klining og knulling midt i ansiktet i filmer, bøker, og serier?  Reagerer også på at alt du ikke anser som normalt er en pervasjon, jøss for en menneskesyn.

 

Anbru skrev (2 minutter siden):

Er det noe galt i å mene at sistnevnte bør tilhøre privatlivet og ikke være et offentlig anliggende? Er det galt å mene at det er uklokt å gi barn kjønnkorrigerende hormoner og operasjoner, eller at det hele ligner på propaganda? 

Dette er en overforenkling. Barn får ikke dyttet på seg hormoner i øst og vest, det er en lang prosess som jeg ikke orker å gå inn på. 

 

Anbru skrev (2 minutter siden):

Folk flest i Norge har ingenting imot skeive, og folk flest er enige i at det er en menneskerett å få elske den man vil. Skulle da bare mangle! Jeg tror det er alt som er blitt laget rundt Pride, spesielt snikinnføringen av de uortodokse standpunktene fra FRI som folk har litt vanskeligheter med å forstå og være enig i. 

Selvfølgelig er det vel og bra at det jobbes mot undertrykkelse, det tåles! Men trenger det å gjøres så stort nummer ut av det? Jeg vet om mange organisasjoner som går stillere i dørene når de jobber mot urettferdighet og undertrykkelse og fremmer menneskerettigheter. Slike har også tendenser til å bli tatt mer seriøst og får sjeldent noen negative reaksjoner mot seg...

Ja, det er veldig viktig å gjøre et stort nummer ut av det fordi det fortsatt eksisterer diskriminering. Levekårsundersøkelser og annen forskning viser jo at dette fortsatt er viktig å arbeide med.

Anonymkode: 692ea...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...