Gå til innhold

Har arbeidsgiver rett til å vite om jeg tar koronavaksinen eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har arbeidsgiver rett til å vite? Får de vite det på en eller annen måte.  Jeg jobber i butikk. Og kollegaer spør om jeg har tatt vaksinen og når osv. Mye snakk om det. Jeg har sagt at jeg skal ta den. Men ikke sagt at jeg ikke kan før etter ivf-forsøk. 

Jeg må utsette å ta den pga ivf forsøk. Men jeg vil ikke fortelle sjefen om ivf forsøk. 

Noen råd om hva jeg kan gjøre med det, hva jeg kan si og samtidig slippe å fortelle om private sakene mine?   

 

Anonymkode: cd777...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Kan du ikke bare si at du skal ta den, men at du ikke kan gjøre det ennå pga. en medisinsk prosedyre? Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hva slags prosedyre det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har arbeidsgiver rett til å vite? Får de vite det på en eller annen måte.  Jeg jobber i butikk. Og kollegaer spør om jeg har tatt vaksinen og når osv. Mye snakk om det. Jeg har sagt at jeg skal ta den. Men ikke sagt at jeg ikke kan før etter ivf-forsøk. 

Jeg må utsette å ta den pga ivf forsøk. Men jeg vil ikke fortelle sjefen om ivf forsøk. 

Noen råd om hva jeg kan gjøre med det, hva jeg kan si og samtidig slippe å fortelle om private sakene mine?   

 

Anonymkode: cd777...984

Du bare sier at du skal ta den men at du har fått beskjed av lege om å vente til du har fått tatt noen medisinske tester/ tatt en operasjon/ medisinsk prosedyre/ eller lignende. Det er flere som blir anbefalt å vente og det er helt uproblematisk. 

Anonymkode: 8995d...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (19 timer siden):

Kan du ikke bare si at du skal ta den, men at du ikke kan gjøre det ennå pga. en medisinsk prosedyre? Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hva slags prosedyre det er. 

Ja, jeg må jo si det. Men kollegaer kommer til å mase på meg om hvilke prosedyre det er.. . Kjedelig. Håper heller ikke at arbeidsgiver kan kreve at alle må være vaksinerte. Men har forstått det slik at det er ingen krav av regjeringen at folk må vaksineres heller. 

Anonymkode: cd777...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du bare sier at du skal ta den men at du har fått beskjed av lege om å vente til du har fått tatt noen medisinske tester/ tatt en operasjon/ medisinsk prosedyre/ eller lignende. Det er flere som blir anbefalt å vente og det er helt uproblematisk. 

Anonymkode: 8995d...894

Jeg håper at det blir uproblematisk.  Jeg får bare si sannheten at jeg ikke vil snakke om hvilke medisinsk prosedyre dette er hvis de begynner å mase på meg om det. Det er kollegaer som spør hele tiden om vaksinasjonen/ når jeg skal vaksineres og om jeg har blitt vaksinert osv. 

Anonymkode: cd777...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg må jo si det. Men kollegaer kommer til å mase på meg om hvilke prosedyre det er.. . Kjedelig. Håper heller ikke at arbeidsgiver kan kreve at alle må være vaksinerte.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg håper at det blir uproblematisk.  Jeg får bare si sannheten at jeg ikke vil snakke om hvilke medisinsk prosedyre dette er hvis de begynner å mase på meg om det. Det er kollegaer som spør hele tiden om vaksinasjonen/ når jeg skal vaksineres og om jeg har blitt vaksinert osv. 

Anonymkode: cd777...984

Anonymkode: cd777...984

Det betyr vel ikke at du trenger å blottlegge deg?. Det er bare å si at -akkurat det ønsker jeg ikke å dele :) 

 

Anonymkode: 8995d...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det betyr vel ikke at du trenger å blottlegge deg?. Det er bare å si at -akkurat det ønsker jeg ikke å dele :) 

 

Anonymkode: 8995d...894

Ja, jeg må si det. Tror at de vil mase om hvilke medisinsk operasjon det er som gjør at jeg ikke kan ta vaksinen, men jeg må holde fast ved at det vil jeg ikke dele.  :)

Anonymkode: cd777...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg må si det. Tror at de vil mase om hvilke medisinsk operasjon det er som gjør at jeg ikke kan ta vaksinen, men jeg må holde fast ved at det vil jeg ikke dele.  :)

Anonymkode: cd777...984

Du jobber jo ikke i helsevesenet en gang - ingen kolleger eller andre personer i omgangskretsen din har rett til å vite detaljer om ditt privatliv. Ikke sjefen din heller, så lenge du passer jobben din.

Hvis det aldri har hendt før at du har fått spørsmål du ikke har ønsket å svare på, og stått for det ved å la være, er det sannelig på tide 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg må si det. Tror at de vil mase om hvilke medisinsk operasjon det er som gjør at jeg ikke kan ta vaksinen, men jeg må holde fast ved at det vil jeg ikke dele.  :)

Anonymkode: cd777...984

For å gjøre det enklere kan du bare si at du går på noen medisiner for tiden som gjør at du ikke kan ta vaksinen riktig enda, men at du skal ta den senere. 

Anonymkode: 8995d...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (1 time siden):

Du jobber jo ikke i helsevesenet en gang - ingen kolleger eller andre personer i omgangskretsen din har rett til å vite detaljer om ditt privatliv. Ikke sjefen din heller, så lenge du passer jobben din.

Hvis det aldri har hendt før at du har fått spørsmål du ikke har ønsket å svare på, og stått for det ved å la være, er det sannelig på tide 😉

Men jeg kan ikke ta en "hvit løgn" om at jeg har tatt vaksinen? For dersom arbeidsgiver ikke har noen lovfestet rett til å vite om det så kunne det være best for meg å bare kjøre på med en "hvit løgn" om kollegaer spør. Tror mest av alt at det er kollegaer som kommer til å spørre om det. De har allerede begynt å spørre og snakke om det. 

Vet at det høres alvorlig ut å lyve på en arbeidsplass, men det er en personlig privat sak som ingen har med å gjøre, og ikke en løgn som rammer arbeidsplassen dersom det er valgfritt å vaksinere seg eller ikke. 

Jeg liker ikke å si at det er medisinske grunner for da tror de at jeg er ute av form og syk. Jeg liker å fremstå som det jeg er: frisk og veldig bra fysisk form  ;)

Anonymkode: cd777...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å gjøre det enklere kan du bare si at du går på noen medisiner for tiden som gjør at du ikke kan ta vaksinen riktig enda, men at du skal ta den senere. 

Anonymkode: 8995d...894

Ja og de vet ikke hvilke medisiner det er snakk om. Så kan si det slik :) . God ide. Jeg har time til vaksinering på fredag, men jeg bør utsette den ytterligere og ikke trosse legens anbefaling.  Jeg har fryktelig lyst å få tatt vaksinen og gjøre alt samtidig. Men det går ikke. Jeg er nødt å utsette den videre. Jeg har mulig sjanse til å ta første dose i september om jeg ikke lykkes. Og skulle tro det var mulig å ta den når folk får sin andre dose. Er redd for at de blir tom for vaksinen. ;)

Anonymkode: cd777...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men jeg kan ikke ta en "hvit løgn" om at jeg har tatt vaksinen? For dersom arbeidsgiver ikke har noen lovfestet rett til å vite om det så kunne det være best for meg å bare kjøre på med en "hvit løgn" om kollegaer spør. Tror mest av alt at det er kollegaer som kommer til å spørre om det. De har allerede begynt å spørre og snakke om det. 

Vet at det høres alvorlig ut å lyve på en arbeidsplass, men det er en personlig privat sak som ingen har med å gjøre, og ikke en løgn som rammer arbeidsplassen dersom det er valgfritt å vaksinere seg eller ikke. 

Jeg liker ikke å si at det er medisinske grunner for da tror de at jeg er ute av form og syk. Jeg liker å fremstå som det jeg er: frisk og veldig bra fysisk form  ;)

Anonymkode: cd777...984

Jeg synes det er dumt å vikle seg inn i løgner når det er helt unødvendig. Hvis du sier at du tar vaksinen i sommer, må du kanskje lyve på nytt når du faktisk skal ta den til høsten, eller du kan ende opp med å sagt én ting til sjefen og noe annet til andre kolleger, osv. 

Det er mange andre måter å vri seg unna nysgjerrige kolleger på. Om nødvendig kan du be dem passe sine egne saker. Du skal jo ta den så fort legen tilrår det, folk har ikke noen rett til å få vite hvorfor du skal vente litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men jeg kan ikke ta en "hvit løgn" om at jeg har tatt vaksinen? For dersom arbeidsgiver ikke har noen lovfestet rett til å vite om det så kunne det være best for meg å bare kjøre på med en "hvit løgn" om kollegaer spør. Tror mest av alt at det er kollegaer som kommer til å spørre om det. De har allerede begynt å spørre og snakke om det. 

Vet at det høres alvorlig ut å lyve på en arbeidsplass, men det er en personlig privat sak som ingen har med å gjøre, og ikke en løgn som rammer arbeidsplassen dersom det er valgfritt å vaksinere seg eller ikke. 

Jeg liker ikke å si at det er medisinske grunner for da tror de at jeg er ute av form og syk. Jeg liker å fremstå som det jeg er: frisk og veldig bra fysisk form  ;)

Anonymkode: cd777...984

Begynner du å lyve om vaksine kan du få problemer med smittesporing på senere tidspunkt.

Du seriøst, du må kunne klare å sette grenser for andre mennesker, ærlig talt.

Anonymkode: 8995d...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
laban skrev (51 minutter siden):

Jeg synes det er dumt å vikle seg inn i løgner når det er helt unødvendig. Hvis du sier at du tar vaksinen i sommer, må du kanskje lyve på nytt når du faktisk skal ta den til høsten, eller du kan ende opp med å sagt én ting til sjefen og noe annet til andre kolleger, osv. 

Det er mange andre måter å vri seg unna nysgjerrige kolleger på. Om nødvendig kan du be dem passe sine egne saker. Du skal jo ta den så fort legen tilrår det, folk har ikke noen rett til å få vite hvorfor du skal vente litt. 

Ok. Da sier jeg det slik som du sier. Enig med deg. 

Anonymkode: cd777...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Begynner du å lyve om vaksine kan du få problemer med smittesporing på senere tidspunkt.

Du seriøst, du må kunne klare å sette grenser for andre mennesker, ærlig talt.

Anonymkode: 8995d...894

Ok. Jeg skal gjøre det. Enig. 

Anonymkode: cd777...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel ikke å si så altfor mye. Jeg ville sagt at jeg ikke får tatt den nå pga. helsemessige årsaker, men jeg vil ta den så fort jeg får klarsignal. Får du da spørsmål om hvilke helsemessige årsaker kan du bare si at du ikke ønsker å dele det og at det er privat. Hadde noen sagt til meg pass deg for dine egne saker så ville jeg tolket det som et nei jeg har ikke tatt vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.6.2021 den 11.27):

Har arbeidsgiver rett til å vite? Får de vite det på en eller annen måte.  Jeg jobber i butikk. Og kollegaer spør om jeg har tatt vaksinen og når osv. Mye snakk om det. Jeg har sagt at jeg skal ta den. Men ikke sagt at jeg ikke kan før etter ivf-forsøk. 

Jeg må utsette å ta den pga ivf forsøk. Men jeg vil ikke fortelle sjefen om ivf forsøk. 

Noen råd om hva jeg kan gjøre med det, hva jeg kan si og samtidig slippe å fortelle om private sakene mine?   

 

Anonymkode: cd777...984

Jeg jobber i helsevesenet,  der har vi gått med munnbind fram til nå. De som ikke har tatt vaksine må fortsette med munnbind,  de som har tatt vaksine slipper å bruke munnbind. Nå kan jo arbeidsgiver se hvem som har tatt vaksine og hvem som ikke har tatt vaksine. Hva så? Arbeidsgiver har ikke noe med det. Det er frivillig. 

Anonymkode: 3ed22...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du i gang med prøverør nå? Eller ligger det fram i tid? Hvis sistnevnte anbefales det etter hva jeg har hørt å ta den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...