Gå til innhold

De to beste elevene i klassen fikk pengepremie av skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor skal det offentlige belønne gode karakterer? Belønningen er jo gode karakterer, hvorfor lage et enda større skille? Eller kanskje det er en god ting å premiere de flinkeste som jobbert hardt? (Selv om andre kanskje jobber like hardt men bare får en 4 er).

https://www.vg.no/nyheter/i/lE7emM/skolen-premierte-stjerneelevene-vondt-langt-inne-i-hjerterota

Kira Amalie Berg Ottesen (19) ble sjokkert da ledelsen på Nydalen videregående skole i Oslo ga pengepremie til de i klassen med best karakterer.

Siste skoledag ble to gavekort, på 1000 kroner hver, delt ut til elevene med best karaktersnitt i klassen.

 

 

Anonymkode: 3f22f...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg orker ikke mene så mye, siden det er flere år siden jeg hadde noen kontakt med videregående skoler. Men Nydalen driver visst med dette i langt større grad enn bare disse to:

https://nab.no/meninger/nydalen-vgs-en-inkluderende-skole/19.24494

Noen syntes det ble i meste laget:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/zgWX7r/den-enes-suksess-er-ikke-den-andres-tap

Men jeg mener én ting: Pengepremier / gavekort synes jeg skolene kan la være å dele ut. Jeg synes de kan ha "kåringer" av ditt og datt, inkludert rød- og blånisser slik Sanna så foraktelig skriver, hvis det ligger noe seriøst bak - som en del av skolens profil og tema. Men premiene burde være noe internt / lokalt, gjerne symbolsk - eller noe som passer til akkurat den kåringen. F.eks. noe sportslig til en sportslig prestasjon etc. Men alle bør ha en reell betydning - ikke slik at halvparten gjelder noe tull for å dekke over at de andre gjelder prestasjoner. 

Egentlig synes jeg skolene (i de store byene der det er mange å velge mellom) burde få litt mer mulighet til å utvikle sin egen profil og sine egne tema / opplegg. så lenge de følger alle regler for studieplaner osv. Da kunne søkerne spre seg litt mer ut fra interesser, ikke bare etter inntakskrav og myter om "gode" og "dårlige" skoler. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke sånn ellers i livet også da, enkelte ledere evner ikke å se andre enn de beste og gir ikke kred til andre fordi kun de beste er bra nok. 

Anonymkode: 9460b...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

– Våre anerkjennelser kan variere fra applaus, en kinobillett, en rose eller en gullskjorte – til bokstipend fra 200 kroner opp til 1000 kroner.

Ja, dette er innafor. Dette er jo bare symbolsk. Ser ikke problemet.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal det offentlige belønne gode karakterer?

Anonymkode: 3f22f...f7f

Ser du på skattenivået i Norge i forhold til andre vestlige land synes jeg din vinkling er feil, er det noen som blir "straffet" i Norge er det de flinkeste som ofte er de med best karakterer. Er det noen som blir belønnet i Norge er det de med dårligste karakterer.

Ufaglærte i Norge, tjener sinnsykt mye penger i forhold til hva er tilfelle i tilsvarende andre land. Dette er penger som tas fra de med gode karakterer gjennom deres høye skatt her i landet.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller kanskje det er en god ting å premiere de flinkeste som jobbert hardt?

Anonymkode: 3f22f...f7f

Tror du har rett i at livet er urettferdig. Noen har dårligere evner, andre bedre evner. Både genetisk og omgivelser, det er ikke et individs skyld.

I teorien burde vi belønne "innsats" ikke utfall, men i praksis er det umulig. Så du ender med å enten belønne utfall, eller belønne ingenting. Belønner du ingenting gjør ingen noe og du får alle sosialistiske land som ikke finnes lenger og/eller hvor innbyggerne er ekstremt fattige.

Hvordan vil DU skape et samfunn, hvor mye verdier skapes, men hvor du ikke belønner folk etter utfall men etter "innsats"?

Ja det suger. Nei det er ikke rettferdig. Ja ting burde i en eventyrverden vært annerledes, men dette er det beste vi har. Stor kake som blir ujevnt fordelt er bedre enn ingen kake så alle kan rote gjennom søppeldunker like mye mens de sulter og spiser hundene sine (Venezuela i år 2021)

 

Tl:DR : Å måle "innsats" er umulig, livet er urettferdig. Men å la alt gå i dass fordi det er mer "rettferdig" virker lite gjennomtenkt.

Anonymkode: 283d3...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skal slutte å dele ut premier i idretten også? Alle 24 lagene får diplom der det står at de har deltatt i EM i fotball, og UEFA-presidenten er sikker på at alle har gjort sitt beste og vært greie gutter.

Og alle rytterne i TdF får hver sin gule trøye de kan ha på seg alle dagene.

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor skal det offentlige belønne gode karakterer? Belønningen er jo gode karakterer, hvorfor lage et enda større skille? Eller kanskje det er en god ting å premiere de flinkeste som jobbert hardt? (Selv om andre kanskje jobber like hardt men bare får en 4 er).

https://www.vg.no/nyheter/i/lE7emM/skolen-premierte-stjerneelevene-vondt-langt-inne-i-hjerterota

Kira Amalie Berg Ottesen (19) ble sjokkert da ledelsen på Nydalen videregående skole i Oslo ga pengepremie til de i klassen med best karakterer.

Siste skoledag ble to gavekort, på 1000 kroner hver, delt ut til elevene med best karaktersnitt i klassen.

 

 

Anonymkode: 3f22f...f7f

Wow. 1000 kr...... -_-    Så gjerrig en skole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (39 minutter siden):

Kanskje vi skal slutte å dele ut premier i idretten også? Alle 24 lagene får diplom der det står at de har deltatt i EM i fotball, og UEFA-presidenten er sikker på at alle har gjort sitt beste og vært greie gutter.

Og alle rytterne i TdF får hver sin gule trøye de kan ha på seg alle dagene.

Jeg synes vi skal fortsette å premiere de beste slik at de beste blir motiverte til å bli enda bedre.

Anonymkode: 9460b...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormen123

Jeg synes vi skal premiere enda mer, la de som virkelig er gode i noe få all den honnøren de fortjener. 

I Norge har man bestemt at alle skal være like - dessverre betyr det "like middelmådige"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

Kanskje vi skal slutte å dele ut premier i idretten også? Alle 24 lagene får diplom der det står at de har deltatt i EM i fotball, og UEFA-presidenten er sikker på at alle har gjort sitt beste og vært greie gutter.

Og alle rytterne i TdF får hver sin gule trøye de kan ha på seg alle dagene.

Jeg synes det er forskjell på tvungen skolegang og frivillig idrett. Det forventes og ønskes blant andre av myndighetene at alle ungdommer går vgs etter 10. klasse. Slik er det nærmest blitt et krav å gå vgs i dag. Det samme kan man ikke si om idretten. Idretten er helt frivillig og noe man velger selv å bruke tiden sin på.

Det er helt greit å konkurrere om premier, men da burde vel alle ønske å være med i konkurransen og helst synes at det er gøy i tillegg (slik det er i idretten, men ikke nødvendigvis i skolen). Det å bli hevet inn i en konkurranse man ikke har meldt seg opp på og bedt om å få delta i blir kanskje litt feil? Mange har problemer nok med bare å fullføre pliktskolen, slik er det jo ikke i frivillig idrett. Orker man ikke å konkurrere i idrett lar man det bare være uten at noen reagerer negativt på det. Konkurrerer man er det fordi det ønskes. 

Jeg skjønner at premiene er ment som en belønning og kanskje som en motivasjonsfaktor for å gjøre det bra på skolen, men 1000 kr er da lite å konkurrere om uansett? Man pugger, leser og sliter ikke i 3 år kun for en slik premie. Hvis det først er innafor å premiere skoleprestasjoner, får det vel heller gjøres skikkelig. Men jeg er usikker på om det er riktig. Den ekte motivasjonen bør vel uansett komme innenfra og belønningen er vel de gode karakterene i seg selv. Det holdt i alle fall i massevis da jeg vokste opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bokormen123 skrev (14 minutter siden):

Jeg synes vi skal premiere enda mer, la de som virkelig er gode i noe få all den honnøren de fortjener. 

I Norge har man bestemt at alle skal være like - dessverre betyr det "like middelmådige"...

Men hva skal de du omtaler («de som virkelig er godt i noe») gjøre om de ikke har noen under seg som legger til rette for at de skal kunne gjøre en god innsats?  Trenger de ikke disse hjelperne kanskje? 
Gjør Joahug alt alene? Klarer hun seg uten smørere, sjåfører og hushjelp som legger til rette for henne og som aldri får kred for jobben de gjør? 

Anonymkode: 9460b...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor skal det offentlige belønne gode karakterer? Belønningen er jo gode karakterer, hvorfor lage et enda større skille? Eller kanskje det er en god ting å premiere de flinkeste som jobbert hardt? (Selv om andre kanskje jobber like hardt men bare får en 4 er).

https://www.vg.no/nyheter/i/lE7emM/skolen-premierte-stjerneelevene-vondt-langt-inne-i-hjerterota

Kira Amalie Berg Ottesen (19) ble sjokkert da ledelsen på Nydalen videregående skole i Oslo ga pengepremie til de i klassen med best karakterer.

Siste skoledag ble to gavekort, på 1000 kroner hver, delt ut til elevene med best karaktersnitt i klassen.

 

 

Anonymkode: 3f22f...f7f

Enig med deg.

Da jeg begynte på ungdomsskolen, hadde venner av meg belønningsmetoder hjemme som feks at de fikk 50-200 kr etter hvilken god karakter de fikk på prøver, stiler osv. Husker spesielt ei venninne som jobbet og jobbet…Men fikk sjeldent mer enn middelmådige karakterer. Dermed ingen belønning. Fikk så vondt av henne. Også foreldrene mine påpekte for meg at dette IKKE var en ordning de støttet og ville følge.. De ga meg heller ‘lønn for strevet. Ikke resultatet. De så jeg jobbet hardt med leksene og prøvepugging hver uke og ga meg en god ukeslønn eller månedslønn deretter. Uavhengig av karakteren jeg endte opp med. Det var likevel virkningsfullt. Jeg har aldri aldri vært en person som får gode karakterer uten at jeg må jibbe for det. Dette motiverte meg derimot til å jobbe flittig med skolearbeidet og resultatene ble gode som følge av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

– Våre anerkjennelser kan variere fra applaus, en kinobillett, en rose eller en gullskjorte – til bokstipend fra 200 kroner opp til 1000 kroner.

Ja, dette er innafor. Dette er jo bare symbolsk. Ser ikke problemet.

Ser du på skattenivået i Norge i forhold til andre vestlige land synes jeg din vinkling er feil, er det noen som blir "straffet" i Norge er det de flinkeste som ofte er de med best karakterer. Er det noen som blir belønnet i Norge er det de med dårligste karakterer.

Ufaglærte i Norge, tjener sinnsykt mye penger i forhold til hva er tilfelle i tilsvarende andre land. Dette er penger som tas fra de med gode karakterer gjennom deres høye skatt her i landet.

Tror du har rett i at livet er urettferdig. Noen har dårligere evner, andre bedre evner. Både genetisk og omgivelser, det er ikke et individs skyld.

I teorien burde vi belønne "innsats" ikke utfall, men i praksis er det umulig. Så du ender med å enten belønne utfall, eller belønne ingenting. Belønner du ingenting gjør ingen noe og du får alle sosialistiske land som ikke finnes lenger og/eller hvor innbyggerne er ekstremt fattige.

Hvordan vil DU skape et samfunn, hvor mye verdier skapes, men hvor du ikke belønner folk etter utfall men etter "innsats"?

Ja det suger. Nei det er ikke rettferdig. Ja ting burde i en eventyrverden vært annerledes, men dette er det beste vi har. Stor kake som blir ujevnt fordelt er bedre enn ingen kake så alle kan rote gjennom søppeldunker like mye mens de sulter og spiser hundene sine (Venezuela i år 2021)

 

Tl:DR : Å måle "innsats" er umulig, livet er urettferdig. Men å la alt gå i dass fordi det er mer "rettferdig" virker lite gjennomtenkt.

Anonymkode: 283d3...a23

Tjener ufaglærte mye? Det har ikke jeg merket noe til. Jeg er ikke ufaglært,  men jeg vet om noen som er det. De tjener ikke mye penger akkurat. 

Anonymkode: 63b5b...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det virker unødvendig med pengepremier. Karakterene er premie nok i seg selv.

Jeg synes det mest interessante er reaksjonen hennes. Ganske overdreven og typisk for vår tid:

"– Jeg ble bare stum, og jeg har ikke ord som kan beskrive den skuffelsen, sorgen, tomheten og frykten jeg kjente på, sier 19-åringen"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormen123
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men hva skal de du omtaler («de som virkelig er godt i noe») gjøre om de ikke har noen under seg som legger til rette for at de skal kunne gjøre en god innsats?  Trenger de ikke disse hjelperne kanskje? 
Gjør Joahug alt alene? Klarer hun seg uten smørere, sjåfører og hushjelp som legger til rette for henne og som aldri får kred for jobben de gjør? 

Anonymkode: 9460b...471

Jeg har da vel ikke sagt at jeg tror at folk lykkes helt alene, selv om når vi snakker om karakterer så er nok innsatsen mer eller mindre gjort personlig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (15 timer siden):

Kanskje vi skal slutte å dele ut premier i idretten også? Alle 24 lagene får diplom der det står at de har deltatt i EM i fotball, og UEFA-presidenten er sikker på at alle har gjort sitt beste og vært greie gutter.

Og alle rytterne i TdF får hver sin gule trøye de kan ha på seg alle dagene.

Jeg synes i så måte at alle premieringer skal erstattes av en premie for innsatsen. Tenk for et fint samfunn vi får da, hvor vinneren er den som har prøvd hardest uavhengig av evner. 

Da kan alle komme inn på medisinstudiet bare de vil det nok, og vi ender opp med pasienter som dør, men det er jo ikke så farlig fordi legen gjorde så godt han kunne ut fra forutsetningene. 

Eventuelt kan folk se til helvete og skjerpe seg og ikke bli krenket over at de beste faktisk blir premiert for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Dette er en elendig bruk av skoleverkets ressurser. Om det i det hele tatt virker som et incitement er uavklart, og i den grad det virker bidrar det antagelig til å ødelegge elevenes naturlig motivasjon for læring og utforskning. Jeg håper det blir en slutt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

Bare vent til jeg er ferdig med operaskolen 😀

Jeg gjør så godt jeg kan. 

Joda, men det skal vel ikke gå ut over oss?😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (3 timer siden):

Dette er en elendig bruk av skoleverkets ressurser. Om det i det hele tatt virker som et incitement er uavklart, og i den grad det virker bidrar det antagelig til å ødelegge elevenes naturlig motivasjon for læring og utforskning. Jeg håper det blir en slutt på det.

Et vel tvilsomt at noen synes premien i den andre enden av tre års skolegang er så stor og givende (Max 1000 kr) at de sliter og kjemper for å bli best av den grunn. Motivasjonen har vel alltid ligget inni en selv, og der synes jeg den ligger best. Jeg har ingen sterke meninger rundt dette, men jeg heller nok mot at det er greit sånn som det er uten å premiere noen spesielt. Gode resultater for gode prestasjoner er vel premie nok i seg selv, tenker jeg. Det åpnes jo opp mange dører for videre studier og arbeidsliv med gode karakterer. Det gir en egen motivasjon bare det. Hva framtida vil bringe hvis premiering får mer gjennomslagskraft vites ikke. Kanskje blir det millionpremie til beste vgs-elev? 1 mill, 2 mill, hvor skal grensa gå? I så fall begynner vi da å snakke mer om en annen type motivasjon, en som virker litt feil i mine øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...