Gå til innhold

Hvorfor godtar vi det som forbrukere?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Det irriterer meg at det ikke er utskiftbare batteri på ting som lapptopper og mobiltelefoner lengre. En ting som kunne vart i mange år, blir skrotet når batteriet blir dårlig, fordi det er så tungvint (med vilje laget slik) å bytte det. Irriterende synes jeg. Burde være mulig å selv enkelt kjøpe og bytte batteri til feks en iPhone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skifte batteri tar noen minutter og jeg betaler 700 hos apple autorisert forhandler. Synes ikke det er spesielt dyrt.

Anonymkode: 9acb8...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skifte batteri tar noen minutter og jeg betaler 700 hos apple autorisert forhandler. Synes ikke det er spesielt dyrt.

Anonymkode: 9acb8...594

Det burde være slik det var på de gamle telefonene, at man kunne gjøre  det selv uten verktøy. Da hadde flere gjort det. Dessuten er det en jungel av forskjellige verksteder, og man har ingen garanti for at de bruker ekte deler. Apple selv tar vel mer enn 700? I hvert fall for nyere modeller. Det koster 1500 å skifte på x og nyere.

Poenget mitt er att det burde bare være å vippe det ut og sette inn ett nytt. Den muligheten sluttet lenge før mobiler ble vanntette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (1 time siden):

Det burde være slik det var på de gamle telefonene, at man kunne gjøre  det selv uten verktøy. Da hadde flere gjort det. Dessuten er det en jungel av forskjellige verksteder, og man har ingen garanti for at de bruker ekte deler. Apple selv tar vel mer enn 700? I hvert fall for nyere modeller. Det koster 1500 å skifte på x og nyere.

Poenget mitt er att det burde bare være å vippe det ut og sette inn ett nytt. Den muligheten sluttet lenge før mobiler ble vanntette.

Det er orginalbatteri ja, har sjekket. 

Anonymkode: 9acb8...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Samsung S10 og den har jeg hatt i to år. Den har like bra batteri nå som da jeg kjøpte den. Så lenge jeg ikke mister den for mye i bakken så regner jeg med å ha den et par år til i det minste. 

Men ja, burde være billigere å fikse tlf. Men det er vel for å tjene penger?

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten

Har byttet batteri på mobil før jeg. Har ikke vært noe problem. Bruker de nyeste iPhonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo det enorme forbrukssamfunnet hvor man kaster det som har blitt for gammelt og kjøper nytt. Jeg selv synes det er en uting og går gjerne til sertifisert forhandler for å få byttet et batteri for en tusenlapp fremfor å kjøpe en ny telefon til 9.000-10.000 om telefonen fortsatt er fullt ut brukendes og operativsystemet fortsatt får oppdateringer. Om en leverer inn gamle telefoner, kan en få noen kroner for de.

Apple mener selv de har høyt fokus på miljø, men tror de må gå litt i seg selv når det kommer til at eier selv kan enkelt bytte ut deler. Jeg overraskes jo over hvor enkelt folk krever å få det i dag og om en ikke får det, bestiller man istedenfor hjem på døren noe helt nytt fremfor å oppsøke en fysisk butikk fordi "det er for mye stress". Da blir det i praksis til at Apple er med på å opprettholde forbrukssamfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...