Gå til innhold

ustabilt blodtrykk?

Gjest 39 år med middels godt hold

Anbefalte innlegg

Gjest 39 år med middels godt hold

Ble plaga av svimmelhet for et år siden. Oppsøkte legen som forordnet blodtrykkssenkende medikamenter. Bla. Tenormin, normorix og til slutt Cozaarcomp.

Undertrykk var opptil 115. Er undersøkt ekg,og ekg med belastning- alt normalt. Alle blodprrøver også ok. Har nå funnet ut at jeg er både svimmel og har høyt og lavt blodtrykk selv om jeg er medisinert. Har derfor kuttet all medisin og er ikke verre. men det som plager meg er svimelheten. i den sammenheng har jeg oppsøkt nevrolog som beordret mr og ultralyd av blodårer til hode. Skal også til ønh-spes og øyelege.

Legen prater at svimmelheten kan skyldes en effekt av at mitt undertrykk varier ofte, ikke at det er forhøyet ettersom som jeg er svimmel både ved lavt og høyt.

Finner ikke noe godt stoff på dette(er spl. selv). Det er slik at jeg ikke alltid fungerer på jobb og av og til må la bilen stå.Har du noen second opinion?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46159-ustabilt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til "39 år med middels hold."

Jeg har inntrykk av at ditt blodtrykk ikke er godt nok vurdert, hverken med henblikk på det reelle trykk-nivå, eller hva angår årsak til en eventuell blodtrykksforhøyelse. Dessuten skal man ha vesentlig forhøyet blodtrykk for å få symptomer fra sentralnervesystemet, og variasjonene skal være betydelige i retning av lave blodtrykk før en 39-åring blir svimmel av det.

Således vil det være ønskelig at du fikk foretatt en monitorering av ditt blodtrykk over et helt døgn, det vil som regel si 4 blodtrykk pr. time på dag- og kveldstid, samt 2 trykk pr. time om natten, ialt 70-80 målinger over en 24-timers periode. De fleste større legekontor har utstyr for slik monitorering. Først etter slik registrering vil man kunne ha et representativt mål for trykkforholdene.

Hvis det skulle vise seg at ditt blodtrykk virkelig er forhøyet, blir neste oppgave å se etter mulige årsaker. Bare 3-6 % av alle blodtrykksforhøyelser er betinget av forandringer i andre organer (såkalte sekundære blodtrykksforhøyelser). En av de hyppigere er f.eks. forsnevringer i pulsårene til nyrene, hvilket kan gi betydelig trykkøkning, men ikke nødvendigvis gi utslag på noen av de rutinemessige blodprøvene.

Det er dessuten mulig at din tendens til svimmelhet ikke er relatert til ditt blodtrykk, og du vil da kunne ta problemet opp med den ØNH-lege du er henvist til.

Men - først bør dine trykkforhold vurderes grundig. Det er ikke betryggende at en 39-åring går rundt med en trippel-behandling av blodtrykket uten at alle registreringer og årsaker er vurdert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46159-ustabilt-blodtrykk/#findComment-177145
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...