Gå til innhold

Spm. til legen ang. omskjæring

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har lenge vært plaget av trang forhud, har ikke kunne rørt den i det hele tatt.

Så på torsdag (14.09) ble jeg omskjært.

Jeg synes utseende er veldig rart, men det blir vel bedre?

Det dem har gjort er å skjære et snitt slik at penishodet stikker ut i det nye snittet. Så har dem sydd rundt, og sydd igjen den gamle forhuden og hullet . Det ligger nå i en "klump" på undersiden av penis, det er ganske hovent. Jeg lurer på om det vil jevne seg ut, eller blir det liggende en diger kjøttklump ved siden av penis for alltid??

Nå begynner også stingene å gå opp, og det er fremdeles åpne sår der som blør og verker.

Det er nå 5 dager siden operasjonen.

Jeg har prøvd å få tak i legen som utførte operasjonen, men han er aldri å få tak i, så jeg prøver her.

Vet du om noen sider på nettet hvor en kan hente stoff om omskjæring, evt. bilder.

Håper det går greit å svare på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4616-spm-til-legen-ang-omskj%C3%A6ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad.

Til TKA vedr. plager etter omskjæring. Det er vanlig at et operasjonsarr ser skremmende ut 3-6 dager etterpå. Særlig, vil jeg tro, på penis. Det skal ikke bli varige hevelser eller ubehagelige arr eller skjemmende utseende etter en omskjæring. Det er viktig å passe på at såret ikke blir betent. Grønnsåpebad i 10 minutter er effektivt, videre endel typer sårsalver du kan få på apoteket. Trolig går hevelsen gradvis ned, kanskje er det en blodansamling som gradvis blir suget opp. Det er ikke uvanlig at det kan sivblø litt idet stingene går i oppløsning, som de skal. Dersom du fremdeles er usikker, så bestill en kontrolltime, skriv eventuelt et brev til kirurgen.

Doktoronline har forøvrig egen urolog...

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist allmennmedisin og idrettslege.

• 5 måneder senere...

Vi har fått bedskjed frå vår lege at vår sønn på 2 år må omskjæres.

Dette på grunn av trang forhud og plage med betennelse.

Kva vil det seie å bli omskjært?

Er det sikkert at han må omskjæres fordi han har hatt desse plagene kun ein gong?

Kva plager/ulemper kan han få seinare i livet?

På førehand takk for hjelpen

• 3 måneder senere...

Vi har fått bedskjed frå vår lege at vår sønn på 2 år må omskjæres.

Dette på grunn av trang forhud og plage med betennelse.

Kva vil det seie å bli omskjært?

Er det sikkert at han må omskjæres fordi han har hatt desse plagene kun ein gong?

Kva plager/ulemper kan han få seinare i livet?

På førehand takk for hjelpen

Det er visst en stund siden sprørsmålet ble stilt men svaret er:

Finn en annen lege! Alt for mange leger tror på alt som kommer fra USA, der legene har tradisjon for å anbefale omskjæring for rått og røte (egentlig: lettjente penger). Og skriveriene i legetidsskrifter smitter.

Ingen 2-åring "trenger" omskjæring. Det er helt normalt at forhuden er trang og ikke kan trekkes tilbake, ofte henger den fast til penishodet. Disse påståtte "misdannelsene" "retter" seg etter hvert, ofte langt opp i tenårene.

Selvsagt forkommer betennelser og lignende en sjelden gang, men som for resten av kroppen skal slikt behandles medisinsk, ikke med amputasjon!

Konsekvensene av omskjæring er langt alvorligere enn artikler her gir inntrykk av. Det er ikke overdrivelse å si at korrekt uttrykk for full omskjæring er "påført funksjonshemming".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...