Gå til innhold

Kupton: jeg er gravid og trenger noen tips.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis du har tid til å svare meg, setter jeg stor pris på det. 

Jeg har skrevet litt til deg før, .b.la for å få råd om graviditet og bipolar 1. I går fant jeg ut av at jeg er gravid. 18 dager på vei.  

Nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har hatt et møte om graviditet og bipolar med FACT-teamet jeg går til. Det var noen uker før jeg ble gravid. Jeg må innrømme at jeg ble gravid langt fortere enn antatt - etter første samleie uten prevensjon. Derfor er det mye jeg ikke vet. Og nå har alle jeg har kontakt med i FACT ferie. Hadde de ikke hatt ferie, hadde jeg kontaktet legen min i FACT. Nå er jeg usikker på om jeg skal kontakte FACT likevel for samtale med en lege som egentlig ikke har ansvar for meg, eller om det er fastlegen eller jordmor jeg bør kontakte? Evt. vente til 5. august når teamet mitt kommer tilbake.

Jeg fikk beskjed under møtet jeg nevnte, at jeg trenger tett oppfølging. Vet ikke om fastlegen vet nok om bipolaritet. - Om når jeg skal begynne å kontrollere litium hyppigere. Nei, jeg stopper meg selv her. Det jeg lurer på er egentlig hvem jeg burde kontakte og når 😊

Anonymkode: 255fa...4a2

Fortsetter under...

Det første som må gjøres er å lage en plan for medisinering og oppfølging av denne gjennom svangerskap, fødsel og barseltid. Helst burde du snakke med en psykiater, men fastlegen kan sikkert også hjelpe deg ved å ta en telefon til en kompetent psykiater.

AnonymBruker

Gratulerer med graviditet! 
Når jeg leser dette så blir jeg veldig undrende. Jeg trodde fact var for alvorlig syke personer med store utfordringer i hverdagen? Hvordan er det plass til en baby i et sånt liv? Eller er det jeg som har misforstått hvem fact er for? 

Anonymkode: b4cfe...d34

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når jeg leser dette så blir jeg veldig undrende. Jeg trodde fact var for alvorlig syke personer med store utfordringer i hverdagen? Hvordan er det plass til en baby i et sånt liv? Eller er det jeg som har misforstått hvem fact er for? 

Det samme tenker jeg....

Anonymkode: 1a491...80a

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Man kan ha oppfølging av fact selv om man har vært stabilt medisinert over tid. Hun har jo åpenbart snakket om dette med fact og da regner jeg med de har gitt "grønt lys" i forhold til å få barn. Kupton har jo selv sagt han har hatt gravide pasienter med bipolar lidelse 1 og det er jo slik at med rett medisin og god oppfølgning samt god innsikt i triggere i forhold til sykdommen så kan man være i full stand til å ta vare på barnet sitt. Så har jo barna en far også. :)

Jeg har ikke den diagnosen der, men i teorien så kan jeg i framtiden få et til barn dersom jeg blir stabil over tid og har en stødig partner. Selv om jeg per dags dato ikke ville vært i stand til det nå. Psykisk sykdom er jo ikke statisk. Heldigvis. :)

AnonymBruker

Gratulerer med graviditet! Takk🙂
Når jeg leser dette så blir jeg veldig undrende. Jeg trodde fact var for alvorlig syke personer med store utfordringer i hverdagen? Det stemmer i utgangspunktet. Bipolar lidelse type 1 er jo en alvorlig sykdom. Samtidig det det vanlig å ha lange friske perioder, og da er det ikke så rart hvis man ønsker å leve et normalt liv. 
Hvordan er det plass til en baby i et sånt liv? Eller er det jeg som har misforstått hvem fact er for? Jeg har vært ganske stabil i halvannet år. Har også et godt nettverk rundt meg, både med mann, familie, venner og FACT, og det er et godt utgangspunkt for å få ting til å funke. Når man har være syk en stund, lærer man seg litt om hva som skal til for å fungere så optimalt som mulig og hvilke hensyn som må tas. Forresten, FACT teamet jeg går til har god erfaring med å støtte bipolare kvinner gjennom svangerskap. De var veldig positivt innstilte i teamet, og jeg kunne fortsette uten å endre på medisineringen min (som fungerer bra). 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Gratulerer med graviditet! Takk🙂
Når jeg leser dette så blir jeg veldig undrende. Jeg trodde fact var for alvorlig syke personer med store utfordringer i hverdagen? Det stemmer i utgangspunktet. Bipolar lidelse type 1 er jo en alvorlig sykdom. Samtidig det det vanlig å ha lange friske perioder, og da er det ikke så rart hvis man ønsker å leve et normalt liv. 
Hvordan er det plass til en baby i et sånt liv? Eller er det jeg som har misforstått hvem fact er for? Jeg har vært ganske stabil i halvannet år. Har også et godt nettverk rundt meg, både med mann, familie, venner og FACT, og det er et godt utgangspunkt for å få ting til å funke. Når man har være syk en stund, lærer man seg litt om hva som skal til for å fungere så optimalt som mulig og hvilke hensyn som må tas. Forresten, FACT teamet jeg går til har god erfaring med å støtte bipolare kvinner gjennom svangerskap. De var veldig positivt innstilte i teamet, og jeg kunne fortsette uten å endre på medisineringen min (som fungerer bra). 

Takk for svar! Høres jo ut som det er under kontroll. Jeg har nok hatt et litt annet bilde i hodet mitt av hva fact er og hvem pasientene på fact er. Fint å få et litt mer nyansert bilde av det:) Lykke til med graviditeten! Det er en spennende tid. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...