Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min kjæreste har fått en personlighetsforstyrrelse-diagnose av sin psykolog. Men hun vil ikke si til meg hva slags eller hvordan behandlingen fungerer. Vi har vært et par i mange år og er voksne. Kort fortalt er hun svært vanskelig å forholde seg til, skiftende humør, tar ikke ansvar for egne handlinger, beskylder alle andre for ting som går galt og greier ikke å legge ting bak seg. Vi har lange og fæle krangler hvor hun aldri tar ansvar for noe som helst, men beskyldningene hagler mot meg. Jeg er mentalt helt kaputt av dette og slites mye med dårlig samvittighet siden hun hele tiden forteller meg at alt som er galt i hennes liv skyldes meg. Jeg har spurt flere ganger om hva hennes diagnose er for å kunne bedre forstå henne og bli med til psykologen, men hun nekter. Hun har gått til psykolog i snart 2 år og slik jeg forstår skal det fortsette i flere måneder.  Jeg er redd for at jeg skal utvikle en depresjon av alt dette siden jeg ikke greier å ta en avgjørelse om å holde ut eller gjøre det slutt og dermed kastes frem og tilbake. 

Anonymkode: 6d25d...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Emosjonell ustabil 

Hun har det nok fryktelig vondt pga det hun sliter med, men det er ikke din skyld. 

Anonymkode: 1d863...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Emosjonell ustabil 

Hun har det nok fryktelig vondt pga det hun sliter med, men det er ikke din skyld. 

Anonymkode: 1d863...4cd

Mulig, jeg vet ikke. Hun er i tillegg veldig mistenksom. Tolker uskyldige kommentarer i verste mening. Og jeg blir beskyldt for å ødelegge for henne i selskaper og fester ved å oppføre meg galt, eller si upassende ting. Dette stemmer normalt ikke.

 

Anonymkode: 6d25d...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mulig, jeg vet ikke. Hun er i tillegg veldig mistenksom. Tolker uskyldige kommentarer i verste mening. Og jeg blir beskyldt for å ødelegge for henne i selskaper og fester ved å oppføre meg galt, eller si upassende ting. Dette stemmer normalt ikke.

 

Anonymkode: 6d25d...bb8

Paranoid pf 

Anonymkode: 1d863...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min kjæreste har fått en personlighetsforstyrrelse-diagnose av sin psykolog. Men hun vil ikke si til meg hva slags eller hvordan behandlingen fungerer. Vi har vært et par i mange år og er voksne. Kort fortalt er hun svært vanskelig å forholde seg til, skiftende humør, tar ikke ansvar for egne handlinger, beskylder alle andre for ting som går galt og greier ikke å legge ting bak seg. Vi har lange og fæle krangler hvor hun aldri tar ansvar for noe som helst, men beskyldningene hagler mot meg. Jeg er mentalt helt kaputt av dette og slites mye med dårlig samvittighet siden hun hele tiden forteller meg at alt som er galt i hennes liv skyldes meg. Jeg har spurt flere ganger om hva hennes diagnose er for å kunne bedre forstå henne og bli med til psykologen, men hun nekter. Hun har gått til psykolog i snart 2 år og slik jeg forstår skal det fortsette i flere måneder.  Jeg er redd for at jeg skal utvikle en depresjon av alt dette siden jeg ikke greier å ta en avgjørelse om å holde ut eller gjøre det slutt og dermed kastes frem og tilbake. 

Anonymkode: 6d25d...bb8

Har dere vurdert parterapi? Enten gjennom familiekontoret eller hos en privatpraktiserende terapeut?

Jeg synes ikke det høres ut som om løsningen nødvendigvis ligger i at du skal forstå henne bedre, men at dere begge trenger å finne ut av hvordan være i forhold til hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (4 minutter siden):

Har dere vurdert parterapi? Enten gjennom familiekontoret eller hos en privatpraktiserende terapeut?

Jeg synes ikke det høres ut som om løsningen nødvendigvis ligger i at du skal forstå henne bedre, men at dere begge trenger å finne ut av hvordan være i forhold til hverandre. 

Jeg har nevnt dette for henne, men hun er ikke positiv til noe slikt. Når jeg sier at kanskje noe av årsaken til vårt turbulente forhold er hennes diagnose blir jeg møtt av bare fordømming og kommentarer om at årsaken til problemene våre kommer ifra meg. 

Anonymkode: 6d25d...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

vil du ha det slikt resten av livet? Nå har hun gått til psykolog i 2 år, og skal gå noen måneder til. Det  lille der sier jo noe om utsikt til bedring.

 

Jeg vet ikke hvor ofte hun er slik, men er dette noe som skjer ofte, hadde jeg personlig betakket meg. Var det en gang i måneden hun var slikt trollete så ville jeg blitt om hun var grei ellers. Men en som konstant er slik, hadde jeg ikke orket.

Anonymkode: e8fc8...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

vil du ha det slikt resten av livet? Nå har hun gått til psykolog i 2 år, og skal gå noen måneder til. Det  lille der sier jo noe om utsikt til bedring.

 

Jeg vet ikke hvor ofte hun er slik, men er dette noe som skjer ofte, hadde jeg personlig betakket meg. Var det en gang i måneden hun var slikt trollete så ville jeg blitt om hun var grei ellers. Men en som konstant er slik, hadde jeg ikke orket.

Anonymkode: e8fc8...34e

Takk for svar. Jeg er også veldig usikker på hvor lenge jeg greier dette her. Det er bare en enveiskjøring mot meg. Hun mener at bare jeg endrer meg slik eller slik skal alt bli bedre, men jeg tviler sterkt på at det stemmer. Når hun kan skjelle meg ut foran sine egne unger, men aldri si beklager, bruker timevis i uka på å shoppe til seg selv, men greier ikke å kjøpe gave til meg til bursdagen min, kaller meg gjerrig, men det er meg som betaler nesten alt som vi gjør sammen og sier jeg er egoistisk, selv om jeg stiller opp for henne nesten døgnet rundt, mens hun så og si aldri gjør noe for meg. Alt dette føler jeg peker mot et menneske som egentlig bare er ute etter en person som kun skal tilfredsstille henne og at det aldri vil bli noe bedre uansett hvor mye jeg endrer meg. 

Anonymkode: 6d25d...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar. Jeg er også veldig usikker på hvor lenge jeg greier dette her. Det er bare en enveiskjøring mot meg. Hun mener at bare jeg endrer meg slik eller slik skal alt bli bedre, men jeg tviler sterkt på at det stemmer. Når hun kan skjelle meg ut foran sine egne unger, men aldri si beklager, bruker timevis i uka på å shoppe til seg selv, men greier ikke å kjøpe gave til meg til bursdagen min, kaller meg gjerrig, men det er meg som betaler nesten alt som vi gjør sammen og sier jeg er egoistisk, selv om jeg stiller opp for henne nesten døgnet rundt, mens hun så og si aldri gjør noe for meg. Alt dette føler jeg peker mot et menneske som egentlig bare er ute etter en person som kun skal tilfredsstille henne og at det aldri vil bli noe bedre uansett hvor mye jeg endrer meg. 

Anonymkode: 6d25d...bb8

Hvis det var jeg som hadde skrevet dette innlegget  om en samboer som hadde oppført seg sånn, hva hadde du svart meg da? 

En KJÆRESTE skal da elske, støtte opp om og oppmuntre, ikke tråkke på og trykke ned. Kom deg unna før hun blir gravid med ditt barn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 20.47):

Min kjæreste har fått en personlighetsforstyrrelse-diagnose av sin psykolog. Men hun vil ikke si til meg hva slags eller hvordan behandlingen fungerer.

For meg ville dette vært tilstrekkelig begrunnelse for et brudd. Her viser hun med all tydelighet at hun ikke kommer til å inkludere deg i egen utvikling, og gjennom dette åpne for at dere kan i fellesskap kan finne bedre løsninger for et framtidig samliv.

Når hun i tillegg anklager deg for å være den som er årsak til sine umodne følelser og reaksjonsmønstre viser hun en svært svak selvinnsikt, og på bakgrunn av dette ville jeg rådet deg til å avslutte forholdet så raskt som mulig - om du ikke ønsker å fortsette å ha det som i dag. Dét er det imidlertid du selv som velger, men igjen - da må du være klar over at du neppe kan forvente å få noe annet enn det du får i dag. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar og klar tale. Jeg tror heller ikke at jeg kan forvente annet uansett hva slags endringer jeg gjør. Det mest frustrerende og nedslående er at jeg føler hun ikke lytter til meg overhode. Jeg prøver å innta en kompromisslinje og si at vi begge må ta ansvar for våre svake sider slik at vi kan få forholdet på rett kjøl, men det eneste jeg hører fra henne er ingenting er hennes feil, det jeg sier er bare vrøvl og hun snakker kun om hva hun vil og aldri om oss eller mine behov. I tillegg til at hun mener jeg gjør ting bevisst for å plage eller skade henne.

Jeg har nok latt dette gå alt for langt, skulle satt foten ned for lenge siden. Men jeg er blitt veldig knyttet til henne samtidig som jeg sliter med tanken om å bli alene. 

Anonymkode: 6d25d...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har nok latt dette gå alt for langt, skulle satt foten ned for lenge siden. Men jeg er blitt veldig knyttet til henne samtidig som jeg sliter med tanken om å bli alene. 

Anonymkode: 6d25d...bb8

Jeg skjønner godt at du er knyttet til henne og til det gode dere tross alt har hatt sammen og at det kan føles skremmende å skulle være alene igjen. Men jeg kan nesten garantere at om du velger å gå, så vil du få det mye bedre i den andre enden av tunellen! Det er tøft å bryte ut, selv for den som velger å gå, men i slike tilfeller som ditt tror jeg ikke du vil angre på det. :) Lykke til uansett hva du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...