Gå til innhold

Nordmenn blir tynge. Men hvor finnes de små porsjonene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi hører ofte at nordmenn blir tyngre. Jeg er dessverre en av dem. Målet er å gå ned i vekt. Noe jeg også tidligere har erfart at er veldig vanskelig. Har dårlig erfaring med å kutte ut alt som er godt, så tanken er å redusere på det. Jeg har vært litt på farten i sommer. I byen en varm sommerdag kan det enkelte ganger også for meg friste med litt softis. Men de små er ikke å få tak i lenger.  Bare store som kan mette 2 voksne personer. Valget er å kaste resten, noe jeg ikke synes noe om og heller ikke har viljestyrke til. Med middagen på restauranten blir det likt. Litt salt chips kan også friste i varmen. Men de gode gamle småposene er erstattet med noen som blir større og større. . Og slik kan jeg fortsette.

Jeg savner de gamle små porsjonene. Overvektige må selv gjøre en innsats, men det er vanskelig nok. Det burde vært en samfunnsmessig fordel hvis flere gikk ned i vekt, og barna ikke ble overvektig.

Jeg skriver ikke dette bare foe meg selv. Men kjenner litt frustrasjon når jeg hører klager på nordmenn som blir tyngre, samtidig som alt blir solgt i større porsjoner. Og kaste mat skal vi jo heller ikke gjøre. 

La vi få valget om de små porsjoner tilbake igjen. Det er viktig for overvektige, barna som vokser opp. Og vil også være en fordel for de fleste.

Anonymkode: 02cf3...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Spis hjemme da.

Anonymkode: 186af...1c9

Jeg forventet et slikt svar her på forumet. Det er vanskelig for enkelte å skjønne hva jeg har skrevet og hva jeg vil frem til. Det er også vanskelig for enkelte å skjønne at overvektige også kan være på reise i perioder. Både i forbindelse med jobb og fritid. 

Anonymkode: 02cf3...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi hører ofte at nordmenn blir tyngre. Jeg er dessverre en av dem. Målet er å gå ned i vekt. Noe jeg også tidligere har erfart at er veldig vanskelig. Har dårlig erfaring med å kutte ut alt som er godt, så tanken er å redusere på det. Jeg har vært litt på farten i sommer. I byen en varm sommerdag kan det enkelte ganger også for meg friste med litt softis. Men de små er ikke å få tak i lenger.  Bare store som kan mette 2 voksne personer. Valget er å kaste resten, noe jeg ikke synes noe om og heller ikke har viljestyrke til. Med middagen på restauranten blir det likt. Litt salt chips kan også friste i varmen. Men de gode gamle småposene er erstattet med noen som blir større og større. . Og slik kan jeg fortsette.

Jeg savner de gamle små porsjonene. Overvektige må selv gjøre en innsats, men det er vanskelig nok. Det burde vært en samfunnsmessig fordel hvis flere gikk ned i vekt, og barna ikke ble overvektig.

Jeg skriver ikke dette bare foe meg selv. Men kjenner litt frustrasjon når jeg hører klager på nordmenn som blir tyngre, samtidig som alt blir solgt i større porsjoner. Og kaste mat skal vi jo heller ikke gjøre. 

La vi få valget om de små porsjoner tilbake igjen. Det er viktig for overvektige, barna som vokser opp. Og vil også være en fordel for de fleste.

Anonymkode: 02cf3...89c

Jeg skjønner godt hva du mener og det er jo sånn når det kommer til godteri også. Små sjokoladeplater finnes knapt lengre, poser med seigmenn og slikt er store, likeså potetgullposer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og jeg som har motsatt inntrykk, nemlig at ting kommer i mindre kvanta nå. Eksempel er Kvikklunsjen. Den var større før. Synes potegullposene også er blitt mindre og ikke større. Og det finnes fremdeles masser av små sjokolader. 

Anonymkode: a7ad8...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Potetgullstørrelse har gått fra mega til medium. For en 10 år siden var det vanlig med 350-400 grams poser. Nå er de fleste mellom 170gram og 250 gram. De hadde 100 grams poser på kioskene før i tiden, men disse forsvant for ganske mange år siden.

 

Jeg synes å slanke meg var lett. Jeg har slanket meg over 30 kg etter 2019. Det går sakte men sikkert. Jeg halverte matinntaket. Ingen slankekur bare varige endringer. Jeg spiser det samme som før, da jeg er  meget kresen i matveien. 

Det at jeg ikke er så mye ute å spiser lengre har hatt mye å si. Før åt jeg på egon eller tilsvarende ca 2 ganger i uka. Det ble ofte hamburgertallerken da med ost og bacon.

Sjokolade styrer jeg helt unna. Unntatt 1 eller 2 ganger i året. Potetchips spiser jeg hver uke. Men da dropper jeg ett måltid den dagen.

Anonymkode: e49d9...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår deg veldig godt. Selv er jeg også småspist, men når det gjelder softis, kan du be om at de lager en liten is til deg, men må trolig forvente å betale det samme. Jeg velger ofte forretter på restauranter fremfor hovedretter og koser meg med det. Enkelte steder i samfunnet går vi i samme retning som USA - men jeg håper ikke det vil bli like ekstremt. At det vil bli billigere å kjøpe en stor porsjon enn en liten. Jeg har blitt det fortalt av en som var i California. Jeg ber også på restauranter om å få halve porsjoner fordi jeg synes det er trist å legge igjen mye mat på tallerkenen. Jeg forventer og spør ikke om å få avslag, men enkelte steder blir jeg positivt overrasket og gir alltid positive tilbakemeldinger på det :) 

Ja, man kan gå for små varianter, men de koster også mer. Det er gjerne verdt det for helsens del. Men en må jo ikke spise en hel pose når en først har åpnet en chipspose - hva med å brette den sammen eller sette på en poseklemme? Det gjør vi her i heimen med både chips og nøtter. Jeg så her om dagen at lakrisbåtposen var blitt redusert fra 250 g til 200 g, men kostet fortsatt det samme ;) 

Mange sjokolader finnes i 20-60 gram, men du finner også de enorme på 250 gram og de i vanlig størrelse, "storplate" på 180-200 gram. På Europris ser jeg at de har f.eks. Non-stop i både 450 g (altså enorme), 180 g og  45 gram Non-stop minipose. Men jeg mener også at det er mulig å få tak i chips i snack-størrelse slik man får på hoteller o.l. om en leter litt? Mener jeg har sett det i en og annen dagligvare... Samme gjelder også Twist på Europris. Den finnes i 150 g, 350 g og 450 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min løsning er faktisk å kaste resten hvis jeg først kjøper noe. Pengene er allerede brukt, miljøet er allerede "brukt" av. Verken lommeboken eller miljøet bryr seg om jeg kaster resten i søpla. Bortsett fra at det er litt mer søppel. Nå kjøper jeg sjeldent slike ting så er ikke ofte jeg kaster noe. Men å legge ting tilbake i skapet det kan jeg bare glemme. For jeg spiser det opp innen kort tid hvis jeg har det. Så da kaster jeg det heller for å slippe å putte for mange kcal inn i kroppen. 

Men ja. Det burde vært mulig å kjøpe mindre kvantum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner også mer av små poser godteri, potetgull og sjokolade. På Rusta feks, så får du en sånn monsterpose for hele familien med cheese Doodles. Vanskelig å finne små. Heldigvis noen på Normal. I andre land jeg har vært, er små pakninger normalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Min løsning er faktisk å kaste resten hvis jeg først kjøper noe. Pengene er allerede brukt, miljøet er allerede "brukt" av. Verken lommeboken eller miljøet bryr seg om jeg kaster resten i søpla. Bortsett fra at det er litt mer søppel. Nå kjøper jeg sjeldent slike ting så er ikke ofte jeg kaster noe. Men å legge ting tilbake i skapet det kan jeg bare glemme. For jeg spiser det opp innen kort tid hvis jeg har det. Så da kaster jeg det heller for å slippe å putte for mange kcal inn i kroppen. 

Men ja. Det burde vært mulig å kjøpe mindre kvantum. 

Samme her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg forventet et slikt svar her på forumet. Det er vanskelig for enkelte å skjønne hva jeg har skrevet og hva jeg vil frem til. Det er også vanskelig for enkelte å skjønne at overvektige også kan være på reise i perioder. Både i forbindelse med jobb og fritid. 

Anonymkode: 02cf3...89c

Er det noen som tvinger deg til å spise opp alt?

Anonymkode: 186af...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det noen som tvinger deg til å spise opp alt?

Anonymkode: 186af...1c9

Når man har problemer med mat er det vanskelig å styre seg, men jeg kjøper både sjokolade og chips til de andre som bor her. Men sist lørdag sprakk jeg og måtte ta følgende av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noen som tvinger deg til å spise opp alt?

Anonymkode: 186af...1c9

Hadde du lest alt i første innlegget, så har jeg allerede gitt svar på dette.

Anonymkode: 02cf3...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde du lest alt i første innlegget, så har jeg allerede gitt svar på dette.

Anonymkode: 02cf3...89c

Får ta frem egostyrken da, ikke skylde på andre.

Anonymkode: 186af...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Får ta frem egostyrken da, ikke skylde på andre.

Anonymkode: 186af...1c9

Overvekt har blitt et stort problem i norge og mange andre land. Vil du si at et ønske om mulighet til mindre porsjoner er det samme som å skylde på andre? Jeg har mine løsninger og er ikke så ofte ute for å spise. Men når jeg nå har vært ute på reis og ser hvordan det er, så tenker jeg at dette kunne vært en samfunnsgevinst å endre på. Selv om du har viljestyrke til å stå imot alt som ikke er bra, så er det nok flere enn meg som sliter mer med det.

Anonymkode: 02cf3...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overvekt har blitt et stort problem i norge og mange andre land. Vil du si at et ønske om mulighet til mindre porsjoner er det samme som å skylde på andre? Jeg har mine løsninger og er ikke så ofte ute for å spise. Men når jeg nå har vært ute på reis og ser hvordan det er, så tenker jeg at dette kunne vært en samfunnsgevinst å endre på. Selv om du har viljestyrke til å stå imot alt som ikke er bra, så er det nok flere enn meg som sliter mer med det.

Anonymkode: 02cf3...89c

Hva vil du si er en liten porsjon med for eksempel kjøttkaker, poteter og grønnsaker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overvekt har blitt et stort problem i norge og mange andre land. Vil du si at et ønske om mulighet til mindre porsjoner er det samme som å skylde på andre? Jeg har mine løsninger og er ikke så ofte ute for å spise. Men når jeg nå har vært ute på reis og ser hvordan det er, så tenker jeg at dette kunne vært en samfunnsgevinst å endre på. Selv om du har viljestyrke til å stå imot alt som ikke er bra, så er det nok flere enn meg som sliter mer med det.

Anonymkode: 02cf3...89c

Bestill barneporsjon da.

Anonymkode: 186af...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var nok ikke rette stedet og ta opp dette. Så jeg trekker meg ut nå.

Anonymkode: 02cf3...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...