Gå til innhold

NHD, et lite spørsmål til


Gjest ashling

Anbefalte innlegg

Gjest ashling

Hei NHD,

tusen takk for svar på mitt spørsmål om tca'en dothiepin!

jeg har et lite spørsmål til som jeg håper du har tid til å svare på.. :

jeg begynte på denne medisinen for 9 dager siden, og har fått en veiledning av legen til hvordan jeg gradvis skal trappe opp dosen. Så snart jeg er tilbake i England etter påske (siste uken i april) skal jeg til legen (i England) igjen.

men før den tid får jeg ikke anledning til å spørre henne. Derfor må jeg spørre her:

til sommeren (i midten av juni) flytter jeg hjem til Norge igjen for godt.

Er det da noen vits i å begynne på denne medisinen, siden jeg da ikke kan fortsette mer enn ca. 3 måneder?

Er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå. Om jeg skal kontakte min fastlege her, eller om jeg skal vente til jeg kommer tilbake til England om en måned. Usikker på om det er noen vits i å ta dothiepin'en. Foreløpig hjelper den ikke til annet enn å dempe søvnproblemene.

Jeg vet heller ikke hvor jeg skal være til hoøsten enda (student.. men vet ikke hvor!). Så dette er i det hele tatt en slitsom situasjon...

Håper ikke dette ble altfor forvirrende. Hvis du har noe råd til meg vil jeg sette stor pris på det, selv om det kanskje ikke er annet å gjøre enn å vente?

Mvh.

Ashling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det finnes flere løsninger.

1. Du fortsetter med nåværende medikasjon. Før du drar fra England, hamstrer du for ytterligere et halvt års forbruk.

Du kan ikke forvente antidepp virkning etter kun 9 dager.

2. Du skifter medisin til noe som finnes i de fleste land. Det er noe vi leger burde tenke på hos pasienter sm flytter over landegrenser.

Dersom det er viktig med søvnforbedrende tilleggsfunksksjon er disse mest aktuelle:

Sarotex (TCA), Nefadar og Remeron.

Jeg bruker ofte tillegg av Tolvon (mianserin) til et annet AD i starten. På den måten får pasienten god søvn, og jeg kan ta bort Tolvon når pasienten etterhvert ikke trenger denne tilleggsvirkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...