Gå til innhold

Mannen bruker så mye salt når han koker poteter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det farlig ? 

Han drysser alltid helt intenst med salt oppi vannet. Jeg er redd for at det er derfor jeg ofte har litt vondt i magen og ofte trøtt. Har forsøkt å si det til han men han fortsetter med det og sier det ikke er farlig. Regner med at saltet utjevner seg i vannet slik at det ikke blir så veldig farlig  

Anonymkode: 4f7b2...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det farlig ? 

Han drysser alltid helt intenst med salt oppi vannet. Jeg er redd for at det er derfor jeg ofte har litt vondt i magen og ofte trøtt. Har forsøkt å si det til han men han fortsetter med det og sier det ikke er farlig. Regner med at saltet utjevner seg i vannet slik at det ikke blir så veldig farlig  

Anonymkode: 4f7b2...659

Be ham salte maten på fatet sitt i stede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Be ham salte maten på fatet sitt i stede. 

Ja jeg må nok begynne å følge med på det. Jeg blir så redd for så intense mengder salt. Kanskje det er derfor jeg alltid føler meg så tørr i munn, mye vondt i magen osv. Skal si til han at jeg må være forsiktig med salt i maten fordi jeg virker til å reagere på det. 

Anonymkode: 4f7b2...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja jeg må nok begynne å følge med på det. Jeg blir så redd for så intense mengder salt. Kanskje det er derfor jeg alltid føler meg så tørr i munn, mye vondt i magen osv. Skal si til han at jeg må være forsiktig med salt i maten fordi jeg virker til å reagere på det. 

Anonymkode: 4f7b2...659

Hvor mye salt er det snakk om? 10-15 spiseskjeer?

Anonymkode: 75116...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvor mye salt er det snakk om? 10-15 spiseskjeer?

Anonymkode: 75116...bfc

Vanskelig å si. Ser bare at han drysser en papirboks med salt og at mengden virker stor. 

Anonymkode: 4f7b2...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor? 
Poteter med skall tar ikke mye smak til seg under koking, koker han de uten skall?
Bedre å salte etter de er kokt, og skrelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

usikker skrev (1 time siden):

Men hvorfor? 
Poteter med skall tar ikke mye smak til seg under koking, koker han de uten skall?
Bedre å salte etter de er kokt, og skrelt

Saltkokte poteter er skikkelig godt, dyppet i feks aioli. :) Men da bruker man så mye havsalt at vannet blir mettet med salt, og små poteter med tynt skall. De blir møre og får en sløvfarget "hinne" med salt rundt seg. 

Men dette er selvsagt ikke sunt å spise ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor mye salt er det snakk om? 10-15 spiseskjeer?

Anonymkode: 75116...bfc

Det er snakk om ca 5 til 6 spiseskjeer tror jeg. Han tømmer ut saltet. Men prøvde å finne ut av cirka-mengde. Jeg blir litt redd for om det er farlig. Men han koker potetene ferdig skrellt i vann. Kanskje det blander seg i vannet, og saltet blir ikke så mye allikevel. Håper det. 

Anonymkode: 4f7b2...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Smaker de veldig salt da? Gjør de ikke det er det neppe for mye. Jeg kjenner når noe er for salt, feks potetchips som er for salte til at de er gode. Det kjennes hvis man salter for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er snakk om ca 5 til 6 spiseskjeer tror jeg. Han tømmer ut saltet. Men prøvde å finne ut av cirka-mengde. Jeg blir litt redd for om det er farlig. Men han koker potetene ferdig skrellt i vann. Kanskje det blander seg i vannet, og saltet blir ikke så mye allikevel. Håper det. 

Anonymkode: 4f7b2...659

5-6 ss salt i potetvannet!? Jeg bruker ikke salt når jeg koker poteter... Hvorfor i all verden bruker han slike mengder salt? Det er jo like mye som man bruker pr. liter når man skal koke fersk fisk! Helt unødvendig å bruke slike mengder på poteter. Jeg tror jeg hadde kokt mine egne poteter om mannen min hadde ødelagt dem på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

5-6 ss salt i potetvannet!? Jeg bruker ikke salt når jeg koker poteter... Hvorfor i all verden bruker han slike mengder salt? Det er jo like mye som man bruker pr. liter når man skal koke fersk fisk! Helt unødvendig å bruke slike mengder på poteter. Jeg tror jeg hadde kokt mine egne poteter om mannen min hadde ødelagt dem på den måten.

Jeg kommer til å si til han at jeg har lest om hvor farlig saltinntak kan være 😅. Huff sorry smiley men må le litt av fortvilelse av saltforbruket. Jeg kommer til å si at jeg vil ikke ha salt tilsatt i maten. Maks en teskje 😅

Anonymkode: 4f7b2...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

5-6 ss salt i potetvannet!? Jeg bruker ikke salt når jeg koker poteter... Hvorfor i all verden bruker han slike mengder salt? Det er jo like mye som man bruker pr. liter når man skal koke fersk fisk! Helt unødvendig å bruke slike mengder på poteter. Jeg tror jeg hadde kokt mine egne poteter om mannen min hadde ødelagt dem på den måten.

Han liker å lage mat og jeg tror at han liker å leke litt kokk i det han lager det. Og da bare tømmer han all slags krydder og salt i maten. Men heldigvis er det vann blandet med potetene så det blander seg nok litt ut. Men jeg må passe på heretter. 

Anonymkode: 4f7b2...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (1 time siden):

Smaker de veldig salt da? Gjør de ikke det er det neppe for mye. Jeg kjenner når noe er for salt, feks potetchips som er for salte til at de er gode. Det kjennes hvis man salter for mye. 

Det smaker godt. Og det smaker salt men ikke så ekstremt som man skulle tro. Mulig saltet ikke trekkes fullstendig inn i potetene pga vannet? 

Anonymkode: 4f7b2...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han liker å lage mat og jeg tror at han liker å leke litt kokk i det han lager det. Og da bare tømmer han all slags krydder og salt i maten. Men heldigvis er det vann blandet med potetene så det blander seg nok litt ut. Men jeg må passe på heretter. 

Anonymkode: 4f7b2...659

Gi ham et kokkekurs i julegave så han får se at det ikke er om å gjøre å salte så mye som mulig. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det smaker godt. Og det smaker salt men ikke så ekstremt som man skulle tro. Mulig saltet ikke trekkes fullstendig inn i potetene pga vannet? 

Anonymkode: 4f7b2...659

Vil tro mesteparten av saltet er i kokevannet, som helles ut. Noe kommer nok i poteten. Jeg kjente en person som saltet middagen noe helt ekstremt. Det lå ett lag med synlig salt over middagen hans. Han lever nå enda, en mann som vel nylig gikk av med pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Gi ham et kokkekurs i julegave så han får se at det ikke er om å gjøre å salte så mye som mulig. 😉

Haha han trenger nok det 😂. Det virker som om han tenker på salt som mel. Det er nesten sånn at man skulle kjøpt salt på resept 😅

Worrisome Plenty skrev (4 minutter siden):

Vil tro mesteparten av saltet er i kokevannet, som helles ut. Noe kommer nok i poteten. Jeg kjente en person som saltet middagen noe helt ekstremt. Det lå ett lag med synlig salt over middagen hans. Han lever nå enda, en mann som vel nylig gikk av med pensjon.

Ja tenker det samme. Kommer nok noe i poteten. Men siden jeg ikke merker så mye på smaken så tror jeg at mesteparten av saltet er i vannet og fordeles vel litt rundt. 

😅 En trøst å høre at den mannen som du forteller om fortsatt er i live. Jeg ble veldig redd.  Begynte å tenke at jeg forstår hvorfor jeg stadig er tørst og svulmet litt opp i vekt og kropp etter at jeg traff han 😅. Huff men jeg skal si til han at jeg ikke kan spise salt mat og forklare at han heller for mye salt oppi.  En skje er mer enn nok 😅

Anonymkode: 4f7b2...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (15 minutter siden):

Vil tro mesteparten av saltet er i kokevannet, som helles ut. Noe kommer nok i poteten. Jeg kjente en person som saltet middagen noe helt ekstremt. Det lå ett lag med synlig salt over middagen hans. Han lever nå enda, en mann som vel nylig gikk av med pensjon.

Og jeg som er så redd når jeg får beskjed om å bruke medisiner og vaksiner.... Dette er jo mye mer risikabelt mener jeg 😅

Anonymkode: 4f7b2...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og jeg som er så redd når jeg får beskjed om å bruke medisiner og vaksiner.... Dette er jo mye mer risikabelt mener jeg 😅

Anonymkode: 4f7b2...659

Hvor mye salt du får i deg når han koker potetene med disse enorme mengdene salt, skal jeg ikke si noe om, men det er nok noe salt du får i deg. Hvordan er det med blodtrykket ditt? Og er blodprøvene ellers fine hos legen? Om dette ser fint ut, er det jo ingen grunn til endring.

Men generelt er det jo anbefalt å ikke gå over 5 gram med salt om dagen (se Kostråd om salt på Helsenorge.no) - og dette kostholdsrådet har holdt seg uendret minst siden 2009. En må jo se på totalinntaket. Spiser du mye ellers som inneholder mye salt? F.eks. chips og kjeks, sauser på pose og ferdigretter, salt kjøtt, kjøpt brød, salt fisk osv.

Personlig tror jeg at jeg hadde overtatt potetkokingen eller ev. foreslått at vi skulle hatt hjemmelaget potetmos om det var en problemstilling her i huset (da blir den seig om potetene kokes i vann). Vi er heldigvis enige om saltinnholdet i maten og bruker så å si ikke salt. Gjerne annet krydder og urter. Det er ofte en vanesak. Om noen besøkende ønsker mer salt, kan de salte etter ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (23 minutter siden):

Hvor mye salt du får i deg når han koker potetene med disse enorme mengdene salt, skal jeg ikke si noe om, men det er nok noe salt du får i deg. Hvordan er det med blodtrykket ditt? Og er blodprøvene ellers fine hos legen? Om dette ser fint ut, er det jo ingen grunn til endring.

Men generelt er det jo anbefalt å ikke gå over 5 gram med salt om dagen (se Kostråd om salt på Helsenorge.no) - og dette kostholdsrådet har holdt seg uendret minst siden 2009. En må jo se på totalinntaket. Spiser du mye ellers som inneholder mye salt? F.eks. chips og kjeks, sauser på pose og ferdigretter, salt kjøtt, kjøpt brød, salt fisk osv.

Personlig tror jeg at jeg hadde overtatt potetkokingen eller ev. foreslått at vi skulle hatt hjemmelaget potetmos om det var en problemstilling her i huset (da blir den seig om potetene kokes i vann). Vi er heldigvis enige om saltinnholdet i maten og bruker så å si ikke salt. Gjerne annet krydder og urter. Det er ofte en vanesak. Om noen besøkende ønsker mer salt, kan de salte etter ønske.

Har ikke tatt blodtrykk og prøver hos legen. Men lurer på om jeg skal kjøpe en egen blodtrykksmåler for å sjekke. 😅

Anonymkode: 4f7b2...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke tatt blodtrykk og prøver hos legen. Men lurer på om jeg skal kjøpe en egen blodtrykksmåler for å sjekke. 😅

Anonymkode: 4f7b2...659

Da ville jeg heller ha tatt meg en tur til legen. Kan det skade? Det høres ut som om det er en stund siden og du strever med en del uforklarlige fysiske symptomer du går og bekymrer deg litt over. Legen vil deg ditt beste i dag. Vi ukyndige folk har ikke kompetanse nok til å tolke svaret riktig fra en blodtrykksmåler uansett. Dessuten, faren med å ha en tilgjengelig hjemme hos seg selv, er å overbehandle seg selv og bli overfokusert og derav få et forverret resultat. Om du i utgangspunktet er redd for vaksinen og lett kan engste deg for helse, er dette som å åpne døren på vid vegg for angsten.

Vil du deg selv ditt beste, ville jeg selv gått bort ifra den tanken der... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...