Gå til innhold

Når legen blir syk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En bekjent av meg kom nettopp hjem fra innleggelse (akutten) og kunne fortelle at den gamle fastlegen min var innlagt sammen med henne. Han var manisk og måtte ha vakt utenfor rommet sitt sånn at han ikke skulle gå rundt å tafse på damene som var der. Fikk sjokk! 

Det var det ikke forskjell på folk, gitt! Trodde nesten de måtte skjerme viktige personer fra de vanlige folkene. Tenk om en kjent politiker, feks Støre ble innlagt sammen med vanlige folk. Så rart det hadde vært! 

Anonymkode: d2ea8...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle kan bli syke. 

Det jeg vet er vanlig, er hvis noen som selv jobber i psykiatrien blir syk, så prøver de å sende personen til et annet sykehus så den ikke blir lagt inn der den jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En bekjent av meg kom nettopp hjem fra innleggelse (akutten) og kunne fortelle at den gamle fastlegen min var innlagt sammen med henne. Han var manisk og måtte ha vakt utenfor rommet sitt sånn at han ikke skulle gå rundt å tafse på damene som var der. Fikk sjokk! 

Det var det ikke forskjell på folk, gitt! Trodde nesten de måtte skjerme viktige personer fra de vanlige folkene. Tenk om en kjent politiker, feks Støre ble innlagt sammen med vanlige folk. Så rart det hadde vært! 

Anonymkode: d2ea8...41d

Du får sjokk fordi alle mennesker kan bli syke? At ingen er skånet mot sykdom og lidelse? Hva så om en fastlege er innlagt, hvem bryr seg? Alle kan bli syke, også innen psykiatri, det er ikke noe merkelig ved det. Er det langtidssykdom o.l sendes ofte mange til steder som (nevnes ikke navn her)  for å ha sin egen fløy og være i fred, eller til nabokommunens avdeling, for å skjerme seg fra slike skravlekjerringer.

Anonymkode: 099e7...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du får sjokk fordi alle mennesker kan bli syke? At ingen er skånet mot sykdom og lidelse? Hva så om en fastlege er innlagt, hvem bryr seg? Alle kan bli syke, også innen psykiatri, det er ikke noe merkelig ved det. Er det langtidssykdom o.l sendes ofte mange til steder som (nevnes ikke navn her)  for å ha sin egen fløy og være i fred, eller til nabokommunens avdeling, for å skjerme seg fra slike skravlekjerringer.

Anonymkode: 099e7...3df

Ja dette hadde du god greie på skjønner jeg. Jeg bryr meg ikke egentlig. Har aldri vært innlagt selv og hadde nok noen fordommer eller noe, jeg vet ikke. Fikk liksom bare litt sjokk av at den gamle fastlegen min var innlagt. Men sånn er det jo. Leger kan og bli syke. Men han burde nok vært skjermet og kanskje vært innlagt et annet sted. Du sier jo at det er vanlig. 

Anonymkode: d2ea8...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2021-7-26 den 19.57):

Ja dette hadde du god greie på skjønner jeg. Jeg bryr meg ikke egentlig. Har aldri vært innlagt selv og hadde nok noen fordommer eller noe, jeg vet ikke. Fikk liksom bare litt sjokk av at den gamle fastlegen min var innlagt. Men sånn er det jo. Leger kan og bli syke. Men han burde nok vært skjermet og kanskje vært innlagt et annet sted. Du sier jo at det er vanlig. 

Anonymkode: d2ea8...41d

Ja, det er vanlig. FHI anslår at 50% av befolkningen vil møte på psykisk sykdom en eller annen gang i løpet av livet i en eller annen grad, det være seg depresjon, angst, psykose e.l. og det er ikke dermed sagt at det trenger være et langvarig forløp som mange av oss her på DOL er inne i, der det berammer seg opp mot 15-20 år og mer.

Dessuten, studier viser også at leger - og studier der karakter og karriere er tøff - er en mer utsatt gruppe enn andre, der prestasjonsnivået er høyt og der man kan komme fra en familie der man vurderes ut ifra hvilke prestasjoner man faktisk gjør og ikke hvem man er - det er ikke heldig i seg selv. Det er jo også bl.a. derfor selvmordsandelen er noe høyere blant leger enn i befolkningen ellers i tillegg til at innsikten for hvordan gjennomføre et selvmord er høyere enn i befolkningen for øvrig. Prestasjonsnivået er ekstremt høyt og fallhøyden for å mislykkes er ekstremt stor. Jeg sier ikke at det gjelder ALLE, men det gjelder noen - og flere enn i befolkningen ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...