Gå til innhold

Hva skal en gjøre med at kvinne sport får dårlige seertall? Håndballjenter må spille i truse for å kompensere...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

F.eks i fotball er det veldig få som synes det er artig å se på jenter spille. I håndball har de tydeligvis "løst" problemet med at ingen gidder å se på med å tvinge jentene til å spille i truse, det virker gi brukbare seertall og gjør at sporten holdes i live. Til syvende og sist er det seertall som avgjør all sport. Om ingen ser på en sport, vil ingen betale for annonser, og da blir det ingen premiepenger eller sponsorship avtaler og da kan en ikke leve av sporten da må en bare ha det som hobby eventuelt

https://www.dagsavisen.no/debatt/2021/07/27/absurd-og-urettferdig/

Det er greit å si at det er sexistisk å be håndballjenter spille i truse (for det er det) men hva er alternativet om folk ikke gidder se på jente-sport ? Har aldri sett på jente eller gutte håndball så er ingen ekspert på det men fotball har jeg sett en del på og verdens beste kvinnelige fotballlag er helt elendige (i forhold til gutter) var en "artig" sak litt tilbake hvor verdens beste kvinnelige fotballag spilte en oppvarmingskamp mot et guttelag på bruktbart høyt nivå men kun 14 år og yngre, og ble rundspillt, og ja en kan selvsagt komme med unnskyldninger og kanskje de ikke prøvde så hardt (i så fall ver så god og be om omkamp da..... men det skjer neppe av åpenbare grunner.....). Det er ikke like artig å se på fotball på et slikt nivå rett og slett.

Så, hva er løsningen, bør jente sport legges ned, bør jenter spille halvnakne, bør folk tvinges til å se på jentesport, bør jente sport subsidieres ? Eventuelt andre løsninger på problemet? Det er en utfordring med likestilling, når folk ikke er like stilt 🤔

 

Kjør debatt !

Anonymkode: b3d79...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Løsning? Det er vel bare å la det gå sin skjeve gang. Personlig er jeg forbi det stadiet som heter pubertet, og kunne brydd meg mindre om strandhåndball og strandvolleyball ble spilt i shorts isteden for truse. Faktisk støtter jeg damene som føler seg beklemt.

 

Her i Norge er enkelte kvinnesporter populære for eksempel håndball og langrenn. Jeg tror kvinnehåndball kan måle seg med herrehåndball i seertall. Den eneste sporten jeg gidder se er fotball, og jeg innrømmer jeg ikke gidder se kvinnefotball. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De bør spille i anstendige klær, så får det gå som det går. Om folk ikke vil se på så er det bare å legge ned.

Anonymkode: 73cb4...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er greit å si at det er sexistisk å be håndballjenter spille i truse (for det er det) men hva er alternativet om folk ikke gidder se på jente-sport ? Har aldri sett på jente eller gutte håndball så er ingen ekspert på det

Nei, det er tydelig at du ikke er håndballekspert. Lenken du la ut - og denne debatten - handler om drakter i strandhåndball, altså håndball som spilles i sand. Det har vært liknende diskusjoner rundt sandvolleyball, men det tilhører et annet forbund der det ikke er noen regel om at jenter skal spille i bikini. Det er nok noen gamle tradisjoner som spiller inn her - idretten oppsto jo trolig på stranda - kombinert med at toppstyrene i nesten all idrett styres består av noen gamle nisser som sikkert er motvillige til å gi opp  bikinikravet.  

I vanlig innendørshåndball spiller begge kjønn i T-trøye og shorts. Man kan jo spørre hvorfor basketball spilles i singlet, men dette har nok også med tradisjon og opprinnelse å gjøre. Kvinnehåndball mangler slett ikke publikum, mange synes det er mer elegant og underholdende enn herrehåndball. Det har nok noe med dimensjonene å gjøre - størrelsen på mål og bane i kombinasjon med kvinnekroppers størrelse gir en annen type spill enn når digre mannfolk dundrer rundt på samme bane. Søk opp videoer av Nora Mørk og Mikkel Hansen, så ser du forskjellen. Begge er i verdensklasse, men det er to "stilarter".

I fotball blir det omvendt. Dimensjonene passer til menn, og det påvirker spillestilen. Nivået vil nok alltid være forskjellig, akkurat som i f.eks. langrenn og de fleste andre idretter. Men i fotball er det visst ekstra vanskelig å få publikum til å akseptere det.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

verdens beste kvinnelige fotballlag er helt elendige (i forhold til gutter) var en "artig" sak litt tilbake hvor verdens beste kvinnelige fotballag spilte en oppvarmingskamp mot et guttelag på bruktbart høyt nivå men kun 14 år og yngre, og ble rundspillt

Er du sikker på det? Lyon, Barcelona eller Wolfsburg (evt. et engelsk lag hvis du insisterer på at de er bedre) spilte liksom en oppvarmingskamp mot et guttelag? Det synes jeg du bør dokumentere. 

Det er landslag som "pleier" å gjøre denslags, ikke kvinnelagene (klubblagene) i verdenstoppen. Du kan ikke ha hørt en versjon  av historiene om Australias landslag i kvinnefotball, som har noen slike tap med bred mediedekning bak seg? Da skal vi huske på tre ting: Australia har på ingen måte verdens beste kvinnefotballag, det er vanlig å spare "stjernene" i kamper som ikke betyr så mye (for å unngå skader og for å gi reservene kamptrening), og 14-årige gutter kan ha fysikk nesten som voksne menn. 

Hvis noe skal "gjøres" med idretten, er det å la utøverne og trenerne som jobber med rekruttering, få mer innflytelse enn de gamle nissene på toppen. Spesielt for fotball er det et helt hoff av pengegriske menn rundt alt som har med sporten å gjøre. For meg må de gjerne holde seg unna jentelagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (3 minutter siden):

Det har nok noe med dimensjonene å gjøre - størrelsen på mål og bane i kombinasjon med kvinnekroppers størrelse gir en annen type spill enn når digre mannfolk dundrer rundt på samme bane.

Nå er det vel sånn at kvinner i slike sporter er større enn gjennomsnittet? 175 og høyere ofte. 

Anonymkode: 5bdd6...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå er det vel sånn at kvinner i slike sporter er større enn gjennomsnittet? 175 og høyere ofte. 

Anonymkode: 5bdd6...c26

Selvfølgelig er det en stor andel av topp-utøverne i en idrett som har kropper som gir visse fordeler. Det er godt synlig i alt fra basketball til friidrett. Men det gjelder jo begge kjønn, så det jeg skrev om dimensjonene stemmer allikevel. Mikkel Hansen er nesten 2 meter høy og består av nesten 100 kg ren betong. Det blir noe annet når spillere av hans type hopper inn i målområdet (eller løper inn i hverandre) enn når en kvinne gjør det samme, selv om hun skulle være nesten 180 cm. (Nora Mørk er for øvrig 167 cm, Heidi Løke er 173.)  Det er ikke noe feil med noen av delene, men det preger spillestilen og har innflytelse på hvordan det tar seg ut for publikum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
laban skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig er det en stor andel av topp-utøverne i en idrett som har kropper som gir visse fordeler. Det er godt synlig i alt fra basketball til friidrett. Men det gjelder jo begge kjønn, så det jeg skrev om dimensjonene stemmer allikevel. Mikkel Hansen er nesten 2 meter høy og består av nesten 100 kg ren betong. Det blir noe annet når spillere av hans type hopper inn i målområdet (eller løper inn i hverandre) enn når en kvinne gjør det samme, selv om hun skulle være nesten 180 cm. (Nora Mørk er for øvrig 167 cm, Heidi Løke er 173.)  Det er ikke noe feil med noen av delene, men det preger spillestilen og har innflytelse på hvordan det tar seg ut for publikum. 

Her har du noen store damer i norsk håndball. Like store som menn. Har nok sine fordeler ja. 

https://www.handball.no/nyheter/2020/04/flere-hoye-jenter-til-norsk-handball/

Anonymkode: 5bdd6...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (27 minutter siden):

Er du sikker på det? Lyon, Barcelona eller Wolfsburg (evt. et engelsk lag hvis du insisterer på at de er bedre) spilte liksom en oppvarmingskamp mot et guttelag?

Ok siktet til USAs kvinnelandslag, som er verdens beste kvinnelandslag (vant VM i 2015 og 2019), var vel litt kjapp i avtrekkeren burde sagt verdens beste kvinnelandslag ikke lag, De tapte mot 14 årig og under gutter i USA. Det sier jo ganske mye angående forskjellen i nivå.

Vet at Australia også har en del slike saker, og ja de er ikke like gode (dårligere enn norge til og med ser jeg fra 2019 vm) så ikke like sjokkerende men fortsatt sjokkerende ;) 

Anonymkode: b3d79...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her har du noen store damer i norsk håndball. Like store som menn. Har nok sine fordeler ja. 

https://www.handball.no/nyheter/2020/04/flere-hoye-jenter-til-norsk-handball/

Anonymkode: 5bdd6...c26

Ja, det er en fordel med høye spillere på enkelte plasser. Akkurat som det er en fordel med venstrehendte på noen plasser. Det gjelder for begge kjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (2 timer siden):

Ja, det er en fordel med høye spillere på enkelte plasser. Akkurat som det er en fordel med venstrehendte på noen plasser. Det gjelder for begge kjønn. 

Så du vil ikke trekke tilbake det du sa her:

 

laban skrev (2 timer siden):

Det har nok noe med dimensjonene å gjøre - størrelsen på mål og bane i kombinasjon med kvinnekroppers størrelse gir en annen type spill enn når digre mannfolk dundrer rundt på samme bane.

Her gjør du et poeng ut av at kvinner på banen er små og at menn er de digre. Det har jeg vist deg at ikke stemmer. 

Anonymkode: 5bdd6...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her gjør du et poeng ut av at kvinner på banen er små og at menn er de digre. Det har jeg vist deg at ikke stemmer. 

Anonymkode: 5bdd6...c26

Poenget mitt er at spillestilen påvirkes av forholdet mellom spillernes typiske størrelse og banens / målets størrelse. Dette er med på å gjøre kvinne- og herrehåndball noe forskjellig. Det gjelder også fotball til en viss grad, men det er nok mer synlig i håndball.

Det mener jeg fortsatt, selv om det finnes enkelte små menn og enkelte store kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...