Gå til innhold

Synes du en prest som ikke tror på gud, bør forbli prest?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Er det ikke litt urettferdig å måtte slutte som prest bare fordi man ikke tror? Det er ganske mange prester som ikke tror viser undersøkelser, det er bare å google.

Men det jeg ikke skjønner hvorfor skulle en prest som har utviklet seg åndelig til å bli ateist, ha lyst til å forbli prest? Er det pga lønna? For ser man bort i fra lovnaden om evig liv, og trusselen om evig pine, hva har da kristendommen å tilby ett opplyst menneske?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty skrev (59 minutter siden):

Er det ikke litt urettferdig å måtte slutte som prest bare fordi man ikke tror? Det er ganske mange prester som ikke tror viser undersøkelser, det er bare å google.

Men det jeg ikke skjønner hvorfor skulle en prest som har utviklet seg åndelig til å bli ateist, ha lyst til å forbli prest? Er det pga lønna? For ser man bort i fra lovnaden om evig liv, og trusselen om evig pine, hva har da kristendommen å tilby ett opplyst menneske?

Sånn umiddelbart tenker jeg at alle kan tvile og om en prest er i tvil en periode så vil det kanskje bare få vedkommende til å gå mer i dybden i seg selv osv og kanskje finne tilbake til sin tro igjen. Men dersom vedkommende etter lang tids grubling og søking kommer til at gud ikke finnes og har mistet troen så har jeg vansker med å skjønne hvordan h*n kan stå på prekestolen og forkynne noe h*n ikke tror på selv engang.

På den annen side føles det sikkert godt å være en trøst, støtte og oppmuntring for mennesker i vanskelige situasjoner (prester har jo mange andre oppgaver enn å stå på prekestolen) og det finner nok mange prester meget meningsfullt og fint selv om selve gudstroen vakler sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (3 timer siden):

Er det ikke litt urettferdig å måtte slutte som prest bare fordi man ikke tror? Det er ganske mange prester som ikke tror viser undersøkelser, det er bare å google.

Men det jeg ikke skjønner hvorfor skulle en prest som har utviklet seg åndelig til å bli ateist, ha lyst til å forbli prest? Er det pga lønna? For ser man bort i fra lovnaden om evig liv, og trusselen om evig pine, hva har da kristendommen å tilby ett opplyst menneske?

 

Å være prest er langt mer enn tvil og tro innen/om kristendom. Studentprester og sykehusprester gjør hederlig arbeid. De har svært mye relasjonskompetanse og kan være dyktige veiledere uansett om de selv tror eller ikke. 

Anonymkode: f0e8c...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, da synes jeg ikke vedkommende bør utøve presteyrket. Når selve grunnideen og overbevisningen ved det hele er blitt borte. Litt skummelt å tenke på egentlig, at en som selv er søkende mot den kristne Gud kan bli ledet bort i stedet av en prest som ikke lenger tror. Et det sannhet i kristendommen vil jo presten direkte kunne føre folk rett til Helvete. Men det bryr jo ikke presten seg om siden han ikke tror på det lenger. Men HVIS det skulle være sant, er det rett og slett veldig alvorlig å føre folk rett i fortapelsen. Det hadde i alle fall ikke jeg hatt samvittighet til! Da er det bedre å gå ut av yrket sitt og finne på noe annet å gjøre. 

 

 

Anonymkode: 606cd...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en prest skal tro på Gud.

Derfor utdannet jeg meg aldri til å bli prest, selv om yrket tiltaler meg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, da synes jeg ikke vedkommende bør utøve presteyrket. Når selve grunnideen og overbevisningen ved det hele er blitt borte. Litt skummelt å tenke på egentlig, at en som selv er søkende mot den kristne Gud kan bli ledet bort i stedet av en prest som ikke lenger tror. Et det sannhet i kristendommen vil jo presten direkte kunne føre folk rett til Helvete. Men det bryr jo ikke presten seg om siden han ikke tror på det lenger. Men HVIS det skulle være sant, er det rett og slett veldig alvorlig å føre folk rett i fortapelsen. Det hadde i alle fall ikke jeg hatt samvittighet til! Da er det bedre å gå ut av yrket sitt og finne på noe annet å gjøre. 

 

 

Anonymkode: 606cd...7cd

Helvete og fortapelsen er jo bare gammel overtro..

Anonymkode: 02e45...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helvete og fortapelsen er jo bare gammel overtro..

Anonymkode: 02e45...b6f

Det er jo det man ikke kan vite....

Anonymkode: 606cd...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

En prest kan, som alle andre, tvile på Gud og tvile på fundamentet for sin tro. Hvis dette vedvarer, og han/hun kommer frem til at det ikke finnes noen Gud, mener jeg det er rett at presten slutter som prest.

Jeg kjenner mange prester, og de har mange ulike kompetanseområder som er viktige, men som menighetsprest må du kunne forkynne fra Bibelen uten grunnleggende mistro, mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo det man ikke kan vite....

Anonymkode: 606cd...7cd

Man kan være temmelig sikkert på at det ikke stemmer.

Anonymkode: 02e45...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Man kan være temmelig sikkert på at det ikke stemmer.

Anonymkode: 02e45...b6f

Men det vil alltid være en tvil der. 

Anonymkode: 606cd...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men det vil alltid være en tvil der. 

Anonymkode: 606cd...7cd

Bare for de som tror på eventyr.

Anonymkode: 02e45...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bare for de som tror på eventyr.

Anonymkode: 02e45...b6f

Det er ikke så lett som du tror. Om en er sånn anlagt at en lett tror på ting... og at en mener at virkeligheten ikke er kun det en kan se og berøre. Har sagt det før, men jeg synes det er en smule arrogant å tro at en vet alt. 

Anonymkode: 606cd...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er ikke så lett som du tror. Om en er sånn anlagt at en lett tror på ting... og at en mener at virkeligheten ikke er kun det en kan se og berøre. Har sagt det før, men jeg synes det er en smule arrogant å tro at en vet alt. 

Anonymkode: 606cd...7cd

Hvordan vet du sikkert at du ikke har en rosa elefant boende bak sofaen?

Anonymkode: 02e45...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet du sikkert at du ikke har en rosa elefant boende bak sofaen?

Anonymkode: 02e45...b6f

Det kan jeg ikke være sikker på. Selv om jeg ikke ser den så kan det godt henne at den eksisterer og bor bak der likevel. Hørt om andre dimensjoner?

Anonymkode: 606cd...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan jeg ikke være sikker på. Selv om jeg ikke ser den så kan det godt henne at den eksisterer og bor bak der likevel. Hørt om andre dimensjoner?

Anonymkode: 606cd...7cd

Nettopp, du kan ikke være sikker på noe som helst. Men sannsynligheten for at det er slik er usannsynlig liten. 

Anonymkode: 02e45...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nettopp, du kan ikke være sikker på noe som helst.

Nettopp. Akkurat det som er mitt poeng også. Se over. 

Anonymkode: 606cd...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nettopp. Akkurat det som er mitt poeng også. Se over. 

Anonymkode: 606cd...7cd

Det er så usannsynlig at det hadde jeg ikke bekymret meg for. En 2000 år gammel eventyrbok er det ingen grunn til å ta alvorlig.

Anonymkode: 02e45...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok

Nei.

En politi som blir kriminell bør heller ikke fortsette som politi - for å sette det på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er så usannsynlig at det hadde jeg ikke bekymret meg for. En 2000 år gammel eventyrbok er det ingen grunn til å ta alvorlig.

Anonymkode: 02e45...b6f

Alt som står i den boka er det ikke så fryktelig viktig med, tror jeg. Jeg tenker på Gud som skaperkraften bak alt som eksisterer. For noe må det jo være som er årsaken til alle tings eksistens. Tilfeldigvis lærte jeg historien om himmel og helvete samtidig med at jeg begynte å tro på Gud. Kanskje er det eventyr, kanskje er det ikke. 

Anonymkode: 606cd...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Ett enkelt menneske er lite på jorden, i universet er det  ingenting. Om det ligger en skapergud bak universet hvilket er veldig tvilsomt, har han definitivt ikke greie på å holde telepatisk kontakt med noen milliarder metaforiske sandkorn på planeten jorden. Det finnes milliarder av planeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...