Gå til innhold

Stemmer det? At barn som vokser opp med delt hjem/1 forelder får mer adhd,autisme symptomer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke likt myter. Men jeg ser det også. De jeg kjenner som er stabile og har mange venner, tar utdannelse, stabil økonomi, har begge foreldre. Har vokst opp hos begge foreldre. 

De som har vokst opp i delt hjem, bare ene forelder, en forelder og en steforelder får oftere problemer? 

Anonymkode: 1ff74...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke likt myter. Men jeg ser det også. De jeg kjenner som er stabile og har mange venner, tar utdannelse, stabil økonomi, har begge foreldre. Har vokst opp hos begge foreldre. 

De som har vokst opp i delt hjem, bare ene forelder, en forelder og en steforelder får oftere problemer? 

Anonymkode: 1ff74...a70

Njei... Mine søstre (hele og halv) og jeg er vokst opp i en noget snodig familiekonstellasjon, min far var stort sett fraværende, men jeg tror ikke noen av oss bærer så veldig preg av det? Jeg ser selv at jeg kan ha asperger-trekk, men ikke så mye at noen andre noen gang har reagert på det så vidt jeg vet. Vi er 4 stk og en har lite utdanning, 2 har mellom og en har mye.

Mine to barn er oppvokst som skilsmissebarn fra ung alder, den ene har slitt litt i voksen ungdomsalder, men det går mye bedre nå og begge er i ferd med utdanning / studier, den andre har klart seg helt fint hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsak, virkning og samvariasjon. Det er interessant.

Begge de lidelser du nevner er svært genetisk betinget. Sannsynligheten for at par der en eller begge har en eller begge disse lidelsene har en betydelig økt risiko for samlivsbrudd. Barna deres har også fått med seg gener som gjør at de har stor risikoøkning for de to lidelser. Så ja, det stemmer nok, men ikke slik at sykdommen skyldes samlivsbruddet, men fordi foreldrenes gener både disponerer for samlivsbrudd og for syke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
kupton skrev (1 time siden):

Årsak, virkning og samvariasjon. Det er interessant.

Begge de lidelser du nevner er svært genetisk betinget. Sannsynligheten for at par der en eller begge har en eller begge disse lidelsene har en betydelig økt risiko for samlivsbrudd. Barna deres har også fått med seg gener som gjør at de har stor risikoøkning for de to lidelser. Så ja, det stemmer nok, men ikke slik at sykdommen skyldes samlivsbruddet, men fordi foreldrenes gener både disponerer for samlivsbrudd og for syke barn.

Med andre ord, de fleste er syke altså? Siden du bruker ordet sykdom. 

Og så har vi store søskenflokker. Mamma sin feks, alle der har havnet i forskjellige forhold. Til tross for samme oppvekst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...