Gå til innhold

Er jeg sykepleier?


His2va

Anbefalte innlegg

Jeg utdannet meg som sykepleier for flere år siden. Gjorde det bra i studiet og jobbet hardt. Men pga helseproblemer sluttet jeg i  jobben. Jeg har flerev enner som er sykepleiere, men merker at  andre snakker til de annerledes og sier som jobber som "du som er sykepleier" og snakker som at jeg ikke var detHar oppleevd det flere ganger. Hva synes dere om det?  Jeg er jo autorisert, og har alt i orden med papirer, men jobber nå med noe annet. Føles litt leit at folk da som vet godt jeg er utdannet sykepleier, behandler meg som at jeg ikke kan noen ting innen helse lenger. 5 år siden jeg sluttet.  Hva tenker dere om sykepleiere som har sluttet i yrke. Er de sykepleiere eller ikke? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager en del skrivefeil. Jeg vil bare høre hva andre tenker om de som har sluttet som sykepleiere. Er det liksom greit at en da ikke skal bli sett på som det lenger, som at en har glemt alt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner godt er sykepleier, men har ikke jobbet på flere år. Jeg ser jo på vedkommende som sykepleier ennå. 

Sikkert ikke lett, men tror du bare bør heve deg over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (12 minutter siden):

En jeg kjenner godt er sykepleier, men har ikke jobbet på flere år. Jeg ser jo på vedkommende som sykepleier ennå. 

Sikkert ikke lett, men tror du bare bør heve deg over det. 

Skal prøve det, takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere sykepleiere, og noen av dem har byttet yrke eller har blitt ufør pga sykdom. Jeg tenker fremdeles på dem som sykepleiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med grendel. Du er utdannet sykepleier, men du jobber jo ikke som det. Man regnes gjerne for å være det man jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Jeg kjenner flere sykepleiere, og noen av dem har byttet yrke eller har blitt ufør pga sykdom. Jeg tenker fremdeles på dem som sykepleiere.

Takk for svar. Noen viser høy tillit til meg og sier "det vet jo du som er sykepleier", mens andre mener vel jeg ikke er det siden jeg har sluttet å jobbe som det. Synes det er litt respektløst, har jo flere års erfaring som sykepleier også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sagt at jeg var utdannet som sykepleier, men ikke jobber som det lenger - om jeg var i din situasjon. Når det gjelder hvordan andre ser på deg som fagperson, så tenker jeg at etter noen år utenfor et yrke, så er man ikke lenger fullt oppdatert faglig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så om man er lærer og spesialpedsgog men har blitt uføretrygdet, er man da fortsatt allmemmlærer eller utdannet som det? Det blir jo den samme problemstillingen egentlig. Jeg sier jeg er utdannet som det når jeg nå ikke kan jobbe som det lenger, men jo pedagog er jeg alltid. Det har jeg i ryggraden etter fem års utdanning og arbeid som lærer. Men jeg ser ikke på meg som lærer når jeg ikke jobber som det. 

Anonymkode: 58528...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si at jeg er utdannet sykepleier, men at jeg har ikke jobbet spesielt lenge som det. Faktisk under ett år, og det er fire år siden. Har jo åpenbart rust på kunnskapen min, men den er jo der likevel. Du som har jobbet mer har vel uansett bedre kompetanse enn meg. For min del sier det bare om noe hva jeg har fått til i mitt tidligere liv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
His2va skrev (14 timer siden):

Jeg utdannet meg som sykepleier for flere år siden. Gjorde det bra i studiet og jobbet hardt. Men pga helseproblemer sluttet jeg i  jobben. Jeg har flerev enner som er sykepleiere, men merker at  andre snakker til de annerledes og sier som jobber som "du som er sykepleier" og snakker som at jeg ikke var detHar oppleevd det flere ganger. Hva synes dere om det?  Jeg er jo autorisert, og har alt i orden med papirer, men jobber nå med noe annet. Føles litt leit at folk da som vet godt jeg er utdannet sykepleier, behandler meg som at jeg ikke kan noen ting innen helse lenger. 5 år siden jeg sluttet.  Hva tenker dere om sykepleiere som har sluttet i yrke. Er de sykepleiere eller ikke? 

 

Jeg anser deg ikke som sykepleier, du har ikke jobbet som det på 5 år og driver ikke lenger i yrket. Jeg skjønner ikke at det spiller det minste rolle? Jeg er i tilsvarende situasjon, men i det gjelder helt andre yrker. Jeg foretrekker at folk forholder seg til yrket mitt med referanse til det jeg driver med _nå_ ikke det jeg utdannet meg til for mange år siden 🙂 

Anonymkode: 196a5...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så om man er lærer og spesialpedsgog men har blitt uføretrygdet, er man da fortsatt allmemmlærer eller utdannet som det? Det blir jo den samme problemstillingen egentlig. Jeg sier jeg er utdannet som det når jeg nå ikke kan jobbe som det lenger, men jo pedagog er jeg alltid. Det har jeg i ryggraden etter fem års utdanning og arbeid som lærer. Men jeg ser ikke på meg som lærer når jeg ikke jobber som det. 

Anonymkode: 58528...89a

Skjønner hva du mener, spørsmålet mitt var kanskje litt rart.  Men du skal vite at jeg ville hørt på deg som spesialpedagog om jeg satt i samme rom som deg, og vi snakket om barn som slet på skolen, og særlig hvis det angikk meg selv også i forhold til egne barn. 🙂 Det er litt det det handler om, at en må høre på folk som er utdannet, hvis man ønsker å lære noe, og ikke bare se overlegent forbi den som ikke er i yrket lenger. Det er det jeg har opplevd noen ganger. Men tenker som så, den som ønsker å utvikle seg og lære, hører også på mer eller mindre erfarne folk som er utdannet, selv om de ikke er i yrket lenger, og det handler litt om respekt. Se for deg en nyutdannet sykepleier bli hørt på, mens en pensjonert sykepleier som har jobbet et langt liv ikke skal bli hørt, for å sette det litt på spissen. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg anser deg ikke som sykepleier, du har ikke jobbet som det på 5 år og driver ikke lenger i yrket. Jeg skjønner ikke at det spiller det minste rolle? Jeg er i tilsvarende situasjon, men i det gjelder helt andre yrker. Jeg foretrekker at folk forholder seg til yrket mitt med referanse til det jeg driver med _nå_ ikke det jeg utdannet meg til for mange år siden 🙂 

Anonymkode: 196a5...e88

Har jo noe med at du har tatt en utdannelse som du er stolt av, og brukt tid og krefter på å komme igjennom, i tillegg til erfaring fra før så vil du jo gjerne ha litt anerkjennelse for det.  Og jo man er faktisk sykepleier når alt av papirer på det er i orden, det er ikke lov å si de da ikke er det!   Det er ingen krav til ny utdannelse eller oppfriskning når du først er utdannet det i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tonie skrev (13 timer siden):

Enig med grendel. Du er utdannet sykepleier, men du jobber jo ikke som det. Man regnes gjerne for å være det man jobber med.

Skjønner hva du mener.  Men det jeg jobber med nå har jeg ikke utdannelse i, og jeg har en lett jobb pga helseproblemer.  Tenker mer det går an å vise at man har litt tro på de som ikke er i yrket lenger heller hvsi man er litt grei. 🙂 Trives best med folk som tror jeg også kan noe. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En jeg kjenner er utdannet lege, men på grunn av helseproblemer har han ikke jobbet som lege på mange år, egentlig bare et par år etter utdannelsen. Tror ikke vedkommende vil si til kolleger eller andre at han er lege, men vil jo nevne utdannelsen når det er relevant.

 

På samme måte ville jeg ikke sagt jeg var sykepleier om jeg jobbet som noe annet, men ville sagt jeg var utdannet sykepleier.

Anonymkode: 619ad...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En jeg kjenner er utdannet lege, men på grunn av helseproblemer har han ikke jobbet som lege på mange år, egentlig bare et par år etter utdannelsen. Tror ikke vedkommende vil si til kolleger eller andre at han er lege, men vil jo nevne utdannelsen når det er relevant.

 

På samme måte ville jeg ikke sagt jeg var sykepleier om jeg jobbet som noe annet, men ville sagt jeg var utdannet sykepleier.

Anonymkode: 619ad...7f9

Jeg pleier å si jeg er utdannet sykepleier, men at jeg ikke jobber som det nå. Merker bare stor forskjell på hva folk da tror på om du kan noe eller ikke. Mens noen ser på deg da som sykepleier, velger andre og ikke høre på deg, og at de er opptatt av at det er de som jobber i yrket som skal lyttes til. Det er dette jeg reagerer litt på, for selv om du ikke jobber med det lenger kan det hende du kan mer enn de som de hører på, om det det snakkes om. Har også opplevd overlegenhet når jeg har prøvd å snakke om den sykdommen jeg var mest borti på sykehuset da jeg jobbet, mens den andre sykepleieren i rommet som aldri har jobbet på en slik post ble hørt på, bare fordi den var i jobb.  Kan lurer litt på hva slags folk jeg velger å bruke tid på, burde kanskje kuttet de ut de som er slik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

His2va skrev (5 timer siden):

Kan lurer litt på hva slags folk jeg velger å bruke tid på, burde kanskje kuttet de ut de som er slik? 

Det virker tydelig at det er en sårhet hos deg, knyttet til dette.

Om de ellers er OK folk, hadde jeg satt det på kontoen for ‘ubetenksomhet’ og latt det passere, selv om det stakk litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...