Gå til innhold

Mellom barken og veden


Sinfest

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en såkalt skillsmisseleilghet hvor barnet har et rom med en dør til hver forelder. Barnets mor og jeg snakkes så og si daglig og det går fint. Frem til nå har vi også deltatt i hverandres familieselskaper. Jeg har fått ny kjæreste og hun takler ikke at eksen også er med i familieselskaper og eksen tar for gitt at hun fortsatt skal være med og syns jeg er fæl som ikke vil la barnet vårt få være med begge sine foreldre i familieselskaper. Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at dette visste din kjæreste om da dere gikk inn i forholdet. Jeg kan forstå din kjærste, men samtidig, dette er jo en ordning dere har og hensynet til barnet bør vele tyngre enn hensynet til kjæresten. Selv om dette ikke er en direkte ordning, så er det jo noe dere har valgt og da er det det barnet er vant med.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinfest skrev (31 minutter siden):

Jeg bor i en såkalt skillsmisseleilghet hvor barnet har et rom med en dør til hver forelder. Barnets mor og jeg snakkes så og si daglig og det går fint. Frem til nå har vi også deltatt i hverandres familieselskaper. Jeg har fått ny kjæreste og hun takler ikke at eksen også er med i familieselskaper og eksen tar for gitt at hun fortsatt skal være med og syns jeg er fæl som ikke vil la barnet vårt få være med begge sine foreldre i familieselskaper. Noen tanker rundt dette?

Det er vel noe med tidsaspektet her. Det er forskjell på om dette skjer etter 3 måneder eller om det handler om 3 år.  

Et annet moment er hva slags familieselskaper det er snakk om. Barnets konfirmasjon er noe annet enn en søndagsmiddag med din del av familien

Anonymkode: b1b76...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca to år siden det ble slutt og der gjelder familieselskaper, ikke barnets konfirmasjon e.l . Jeg forstår jo begge to så godt og kan ikke se hvordan dette skal ende bra. Jeg er så fortvilet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinfest skrev (På 2021-8-10 den 14.25):

og eksen tar for gitt at hun fortsatt skal være med og syns jeg er fæl som ikke vil la barnet vårt få være med begge sine foreldre i familieselskaper.

Du er jo ikke fæl av den grunn, mener nå jeg. Her er det snakk om 2 kvinner som ikke klarer å omgås. Hvis eksen din har akseptert bruddet mellom dere to så burde hun forstå at du nå er sammen med en ny dame, og kanskje justere seg litt deretter. Likedan så trenger vel ikke din eks dame å være med i alle selskapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-10 den 14.58):

Det er vel noe med tidsaspektet her. Det er forskjell på om dette skjer etter 3 måneder eller om det handler om 3 år.  

Et annet moment er hva slags familieselskaper det er snakk om. Barnets konfirmasjon er noe annet enn en søndagsmiddag med din del av familien

Anonymkode: b1b76...435

Jeg er helt enig i dette.

Jeg har fra siden observert to venninner som har vært i lignende situasjoner som det TS skriver om, altså ikke boligtypen, men det at de tidligere ektefellene er sammen i familieselskaper m.v. Men de er i hver sin "posisjon". Den ene er moren, som beklager seg over eksmannens nye dame, og den andre er "den nye damen", som følte seg satt på siden (det ble etter hvert slutt). Mine to venninner er ikke venninner med hverandre. Jeg har observert og hørt det hver av dem forteller om sin situasjon. I begge tilfellene er/var det utstrakt omgang mellom de tidligere ektefellene, hvor de har "forrang" i alle mulige familieselskaper og feiringer - også foreldrenes egne bursdager. I begge tilfellene er det flere år siden skilsmissen.

All ære til fraskilte som opprettholder en god atmosfære og samarbeider bra med den andre parten om barna. Og at det kan være fint iallfall i en overgangsperiode å være sammen også om en del "familieselskaper av lavere grad", for å kalle det det. Men jeg er ikke ubetinget enig i at det alltid er "barnets beste" at mor og far "leker familie" i lang tid etter skilsmissen. Det vil kunne gjøre det vanskeligere for de nye partnerne å få et godt og nært forhold til barna, og kanskje vil noen barn også bli forvirret/feilaktig tro at foreldrene kan finne sammen igjen og de vil kunne se på den nye som en som "ødelegger". Jeg tenker  at det er bedre at situasjonen som skilte foreldre med "hver sine liv" er normalisert FØR det kommer inn nye partnere, og ikke at dette først skjer når en ny partner er inne i bildet, som dermed "får skylden" for endrede rutiner. Barnet har jo uansett sine egne foreldre, og kan da i tillegg få fordelen av å ha "bonusforeldre" dersom deres foreldre har én, stabil, fast, inkluderende og inkludert partner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sinfest skrev (På 10.8.2021 den 14.25):

Jeg bor i en såkalt skillsmisseleilghet hvor barnet har et rom med en dør til hver forelder. Barnets mor og jeg snakkes så og si daglig og det går fint. Frem til nå har vi også deltatt i hverandres familieselskaper. Jeg har fått ny kjæreste og hun takler ikke at eksen også er med i familieselskaper og eksen tar for gitt at hun fortsatt skal være med og syns jeg er fæl som ikke vil la barnet vårt få være med begge sine foreldre i familieselskaper. Noen tanker rundt dette?

For å være sikker; slik det er i dag- deltar begge på disse sammenkomstene, eller er det fremdeles kun eksen som deltar? Ønsker eksen at ny partner ikke skal delta og vice versa, eller ønsker begge at begge skal delta? Bor du sammen med ny kjæreste? Hvor gammelt er barnet? Sist men ikke minst; om du kjenner godt etter, hvilken løsning foretrekker egentlig du? 

Jeg har en del erfaring med dette og kan godt lufte tanker etter litt mer info :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (På 13.8.2021 den 12.06):

For å være sikker; slik det er i dag- deltar begge på disse sammenkomstene, eller er det fremdeles kun eksen som deltar? Ønsker eksen at ny partner ikke skal delta og vice versa, eller ønsker begge at begge skal delta? Bor du sammen med ny kjæreste? Hvor gammelt er barnet? Sist men ikke minst; om du kjenner godt etter, hvilken løsning foretrekker egentlig du? 

Jeg har en del erfaring med dette og kan godt lufte tanker etter litt mer info :) 

Frem til nylig var bare eksen med. Forrige gang var begge (og det gikk greit). Barnet er 8 år. Kjæresten og jeg bor ikke sammen. Eksem syns det er helt greit at ny kjæreste er med, men ny kjæreste vil at kun hun skal være med. For egen del er det ikke viktig hvem som er med eller ikke, så lenge alle kan være fornøyde og det er det som ser ut til å være umulig å få til 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...