Gjest 1965-modell Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 Hei Dr. Søyland. Jeg lurer på om det finnes en slags innebygd sperre for blodtrykk. Jeg tenker da på oss med normalt trykk, at uansett psykisk/fysisk stress så "stopper" trykket. At kroppen fikser dette selv. Jeg mener da om kroppen stopper et faretruende blodtrykket før det flyr svært i været. Et uvanlig spørsmål men det lurer jeg fælt på. Altså, skal det mye til for at jeg, jente med 120+/80+ skal få et blodtrykk ved meget stress f.eks. 180+/110+? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/46235-blodtrykkssperre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Svar til 1965-modell. Interessant spørsmål, som ikke så rent få har beskjeftiget seg med opp gjennom årene. Noen egentlig "sperre" (noe à la turtalls-sperre på bilen) har vi ikke. Imidlertid er det en balanse mellom perifer motstand og slagvolum fra hjertet som bestemmer trykknivået. Ved konstant perifer motstand (stive blodårer uten evne til å utvide seg) vil trykket stige mot de store høyder hvis hjertets slagvolum øker vesentlig. Hos de fleste ser vi trykkstigning ved fysisk belastning (forutsatt at hjertet fungerer akseptabelt). Hos unge, friske folk som deg vil et utgangsblodtrykk på 120/80 ved starten av en sykkeltur ende opp i trykk rundt 200-220/90-100 ved maksimal belastning, like før utmattelse. Begrensningen ("sperren" om du vil) ligger i at det er en balanse mellom det trykk (motstand) hjertet skal mestre, og den tonus (spenning) som det autonome nervesystemet opprettholder i åreveggene. Hos veltrente folk vil de perifere årene ikke trenge så stort trykk for å forsyne muskulaturen med nødvendig blodvolum, mens utrente raskere får trykkøkning ved ellers samme belastning. Blodtrykkssperre kan man kalle det, men den er langt mer sofistikert enn turtallssperren i din bil, og underlagt adskillig flere kontrollsystem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/46235-blodtrykkssperre/#findComment-177158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.