Gå til innhold

Virker koronavaksinen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har time i starten av neste uke for dose nr 1 koronavaksine. Jeg må ærlig si at jeg har helst lyst å trekke meg. Leser at vaksinerte havner på sykehus. Og stoler lite på vaksinen. Er redd den kan skape farlige bivirkninger. Men jeg jobber med mange mennesker rundt meg, og tenker at det kan være skummelt det og med tanke på smitte. 

Er mulig færre som dør nå pga vaksinen forhåpentligvis.  Så håper på at den gir litt resultater. 

Ville dere tatt den? 

Anonymkode: d2d3f...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har time i starten av neste uke for dose nr 1 koronavaksine. Jeg må ærlig si at jeg har helst lyst å trekke meg. Leser at vaksinerte havner på sykehus. Og stoler lite på vaksinen. Er redd den kan skape farlige bivirkninger. Men jeg jobber med mange mennesker rundt meg, og tenker at det kan være skummelt det og med tanke på smitte. 

Er mulig færre som dør nå pga vaksinen forhåpentligvis.  Så håper på at den gir litt resultater. 

Ville dere tatt den? 

Anonymkode: d2d3f...52b

Ja, aboslutt. Jeg er fullvaksinert, og har nå koronasyk ungdom i huset, uten at jeg er smittet. Faren er riktignok ikke helt over ennå, men jeg tror absolutt at vaksinen hjelper. Det lille ubehaget jeg fikk av vaksinen (et par dager med ømhet og utslåtthet) var ingenting ift sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (7 minutter siden):

Ja, aboslutt. Jeg er fullvaksinert, og har nå koronasyk ungdom i huset, uten at jeg er smittet. Faren er riktignok ikke helt over ennå, men jeg tror absolutt at vaksinen hjelper. Det lille ubehaget jeg fikk av vaksinen (et par dager med ømhet og utslåtthet) var ingenting ift sykdommen.

Jeg tar vaksinen på mandag. Dose 1. Da er jeg mulig litt mer beskyttet enn hva jeg er uten. :)

 

Anonymkode: d2d3f...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vaksinen ikke er fullt så effektiv som man håpet på når det gjelder smitte, men den gir en veldig god beskyttelse mot alvorlig sykdom.

Det er bare å se på hvordan antall innlagte og døde ikke øker på samme måte som før når smitten øker, for eksempel i England og Norge.

Dessverre er det en del forvirrende nyheter. Et vanlig tjuvtriks er å skrive om andelen syke som er vaksinert. Den blir naturligvis høy når nær 100% av de mest sårbare er vaksinert i mange land. Krisemaksimering gir flere klikk enn balansert informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Leser at vaksinerte havner på sykehus.

Ja - og hvor tror du de ville havnet hvis de ikke hadde vært vaksinert, eller hvis sykehusene allerede var stappfulle? F.eks. en som ble vaksinert tidlig pga. underliggende sykdom, som blir smittet nå, kan bli lagt inn selv om symptomene ikke er veldig alvorlige. Det er fordi kapasiteten er bedre. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Og stoler lite på vaksinen. Er redd den kan skape farlige bivirkninger.

Da håper jeg for din skyld at du aldri kommer i en situasjon der du må ta medisiner. De kan nemlig også skape farlige bivirkninger. 

Hvis du ikke er transplantert eller har andre veldig spesielle forutsetninger, er det minimal risiko for at du får bivirkninger av stor betydning. Statistisk sett er det mye farligere å ferdes i trafikken enn å ta vaksinen. 

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er mulig færre som dør nå pga vaksinen forhåpentligvis.  Så håper på at den gir litt resultater. 

Det er ikke "mulig" eller "forhåpentligvis", det er et faktum. Det er bare å sammenlikne dødstallene før og nå, og samtidig huske på at restriksjonene nå er sterkt redusert i mesteparten av verden.

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ville dere tatt den? 

Jeg er fullvaksinert og har aldri vært i tvil. Hvis du ikke har noen helseproblemer som gjør deg til et unntakstilfelle, som du ikke har skrevet om her, hadde jeg selvfølgelig tatt hvis jeg var deg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltrer alle kloke ord over her. Har tatt vaksinen med glede og uten frykt, og føler en enorm lettelse ved å være fullvaksinert. Den gir svært god beskyttelse mot alvorlig sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville dere tatt den?

De fleste her har nok tatt den. Jeg er fullvaksinert med Pfizer x 2 og meget glad for det. Lever mye mer avslappa fordi jeg veit vaksinen gir meget god beskyttelse mot alvorlig sykdom, også delta. I tillegg har vi nå en gedigen mengde data som viser at mRNA-vaksinene er veldig trygge.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har time i starten av neste uke for dose nr 1 koronavaksine. Jeg må ærlig si at jeg har helst lyst å trekke meg. Leser at vaksinerte havner på sykehus. Og stoler lite på vaksinen. Er redd den kan skape farlige bivirkninger. Men jeg jobber med mange mennesker rundt meg, og tenker at det kan være skummelt det og med tanke på smitte. 

Er mulig færre som dør nå pga vaksinen forhåpentligvis.  Så håper på at den gir litt resultater. 

Ville dere tatt den? 

Anonymkode: d2d3f...52b

1. Tenker du at man kan risikere å havne på sykehus fordi man har tatt vaksinen, eller at også vaksinerte smittes og havner på sykehus? De to vaksinene med livstruende bivirkninger (AZ og Janssen) ble trukket fra vaksineprogrammet i Norge, og vaksinene som tilbys nå (Moderna og Pfizer) gir ikke samme bivirkninger. Jeg er ikke kjent med at det har vært sykehusinnleggelser som følge av denne vaksinen, og ønsker at du linker til sak dersom jeg har gått glipp av noe her. 

2. Det er naturlig å være engstelig for noe som er nytt og som vi ikke kjenner konsekvensene av. Likevel må hver og en av oss ta et selvstendig valg. Som alltid når jeg skal gjøre et valg veier jeg fordeler mot ulemper, og tar en beslutning på bakgrunn av dette. Når jeg har tatt en beslutning lukker jeg den døren, og velger å ikke bruke energi på å se meg tilbake. Det tror jeg kan være en lur tilnærming for deg også. Vurder, og ta et valg som er riktig for DEG - dvs vaksiner deg eller ikke - og lev med beslutningen uten å bruke mer energi på det etterpå.

3. Min kommune fikk nylig mange nye doser, og vi som hadde time i slutten av september kunne framskynde timen for dose to om vi ønsket. Jeg fikk dermed andre dose Pfizer forrige fredag, og er fryktelig glad for å være fullbeskyttet fra og med i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tatt den og kommer ikke til å gjøre det. Lever helt isolert blir neppe smittet. Regner at sjansen for bivirkninger av vaksinen som høyere enn sjansen for smitte og alvorlig sykdom.

Anonymkode: 65afc...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Regner at sjansen for bivirkninger av vaksinen som høyere enn sjansen for smitte og alvorlig sykdom.

Hvis dette hadde vært en prøve i matematikk ville jeg dobbeltsjekka regnestykket før jeg leverte inn besvarelsen, var jeg deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...