Gå til innhold

Jeg vurderer å få vaksinen i dag, men føler nesten det ikke har nok fordeler


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Jeg får så lett placebo/nocebo og hvis jeg leser om folk som blir syke så blir jeg det og. Og så har vi moren min som er super alternativ og hun skal IKKE ha den, broren min ble skremt fra å ta den og. Sa til henne at jeg vurderer så sender hun en link ang farene ved det. 
Men jeg kjenner ingen som har blitt syke og jeg kjente en begrensning siden jeg var hos noen bekjente for noen uker siden og de dro til Sverige og jeg kunne ikke uten å havne i karantene. Men jævla surt om vaksine ikke lenger blir et krav og så har jeg tatt den og risikerer å bli syk. 
Men vaksiner har reddet oss opp gjennom tidene og! 
Jeg er bare så redd for å bli trett resten av livet!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Det er så masse regler som hele tiden forandrer seg også. Jeg føler det her kanskje er mer og mer business. Skremme folk til å ta vaksiner. 
Og nå leste jeg den andre tråden her om at du ikke regner som vaksinert om du får pfizer først og så moderne eller omvendt.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke ser nok fordeler med vaksinen for seg selv, så kan man jo kanskje tenke litt på hva man kan gjøre for andre mennesker, og hva det betyr for en med svekket immunforsvar at du og resten av befolkningen tar vaksinen. 

Dersom man virkelig ikke har forstått hvilke fordeler det er med vaksinen så blir jeg litt betenkt på hva slags artikler personen egentlig har lest. Vi som helsevesen driver ikke med en massevaksinering av en pandemi fordi vi har lite annet å drive med. 

Anonymkode: b80e4...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (19 minutter siden):

Jeg får så lett placebo/nocebo og hvis jeg leser om folk som blir syke så blir jeg det og. Og så har vi moren min som er super alternativ og hun skal IKKE ha den, broren min ble skremt fra å ta den og. Sa til henne at jeg vurderer så sender hun en link ang farene ved det. 
Men jeg kjenner ingen som har blitt syke og jeg kjente en begrensning siden jeg var hos noen bekjente for noen uker siden og de dro til Sverige og jeg kunne ikke uten å havne i karantene. Men jævla surt om vaksine ikke lenger blir et krav og så har jeg tatt den og risikerer å bli syk. 
Men vaksiner har reddet oss opp gjennom tidene og! 
Jeg er bare så redd for å bli trett resten av livet!! 

Ser du ikke fordelen at vi blir kvitt denne h&%#s pandemien gjennom at alle som kan vaksinerer seg? Veldig navbleskuende/egoistisk om du bare tenker på egne personlige fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Ekstra skrev (2 minutter siden):

Ser du ikke fordelen at vi blir kvitt denne h&%#s pandemien gjennom at alle som kan vaksinerer seg? Veldig navbleskuende/egoistisk om du bare tenker på egne personlige fordeler.

Hva som er egoistisk kan faktisk være forskjellig. Jeg synes vi er egoistiske som art. Ødelegger naturen, formerer oss for egen lykkefølelse, nye egoister blir født og skal forbruke og sløse med alt. Naturen reduserer antallet av arter, men vi setter himmel og jord i bevegelse for å redde oss selv. Sier ikke at jeg blir glad av at folk blir syke og dør og mister sine. Jeg ser nå det store bildet og ikke individer. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (12 minutter siden):

Ser du ikke fordelen at vi blir kvitt denne h&%#s pandemien gjennom at alle som kan vaksinerer seg? Veldig navbleskuende/egoistisk om du bare tenker på egne personlige fordeler.

Det å bli smittet git langt bedre beskyttelse enn vaksine.

Anonymkode: 940d9...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Og nå leste jeg den andre tråden her om at du ikke regner som vaksinert om du får pfizer først og så moderne eller omvendt.... 

I noen land., ikke i Norge. Og de reglene endrer seg hyppig. Se på lenken jeg la ut i den andre tråden. 

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Jeg er bare så redd for å bli trett resten av livet!! 

Du skrev her om dagen at du stadig var på farten rundt i Oslo: Det er statistisk sett mye høyere risiko for at det skal gå galt, enn narkolepsi-risikoen som det viste seg var knyttet til svineinfluensavaksinen. Av 2,2 millioner doser i Norge var det 200 - 350 (litt avhengig av hvordan man regner) som fikk narkolepsi. 

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Men jævla surt om vaksine ikke lenger blir et krav og så har jeg tatt den og risikerer å bli syk. 

Du tror ikke du risikerer å bli syk hvis du ikke tar den, da?  

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Jeg føler det her kanskje er mer og mer business. Skremme folk til å ta vaksiner. 

Du har fått med deg at vaksinen er gratis for den som tar den? Selv her i Norge har myndighetene en god del andre ting å bruke midlene på. Så det må være noen fordeler for samfunnet at vi tar den? 

For produsentene er det nesten alltid mest lønnsomt at folk blir syke. De tjener vanligvis mer på medisiner enn på vaksiner. Det er mulig at akkurat denne er annerledes, det har jo vært en viss etterspørsel.

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Men vaksiner har reddet oss opp gjennom tidene og! 

Ja - og tenk om folk hadde vært like skeptiske som nå, da vaksinene mot de "store" sykdommene (polio, tub, kopper...) ble lansert. 

Difteri er et godt eksempel. Den sykdommen sveipet gjennom landet med ujevne mellomrom og tok med seg massevis av småbarn. I andre deler av verden gjør den det fortsatt: https://forskning.no/vaksiner-sykdommer/difteri-tar-liv-i-fattige-land/506132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (2 timer siden):

Jeg får så lett placebo/nocebo og hvis jeg leser om folk som blir syke så blir jeg det og. Og så har vi moren min som er super alternativ og hun skal IKKE ha den, broren min ble skremt fra å ta den og. Sa til henne at jeg vurderer så sender hun en link ang farene ved det. 
Men jeg kjenner ingen som har blitt syke og jeg kjente en begrensning siden jeg var hos noen bekjente for noen uker siden og de dro til Sverige og jeg kunne ikke uten å havne i karantene. Men jævla surt om vaksine ikke lenger blir et krav og så har jeg tatt den og risikerer å bli syk. 
Men vaksiner har reddet oss opp gjennom tidene og! 
Jeg er bare så redd for å bli trett resten av livet!! 

Jeg tok vaksinen i dag. Jeg måtte utsette av medisinske årsaker. Men nå er første dose tatt. Jeg er egentlig en skeptiker jeg også. Ville egentlig ikke ta den. Men jeg valgte å ta den for å føle meg tryggere nå når de begynner å gjenåpne samfunnet igjen. Tror du selv vil bli mer beskyttet mot alvorlig sykdom om du skulle bli syk. Men det er min tro altså. 

Anonymkode: 731d1...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (2 timer siden):

Det er så masse regler som hele tiden forandrer seg også. Jeg føler det her kanskje er mer og mer business. Skremme folk til å ta vaksiner. 
Og nå leste jeg den andre tråden her om at du ikke regner som vaksinert om du får pfizer først og så moderne eller omvendt.... 

Jeg har hatt like tanker som deg om det å skremme folk til å vaksinere seg.  Men jeg regner med at vaksinen skal virke mot alvorlig korona-sykdom. Det står at det er færre sykehusinnleggelser og færre som blir alvorlig syke etter vaksinen.  Håper det stemmer. 

Anonymkode: 731d1...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tror du selv vil bli mer beskyttet mot alvorlig sykdom om du skulle bli syk. Men det er min tro altså. 

Det er "din tro"? Du "tror" ikke man har testet dette litt, før vaksinene ble sendt rundt til hele verden? 
https://www.helsenorge.no/koronavirus/koronavaksine/#beskyttelse-og-immunitet

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det står at det er færre sykehusinnleggelser og færre som blir alvorlig syke etter vaksinen.  Håper det stemmer. 

Og hvorfor skulle ikke det stemme? Har du vokst opp i Nord-Korea der man ikke kan tro på noe som helst som kommer fra myndigheter eller media? 

Kjempefint at du tok vaksinen, jeg blir bare litt oppgitt når dette gjøres til et spørsmål om tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (31 minutter siden):

Det er "din tro"? Du "tror" ikke man har testet dette litt, før vaksinene ble sendt rundt til hele verden? 
https://www.helsenorge.no/koronavirus/koronavaksine/#beskyttelse-og-immunitet

Og hvorfor skulle ikke det stemme? Har du vokst opp i Nord-Korea der man ikke kan tro på noe som helst som kommer fra myndigheter eller media? 

Kjempefint at du tok vaksinen, jeg blir bare litt oppgitt når dette gjøres til et spørsmål om tro. 

Jeg er egentlig skeptisk til vaksinen men jeg har allikevel tatt den. Sånn er det bare. Jeg leser bare og danner mine tanker. Jeg stoler ikke blindt på vaksinen. Men etter lang vurdering så tok jeg den. Tror ikke at myndighetene gir oss en vaksine som ikke virker osv men jeg må innrømme at dette er så nytt at jeg har slitt med tanker rundt den. Også om den ble nødvendig å ta med tanke på flokkimmunitet.  Men har innsett og lest at den ser ut til å ha meget god effekt for å beskytte mot sykdom. 

Jeg har angst for vaksiner og medisiner så jeg føler meg ganske sterk i dag som tok den. Er stolt av meg selv  :)

Anonymkode: 731d1...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (36 minutter siden):

Det er "din tro"? Du "tror" ikke man har testet dette litt, før vaksinene ble sendt rundt til hele verden? 
https://www.helsenorge.no/koronavirus/koronavaksine/#beskyttelse-og-immunitet

Og hvorfor skulle ikke det stemme? Har du vokst opp i Nord-Korea der man ikke kan tro på noe som helst som kommer fra myndigheter eller media? 

Kjempefint at du tok vaksinen, jeg blir bare litt oppgitt når dette gjøres til et spørsmål om tro. 

Mente ikke at jeg ikke stoler på myndigheter men jeg kan allikevel ha en slags redsel for vaksiner osv . Håper du forstår hva jeg mener. 

Anonymkode: 731d1...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mente ikke at jeg ikke stoler på myndigheter men jeg kan allikevel ha en slags redsel for vaksiner osv . Håper du forstår hva jeg mener. 

Anonymkode: 731d1...752

Man skal absolutt ikke stole blindt på myndighetene.

Anonymkode: 940d9...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man skal absolutt ikke stole blindt på myndighetene.

Anonymkode: 940d9...169

Nei synes alt blir mindre og mindre seriøst. Mennesker hopper når de sier hopp, som hodeløse høns

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (14 timer siden):

Hva som er egoistisk kan faktisk være forskjellig. Jeg synes vi er egoistiske som art. Ødelegger naturen, formerer oss for egen lykkefølelse, nye egoister blir født og skal forbruke og sløse med alt. Naturen reduserer antallet av arter, men vi setter himmel og jord i bevegelse for å redde oss selv. Sier ikke at jeg blir glad av at folk blir syke og dør og mister sine. Jeg ser nå det store bildet og ikke individer. 
 

Jeg mistenker at det handler om latskap, og ikke at du ser det store bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad jeg tok den, ikke vet jeg om det er sammenheng. Men venninna mi er forkjøla (testet negativt), og kollegaen min er blitt forkjøla, mens jeg som var mellomleddet har ikke merka noe som helst. 

Anonymkode: cc133...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Man skal absolutt ikke stole blindt på myndighetene.

Anonymkode: 940d9...169

Man har full grunn til å være skeptisk pga koronavaksinen er ganske ny og myndighetene har vært veldig fram og tilbake i hvordan de skal håndtere pandemien også . Men jeg har troen på at de forsøker å råde oss til vaksinen fordi den faktisk funker. 

Anonymkode: 731d1...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (7 timer siden):

Nei synes alt blir mindre og mindre seriøst. Mennesker hopper når de sier hopp, som hodeløse høns

Dersom du omgir deg med masse mennesker er det kanskje tryggere å ta den. Men om du lever mer isolert så kan det gå bra uten tror jeg. 

Anonymkode: 731d1...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg anbefaler å ta den. Fordi man er sikrere om det dukker opp noen verre mutanter. Eller hvis dette blir noe som bare går rundt i samfunnet hele tiden. 

Anonymkode: 731d1...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men jeg anbefaler å ta den. Fordi man er sikrere om det dukker opp noen verre mutanter. Eller hvis dette blir noe som bare går rundt i samfunnet hele tiden. 

Anonymkode: 731d1...752

Men det er jo også slik at man ikke nødvendigvis kjenner om man har det? Kanskje jeg har hatt det eller har det men tåler det. Tenk på alle virus vi kanskje har som vi ikke merker, helt til den uheldige smittes. Men skal vi tenke slik kan vi ikke bevege oss ut uten lov, for det vil alltid være noen som ikke tåler noe. 

Jeg må jo ta den snart da! Jeg kan fremdeles ta den i kveld men jeg gruer meg sånn. Redd jeg skal angre og at det ikke har noe for seg. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...