Gå til innhold

Fedmeoperasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det noen her som har hatt fedmeoperasjon?

Anonymkode: 6979e...619

Ja jeg har tatt gastricbypass. Gått ned seksti kilo.

Anonymkode: 02d35...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tok gastric sleeve for nokså nøyaktig 8 år siden på dagen om 7 dager. Jeg fikk en ønsket vektnedgang, men med konnsekvenser som har kommet til i senere år som jeg må leve med følgene av resten av livet.

En kvalitativ studie som dukket grundig inn i noen få pasienters liv for et par år siden, viste at de de første årene var svært fornøyd og ønsket å anbefale operasjonen til andre. Så om en spør en person etter 4 år er man kanskje svært positiv. Etter 8 år, kan svaret i flere tilfeller statistisk sett være mer negative. På den annen side, hvordan livet hadde vært fortsatt som sterkt overvektig, er for mange av pasientene ikke et alternativ å tenke over engang - så da gir jo svaret seg selv.

Flere tar til orde for at fedmekirurgi er en eksprimentell behandlingsmetode og når jeg ser hvor mange som får alvorlige komplikasjoner som kan komme til å følge de livet ut om operasjonen ikke kan reverseres (GBP kan det under svært alvorlige komplikasjoner) må jeg nesten si meg enig. Og nettopp derfor ville jeg selv ha forsøkt andre behandlingsalternativer man har tilgang på i dag, som f.eks. Evjeklinikken eller appetittempende medisiner i tablett eller sprøyteform.

En annen viktig faktor er at man ikke opereres i hodet. Jeg synes det alltid er trist å se i Facebook-grupper der folk fremdeles føler seg store og strever med akkurat de samme mindreverdighetskompleksene selv om den fysiske størrelsen f.eks. er halvert. Det beviser bare at utseende til syvende og sist har lite å si, men hvordan du trives med deg selv og aksepterer deg selv til syvende og sist er det avjørende.

En litt morsom funfacts er at den dårlige selvfølelsen faktisk ble oppdaget av en plastikkirurg som oppdaget at det ikke hjalp for mange å fikse på kroppen utallige ganger - mange forble ulykkelige og misfornøyd med seg selv likevel ;) 

Jeg ble operert på tross av at jeg hadde psykiske problemer. Det gikk over all forventning i mange år. Inntil fortiden innhentet meg litt for kraftig for 2 1/2 år siden. Kombinasjonen å bli ekstremt raskt mett og å klare å spise begrenset type mat, førte til at jeg i løpet av under to år veide mindre enn 40 kg. Når jeg endelig fant mat som gikk ned,ble jeg jo mett umiddelbart fordi kirurgene da de opererte meg laget magesekken litt for liten. Det er så trang passasje i magesekken at en gastrolog ikke klarer å få snudd rundt et skop under en gastroskopi. Så slikt kan også skje - at de lager magesekken din for liten. Jeg har frem til nå ikke klart å utvide magesekken - det gjør rett og slett for vondt. Men vet andre opererte som klarer det uten vanskeligheter og spiser normale porsjoner etter bare to år etter at de ble vektoperert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (47 minutter siden):

En litt morsom funfacts er at den dårlige selvfølelsen faktisk ble oppdaget av en plastikkirurg som oppdaget at det ikke hjalp for mange å fikse på kroppen utallige ganger - mange forble ulykkelige og misfornøyd med seg selv likevel ;) 

Tviler på den historien altså. Dårlig selvfølelse har eksistert siden tidenes morgen akkurat som feks depresjon. Det var ikke en plastikkirurg som oppdaget at det eksisterte dårlig selvfølelse, for noe tullball! 😏

Anonymkode: 9148f...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tviler på den historien altså. Dårlig selvfølelse har eksistert siden tidenes morgen akkurat som feks depresjon. Det var ikke en plastikkirurg som oppdaget at det eksisterte dårlig selvfølelse, for noe tullball! 😏

Anonymkode: 9148f...cd1

Hvis du leser dette igjen så kan du kanskje forstå det riktig.  Det kan ha vært en plastikkirurg som først kom frem med fakta om dårlig selvfølelse etter operasjon.  Det var slik jeg forsto det, og derfor forsto jeg ingenting først da jeg leste innlegget dit.

Anonymkode: 6979e...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du leser dette igjen så kan du kanskje forstå det riktig.  Det kan ha vært en plastikkirurg som først kom frem med fakta om dårlig selvfølelse etter operasjon.  Det var slik jeg forsto det, og derfor forsto jeg ingenting først da jeg leste innlegget dit.

Anonymkode: 6979e...619

Hun skrev at den dårlige selvfølelsen ble oppdaget av en plastikkirurg. Det stemmer jo ikke. 

Anonymkode: 9148f...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 til 7 år siden jeg tok. Har ikke hatt noe bivirkninger å snakke om. Har lett holdt vekten, men det er sant at man ikke blir operert i hodet. Brukte noe tid på å omstille meg. Jeg er litt plaget med luft i magen, men ellers har det ikke vært noe. Håper jo det skal fortsette slik da. Nå spiser jeg måltider som er små men noe utvidet fra i starten og det er helt greit nå når jeg har gått ned så mye. Men jeg brukte 3 år på å gå ned seksti kilo og har ikke trengt noen operasjoner i etterkant. Sannsynligvis delvis pga langsom vektnedgang. Selv om jeg ikke trente noe særlig, men det har jeg begynt med nå. De siste 20 kiloene måtte jeg jobbe hardt for. For meg var det ikke slik at det bare rant av kjemperaskt. Jeg måtte hele tiden jobbe med hodet og meg selv. Det var jo en grunn for at jeg var blitt så stor. Jeg er fortsatt glad jeg tok den. Men vil hverken anbefale eller ikke, for det må være den enkeltes valg. Det er ikke en avgjørelse en skal ta lett på. Jeg hadde noen psykiske plager når jeg tok den, men akkurat det gikk greit. Jeg reiste til Riga. Var en helt grei opplevelse, men manglende oppfølging. Den må du stå for selv i etterkant. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for. 

Anonymkode: 02d35...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun skrev at den dårlige selvfølelsen ble oppdaget av en plastikkirurg. Det stemmer jo ikke. 

Anonymkode: 9148f...cd1

Du spikker litt fliser nå, tror jeg.... Jeg formulerer meg litt klønete i blant og det har sine årsaker og jeg beklager det :) 

Les selv om du med vilje ser ut til å ikke ville tro det: "Maltz var en dyktig og anerkjent plastisk kirurg. I jobben sin ble han etter hvert opptatt av at enkelte pasienter ikke ble mer tilfreds etter en operasjon. Selv svært vellykkede inngrep, som fjerning av arr eller andre unormaliteter, gav ikke alle pasienter en følelse av å ha det bedre. Dette førte Maltz inn i en relativt ny selvbildepsykologi som hevdet at mennesket styres i tanker og handlinger av et underliggende selvbilde. Hvis man ikke kunne justere noe på de indre bildene, ville pasientene fortsatt føle seg lite attraktive etter vellykkede kosmetiske inngrep. Maxwell Maltz konkluderte med at nøkkelen til et bedre liv er selvbildet. Uten en god forståelse av selvbilde, kunne man fortsette å ”justere” på overflaten uten at det gjorde noen vesentlig forandring."

https://www.webpsykologen.no/artikler/selvbilde/

Det er tillat å lese litt mer enn det som ordrett står slik som din mddebattant gjorde :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har lett holdt vekten, men det er sant at man ikke blir operert i hodet. Brukte noe tid på å omstille meg.

Det er jo en del som går opp i vekt igjen etter en fedmeoperasjon (jeg kaller det vektoperasjon). Det skjer ofte de som ikke klarer å omstille seg i hodet hva det gjelder av hva de putter i seg og det å spise hyppige og flere måltider hver eneste dag. Det er klart at om en har blitt stor fordi man har levd på junk fod, mye sukkerholdig drikke, sjokolade, godteri og chips både i helger og hverdager og fortsetter med dette også etter operasjonen, kommer kiloene gradvis på. Her er en artikkel fra 2015 fra NRK Sørlandet om dette emnet - og emnet er fremdeles aktuelt i dag. Jeg tror dessverre det er svært skambelagt for de som har blitt overvektige igjen etter å ha tatt vektoperasjon fordi de sitter og føler på at de har mislykket nesten dobbelt. Dessverre opplever altfor mange at oppfølgningen fra sykehuset er altfor dårlig i etterkant av sykehuset, særlig når det kommer til det psykiske. Men å bli vektoperert er like vanskelig som å gå ned på vanlig måte - særlig å vedlikeholde vekten der. Det er bare de to første årene man får hjelp av operasjonen. Etterpå må en selv gjøre jobben som alle andre.

Over til sukkerholdig og fet mat igjen: Om det er en stor problemstilling, er den operasjonen du har tatt, Gastric bypass (GBP), som også lenge har vært den mest vanlige typen operasjon, å foretrekke fordi mange da opplever at de blir dårlige om de inntar sukkerholdig og fettrik mat som kaker, sjokolade og snacks. Det skyldes fysiologisk sett at sukker og fett går raskere ned i tarmen og fører til en umiddelbar blodsukkerstigning som kroppen regulerer ned ved frigjøring av insulin som igjen gir et kraftig blodsukkerfall. Dette gir ubehagelige men ikke farlige for friske personer) fysiske symptomer som kan ligne det en med diabetes får ved svært lavt og raskt blodsukkerfall eller også kjent som føling. Innen vektopererte og de som har problemer med magesekk, kalles dette dumpingsyndrom - les gjerne mer om dumpingsyndromet her fra Norsk Helseinformatikk (NHI). Selv opplever jeg det også særlig om jeg spiser feit mat, typisk ble julaften ødelagt de første årene før jeg lærte min nye kropp å kjenne :) Men også det å drikke inntil maten har jeg måttet slutte helt med, men vet det går bra for andre. Det er jo frarådet fra sykehuset fordi det skal være plass til mat og ikke fylle magen med drikke. Selv er min mage så liten at jeg er nødt til å la være å drikke... Den er fremdeles bare på 2,5-3 dl. Det er målt fra sykehusets side.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men vil hverken anbefale eller ikke, for det må være den enkeltes valg. Det er ikke en avgjørelse en skal ta lett på. Jeg hadde noen psykiske plager når jeg tok den, men akkurat det gikk greit.

Ja, og det er viktig. Ikke la deg operere fordi andre ønsker det av en eller annen grunn. De som gjerne vil at du skal gå ned i vekt, blir ikke fornøyd når du har gått ned i vekt heller - da er det andre ting de begynner å påpeke. Jeg lover! Man skal gjøre et så drastisk inngrep i et friskt organ fordi man ønsker det selv av gjerne helsemessige årsaker. Om du selv ikke er motivert for å lykkes, tror jeg dessverre du kan glemme å se frem mot et vellykket resultat. Det å selv være motivert for å få det til er svært avgjørende. Her er informasjon om gastric bypass fra Norsk helseinformatikk og du kan lese om gastric sleeve fra NHI. Selv valgte jeg gastric sleeve fordi det er et mindre inngrep og med mindre risiko for komplikasjoner i etterkant samt at du har et normalt næringsopptak etter operasjonen. Da jeg leste informasjonen på NHI står det at ved gastric bypass kan en forvente å gå ned 30% av sin overvekt og 30-45% ved gastric sleeve, men jeg tror en bør ta i betraktning at gastric bypass særlig er anbefalt for de med BMI over 40 mens gastric sleeve er anbefalt for de med BMI under 40. Men jeg vet om flere som har tatt gastric sleeve som har hatt BMI som har vært godt opp på 45-48 og har hatt et svært vellykket resultat. Nå i det siste har en også utviklet en ny vektoperasjonsmetode som heter Gastrisk Mini-bypass som jeg forstår er en mellomting av bypass og sleeve. Jeg fant en god side, men vil nevne at den inneholder mange fagtermer: "Fedmekirurgi - Metoder og valg av prosedyre"

. Der beskrives alle typer og det er også figurer.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

 

Jeg reiste til Riga. Var en helt grei opplevelse, men manglende oppfølging. Den må du stå for selv i etterkant.

Anonymkode: 02d35...17e

Det en skal være klar over med operasjon i utlandet, er at rettigheter for å klage til Norsk Pasientskadeerstatning faller bort eller begrenses sterkt om noe skulle skje deg senere. I mange tilfeller går det bra, men jeg holder fast ved at det er en eksprimentell metode. F.eks. er det svært, svært mange som får problemer med tennene og må tilbringe mye tid i tannlegestolen. Jeg vet ikke om du har opplevd det? De er ikke helt sikker på hvorfor, men ulike teorier verserer. Selv merket jeg at tennene mine ble markant dårligere ca. halvannet til to år etter at jeg ble operert - og det har ingen andre gode forklaringer. Her er en lenke som gir tips til munnhygiene etter vektoperasjon og mulige årsaker til hvorfor en stor andel oppgir å få problemer.

Dette ble langt, men jeg håper ev. at TS kan få nytte av det om h*n er interessert. Den som synes det er for langt, kan la være å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...