Gå til innhold

Sterilisert....gravid?


Gjest Diana

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne som har hatt dobbel livmor.

Det resulterte i at jeg spontanaborterte 8 ganger i løpet av 5 år.

Ble operert på Rikshospitalet av prof.Knut Bjøro som også gjorde det første keisernittet da jeg fikk mitt første etterlengtede barn, en gutt.

Så fikk jeg ei jente to og et halvt år senere, også ved keisersnitt.Det ble meg fortalt at det var best å sterilisere seg for å unngå at livmoren sprakk i arrene etter disse keisersnittene og den store livmoroperasjonen.Jeg har aldri forsont meg med at jeg ble sterilisert, og etter at jeg hadde vært alenemor i mange år og ble gift med min barnløse X-ungdomskjæreste, ble det enda verre.Jeg er 41 år og min gynekolog vil snakke med meg om eventuell reoperasjon.

Men det er vel så lang ventetid?

Nå opplevet jeg at mensen denne gang ikke var som den pleier.

Jeg har alltid sterk pms og stort ubehag ved mens.Blør veldig de første dagene, verker også ofte i rygg og alltid i livmoren.Da jeg fikk siste mens var den helt annerledes.Jeg kunne ikke kjenne den, og den var over før den hadde begynt.Jeg har nylig fått målt verdiene på hormoner som viste at jeg ikke er i overgangsalder.Mensen sluttet før den skulle ha begynt(den var to dager før tiden)og blodet var lyst med mye vann.

Da mensen var over....fikk jeg sopp....så begynte brystene å verke...noe jeg kjenner meget godt da de er store og tunge.Jeg har hatt melk i dem siden jeg ammet for 16 år siden.

Men brystspreng ved mens har jeg ikke hatt særlig av.Så begynte jeg å få halsbrann, med hyppige oppstøt.Jeg elsker mat og har aldri hatt problemer med matlyst, men halsbrannen er sterk også lenger nede i brystet.

Idag måtte jeg få pencillin for jeg var så tissetrengt og kjente svie under vannlating.

Jeg har ikke lagt på meg, tvert imot...så brystene ER virkelig blitt større.

Selvfølgelig ønsker jeg at jeg var gravid....men dette minner sterkt om sv.skap i tidlig stadium.Jeg har jo hatt barn i magen 10 ganger så jeg skulle kjenne tegnene ....men jeg orker ikke ta test....blir bare så skuffet og vi bor på et lite sted på ei øy, det ville virke så dumt å kjøpe gravitest når de vet jeg er sterilisert.

Jeg må føye til at sopp pleide jeg få da jeg var gravid....men har bare hatt det etter pencillinkurer mot blærebetennelse før.Nå kom jo soppen først og blærekatarren etterpå, så det har ikke laget soppinfeksjonen som jeg er nesten kvitt.

Vil du råde meg til å søke reoperasjon dersom det er mulig?

Jeg er ikke redd for livet mitt, mine to barn er allerede voksne og selvstendige og min mann ville klare seg fint om det verste skulle skje...jeg vet det skal mye til for at akkurat jeg skulle dø ved et ekstra svangerskap, og livmoren har hatt mange år å leges på.

Takknemlig for svar.

hilsen Diana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykke til

Du høres jo unektelig gravid ut da. Håper det for din del. Du kan jo bestille en test over nettet, så må ingen der du bor vite hva du har kjøpt.

Vet ikke med sterilisering og graviditet om det er mulig, men undere har skjedd før:))

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er redd for at du ikke vil få utført reoperasjon i 'vanlig sykehus-regi'. Det er ikke stor sjanse for at operasjonen lykkes. Din alder gjør også at du har en 'naturlig' redusert mulighet for graviditet. Man regner med av 33% av kvinner over 40 år er sterile, over 45 år er 87% sterile. Hvis mensen er begynt å endre seg er det tegn på at fruktbarheten kan være redusert. Så jeg tror du har liten mulighet, dessverre. Jeg er redd du ikke vil bli mottatt på offentlig sykehus. Prøverørsforsøk i privat regi kan være en mulighet, du kan ta kontakt med en klinikk for å forhøre deg. Der kan de evt. forta undersøkelser for å vurdere din fruktbarhet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at du ikke vil få utført reoperasjon i 'vanlig sykehus-regi'. Det er ikke stor sjanse for at operasjonen lykkes. Din alder gjør også at du har en 'naturlig' redusert mulighet for graviditet. Man regner med av 33% av kvinner over 40 år er sterile, over 45 år er 87% sterile. Hvis mensen er begynt å endre seg er det tegn på at fruktbarheten kan være redusert. Så jeg tror du har liten mulighet, dessverre. Jeg er redd du ikke vil bli mottatt på offentlig sykehus. Prøverørsforsøk i privat regi kan være en mulighet, du kan ta kontakt med en klinikk for å forhøre deg. Der kan de evt. forta undersøkelser for å vurdere din fruktbarhet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Takker for svaret.

Jeg ville bare føye til at jeg har allerede fått målt hormonverdiene kort tid tilbake, og jeg var ikke kommet i overgangsalder.Min gynekolog bare lo av meg da jeg trodde det.Han sa jeg hadde langt igjen.

Den siste menstruasjonen er den første som har skilt seg ut fra det normale.Jeg pleier å ha kraftig verk og blødning, også med ganske stor PMS-plager i forveien.Jeg syntes jo det var greit med en lett menstruasjon til en forandring og reagerte ikke på det før den gikk over i sopp og urinveisplager,verkende bryster som svir slik det gjør når melken slipper og sterk kvalme/halsbrann og oppstøt.Trettheten er også påfallende, da jeg er ekstremt B-menneske som kan holde det gående langt utover.Som kunstner er jeg vant til å arbeide på kveldstid.Nå sovner jeg på sofaen ved 20-tiden.

Jeg har ikke hatt sopp og halsbrann siden jeg var gravid med min yngste for 16 år siden, og ømme bryster pleier jeg aldri ha i forbindelse med menstruasjon, mens det derimot var kraftig ved svangerskapene..Dette dukket opp først etter den korte todagers, svake blødningen, samtidig med halsbrannen og sopp, så jeg følte det hele litt merkelig.

Alle tegnene på graviditet er der, men det kan jo være kroppen som spiller meg et puss.

Jeg vurderer også privat operasjon/prøverør,men er forberedt på å forsone meg med vårt ekteskaps barnløshet..

Er også klar over at å oppsøke min egen gynekolog er best, men jeg har lang reise med ferger og tuneller undersjøisk, så jeg syntes det var greit å benytte dette mediet til en forandring.

syns det er en veldig flott ordning, for i mange tilfeller er kvinner hjulpet godt på vei med en verbal konsultasjon hvis de trenger råd fra en fagkyndig.

Tusen takk for fint arbeid og engasjement her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...