Leoline Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 Jeg er ei frisk jente på 28 år som har en far som har angina (54år). Hans far døde ung av angina, og han har mistet 2 søsken av det. Er det veldig arvelig? Jeg tok EKG for første gang nå som var helt normalt, men burde jeg ta det oftere, og oppdages hjertesykdommer på denne måten?? Kolesterolet mitt var OK, men blodsukkeret var for høyt. Hva kommer det av? Jeg spiser veldig sunt og lite sukker, men hva kan skje om blodsukkeret er for høyt?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/46258-angina-pectoris/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Svar til Leoline. Du har en ganske betydelig familiær belastning av koronarsykdom (angina pectoris og infarkt) på farssiden (hva med din mors familie ?). Denne belastningen er en risikofaktor du har med henblikk på utvikling av slik sykdom. Jeg går ut fra at din lege har vurdert din såkalte "risiko-profil" i denne sammenheng, og dermed tatt alle andre kjente faktorer i betraktning. For deg vil det være maktpåliggende i all fremtid å forsøke å redusere de øvrige og påvirkelige risikofaktorer. Arv og alder kan du gjøre lite med. De øvrige faktorer er bl.a. kolesterol, andre fettstoffer, røyking, blodtrykk, sukkersyke, mosjon, vekt, etc. Du anfører at ditt kolesterol er normalt. Dette kan for noen være et relativt begrep. Vi regner med at personer med familiær belastning bør ha total-kolesterol på lavt 5-tall (målt i mmol/liter), eller helst på 4-tallet. Dernest bør sammensetningen av de forskjellige kolesterol-fraksjonene være så gunstig som mulig. De øvrige fettstoff blir det for omstendelig å gå inn på her, og det bør du ta opp med din lege hjemme. Ditt høye blodsukker vil kunne bli en hovedsak å ta hånd om. Du skriver ikke noe om din vekt, men den bør være normal (d.v.s. du bør ha en BMI på ca. 23). En sukkerbelastning bør evt. foretas, slik at det blir registrert hvor høyt du evt. går i blodsukker etter sukker på fastende mave. Å ta EKG med jevne mellomrom har lite for seg. Det er vesentlig at de forebyggende skritt som er ønskelige blir gjort, og det gjør du best i samarbeid med din egen lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/46258-angina-pectoris/#findComment-179689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.