Gå til innhold

Forbedre egne prestasjoner


ISW

Anbefalte innlegg

På grunn av en hendelse på jobb må jeg i tiden framover ta mye mer ansvar. Det blir mye mer jobb, mye mer reising, og langt større resultatansvar. 

Men jeg merker at bare etter denne uken er jeg sliten. Har sittet og jobbet sene kvelder hele uka. Har egentlig ikke hatt så mye angst, men jeg bekymrer meg litt for framtiden. Hvordan skal det gå med alt jeg har å gjøre? Føler at jeg trenger mye mer energi enn det jeg har.

Er dette noe som kan trenes opp? Er det noe jeg kan gjøre foruten å prøve og leve sunt? Nå er det alvor og nå må det leveres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW skrev (10 minutter siden):

På grunn av en hendelse på jobb må jeg i tiden framover ta mye mer ansvar. Det blir mye mer jobb, mye mer reising, og langt større resultatansvar. 

Men jeg merker at bare etter denne uken er jeg sliten. Har sittet og jobbet sene kvelder hele uka. Har egentlig ikke hatt så mye angst, men jeg bekymrer meg litt for framtiden. Hvordan skal det gå med alt jeg har å gjøre? Føler at jeg trenger mye mer energi enn det jeg har.

Er dette noe som kan trenes opp? Er det noe jeg kan gjøre foruten å prøve og leve sunt? Nå er det alvor og nå må det leveres. 

Her må du:

1. Ja, sørge for nok søvn, passe mat, frisk luft osv.

2. Avgrense jobben. Ikke la det flyte utover, bli grenseløst som det jo kan bli i dag med hjemmekontor, mailvarsel osv. Jobb eller ikke. 
 

3. Er det for mye å gjøre, må du ta det opp med arbeidsgiver- ev. må det være slik at du ser at det har en ende. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
cilie skrev (8 minutter siden):

Her må du:

1. Ja, sørge for nok søvn, passe mat, frisk luft osv.

2. Avgrense jobben. Ikke la det flyte utover, bli grenseløst som det jo kan bli i dag med hjemmekontor, mailvarsel osv. Jobb eller ikke. 
 

3. Er det for mye å gjøre, må du ta det opp med arbeidsgiver- ev. må det være slik at du ser at det har en ende. 

1. Vanskelig når man har mye stress. Jeg sov ikke en natt sammenhengende når jeg hadde det mye vondt og var stresset av skole, eksamen, jobb. Var aldri uthvilt. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
ISW skrev (19 minutter siden):

På grunn av en hendelse på jobb må jeg i tiden framover ta mye mer ansvar. Det blir mye mer jobb, mye mer reising, og langt større resultatansvar. 

Men jeg merker at bare etter denne uken er jeg sliten. Har sittet og jobbet sene kvelder hele uka. Har egentlig ikke hatt så mye angst, men jeg bekymrer meg litt for framtiden. Hvordan skal det gå med alt jeg har å gjøre? Føler at jeg trenger mye mer energi enn det jeg har.

Er dette noe som kan trenes opp? Er det noe jeg kan gjøre foruten å prøve og leve sunt? Nå er det alvor og nå må det leveres. 

Vært der selv. Hvem forventer dette av deg da? Tror du at det er for lite energi som er grunnen eller at dette er umenneskelige krav? 
 

Om det kan trenes opp aner jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du vel avklare om du virkelig har lyst til dette og hvorfor. Hva er fordeler og ulemper ved å si ja til dette? Hvordan blir du kompensert for dette og er det verdt det? Hvorfor ønsker du å gjøre dette, og kan det være ubevisste motiver som spiller inn, som å tilfredsstille en autoritet, få anerkjennelse i ei gruppe e.l.

Jeg ville skrevet om dette og forsøkt å utforske det i ei dagbok, samt snakka med en god venn. Evt. brukt et par timer hos en couch eller en privat psykolog for å få noen å sparre med. Først hvis jeg satt igjen med et klart ønske om å gjøre det og et hvorfor som føltes sant og meningsfullt ville jeg sett på hvordan det kunne la seg gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første må du nok bare jobbe mer enn du pleier en periode.

Det andre tipset mitt er at selv om ansvartsfølelse er ekstremt viktig, så må det ikke bli for mye.

De jeg kjenner som klarer å stå i stort ansvar over tid klarer også å si at "vi klarer ikke denne fristen", "I år styrer vi mot et stort overskudd", etc uten at de knytter det for tett opp mot egen selvtillit.

Du gjør ditt beste, og så står du for resultatet, enten det blir bra eller dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at prestasjonsansvaret ikke bør ligge på dine skuldre aleine. Om arbeidsgiver har satset alt på én hest (deg), er ikke det din skyld.

Om tømmene ryker eller hesten blir utslitt kan både hest og last forsvinne. Det burde arbeidsgiver tenke på. Bedre da å fordele ansvaret blant flere sånn at det blir lettere å dra lasten. 

ISW skrev (1 time siden):

Er det noe jeg kan gjøre foruten å prøve og leve sunt?

Du kan altså si ifra om at det blir for mye for deg og be om avlastning/at jobben blir fordelt på flere enn bare deg. Skulle bare mangle om det ikke lot seg gjøre. 

Hilsen en venn. 

 

Anonymkode: 4a31c...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere :) 

Jeg skulle ønske jeg kunne skrive detaljert om hva som har skjedd men pga anonymitet også ovenfor jobben må jeg være litt forsiktig. Men kort sagt blir det en periode med nye ansvarsområder på toppledernivå. Og mine nåværende oppgaver forsvinner vel ikke, de heller. 

Jeg får prøve å leve sunnest mulig og prioritere rekreasjon framfor fest i helgene. Og bruke alle teknikker jeg har lært meg i angstbehandlingen. Dette er tøft nok - selv uten angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Men kort sagt blir det en periode med nye ansvarsområder på toppledernivå. Og mine nåværende oppgaver forsvinner vel ikke, de heller. 

Jeg ville spurt leder om hva hen ønsket jeg skulle nedprioritere i denne perioden med to roller og (trolig) langt over full stilling.

Da tydeliggjør du at du er innstilt på å ansvar og levere, men også at det er grenser for hva man faktisk kan og skal klare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg kan på det sterkeste anbefale boken : Kinastudien om hva som er sunn mat og drikke.Verdens største kostholdsstudie Tror boken er pensum på studiet om ernæring.Om hvordan få mye mindre risiko for å få mange sykdommer ved kost og drikke.Boken er enkel å lese,

Anonymkode: bad3a...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...