Gå til innhold

Til dere kristne -Dåp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hørte i går at alle som er døpt er sikret en plass i Guds rike. Med så mange døpte som finnes i Norge så hva er da vitsen med å invitere Jesus inn i hjertet og få tilgivelse som jeg har hørt man må tidligere? Kan noen forklare? 

Anonymkode: b261a...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Jeg er ikke kristen.

 

Men spør du hundre kristne får du mange svar, helt fra de som ikke tror på ett etterliv (til og med mange prester tror ikke på det), til de som tror det er to utganger, himmel og helvete. Jeg tviler på att brorparten av de tror du kommer til himmelen bare fordi en prest skvettet litt vann i panna di da du var baby. Ei heller ved voksendåp. Jeg er døpt 2 ganger. Jeg er ikke kristen lengre. 

Det ble og til en viss grad fortsatt truet  med helvete slike ting i noen menigheter. Selv om kristendommen har utviklet seg fra avlatsbrevenes tid. Men historisk tror de ikke dåp er nok til å komme til himmelen, Luther sa "frelst ved tro alene" så har du ikke tro, skal du i følge konservativ teologi til han Satan i helvete og kose deg i etterlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hørte i går at alle som er døpt er sikret en plass i Guds rike.

Det tror jeg er en altfor enkel versjon. framstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne linken foklarer alt om dåp til punk å prikke!  Forsøk å lese den fordomsfritt og åpensinnet.
les hele å les den nøye hvis du faktisk vil forstå konseptet med dåp. Kopier link
_____________________________

https://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/sporsmal/hva-er-dap/

______________________
Det er en link med verdens mest utfyllende å fornuftige forklaring på dåp kun i forhold til hva bibelen sier. 
 

dåp er nødvendig for å kunne oppnå frelse

man kan IKKE oppnå frelse bare ved å døpe seg.. dåp er en innvielse til Gud,   man må følge et sett med moralske normer og regler/ retningslinjer for å være kvalifisert til det å være døpt . Man skal skille seg ut fra verden med en kristen være måte. Så Når man døper seg forteller man Gud at man ønsker å tjene Han ved å følge moralske prinsipper å regler som gjør hos hellige ved at vi kler i oss bibelsk leve måte å kjærlighet …. Hvis man da slutter å følge disse reglene å prinsippene, så lever man ikke på den måten som Gud krever, for at vi skal kunne oppnå frelse.. så selv om man da har døpt seg, så kan man altså ikke oppnå frelse ved simpelt vøre døpt.. man må praktisere skille seg ut ved en ren oppførsel…

I en barnedåp  er man såpass ung at man ikke er klar over hva dåpen krever.  

dåpen krever at man er innforstått med Guds normer å prinsipper, å praktiserer det

 

mange andre temaer som blir drøftet på en enormt informativ måtte på JW.org

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logiske svar på bibelske spørsmål skrev (8 minutter siden):

denne linken foklarer alt om dåp til punk å prikke!  Forsøk å lese den fordomsfritt og åpensinnet.
les hele å les den nøye hvis du faktisk vil forstå konseptet med dåp. Kopier link
_____________________________

https://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/sporsmal/hva-er-dap/

______________________
Det er en link med verdens mest utfyllende å fornuftige forklaring på dåp kun i forhold til hva bibelen sier. 
 

dåp er nødvendig for å kunne oppnå frelse

man kan IKKE oppnå frelse bare ved å døpe seg.. dåp er en innvielse til Gud,   man må følge et sett med moralske normer og regler/ retningslinjer for å være kvalifisert til det å være døpt . Man skal skille seg ut fra verden med en kristen være måte. Så Når man døper seg forteller man Gud at man ønsker å tjene Han ved å følge moralske prinsipper å regler som gjør hos hellige ved at vi kler i oss bibelsk leve måte å kjærlighet …. Hvis man da slutter å følge disse reglene å prinsippene, så lever man ikke på den måten som Gud krever, for at vi skal kunne oppnå frelse.. så selv om man da har døpt seg, så kan man altså ikke oppnå frelse ved simpelt vøre døpt.. man må praktisere skille seg ut ved en ren oppførsel…

I en barnedåp  er man såpass ung at man ikke er klar over hva dåpen krever.  

dåpen krever at man er innforstått med Guds normer å prinsipper, å praktiserer det

 

mange andre temaer som blir drøftet på en enormt informativ måtte på JW.org

 


 

De fleste kristne regner ikke jehovas vitner som et kristent trossamfunn.

Anonymkode: 5c671...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva Den norske kirke sier om dåpen:

Dåp - Den norske kirke (kirken.no)

"Barn, unge og voksne er like velkomne til dåp. Den som døpes blir medlem i Den norske kirke.
Velkommen til å ta kontakt med din menighet hvis du vil bli døpt, eller du ønsker å la barnet ditt døpes.

I dåpen blir vi møtt av Guds kjærlighet. Den er et virkekraftig tegn som gir oss del i Guds frelse, og en gave som det bare er å ta imot, uansett når i livet vi døpes."

Her er også noen fine punkter om dåpen: Seks gode grunner til dåp - Den norske kirke (kirken.no)

Jeg er kristen og er aktiv i Den norske kirken. Veldig mye har forandret seg siden jeg var barn og ungdom. Det var mye mer fokus på synd og rett/galt da. Nå er det mer snakk om å gi plass til en Gud eller noe guddommelig i hverdagen, vise nestekjærlighet gjennom både holdninger og handlinger og ta ansvar for enkeltmennesker, samfunnet og naturen. Jeg leser fortellingene i Bibelen om Jesus med mer "humanistiske briller" nå enn jeg gjorde da jeg var ungdom. Jeg tror at Jesus var Guds sønn og at han viste menneskene en måte å leve på som er til gagn for enkeltmennesker og for samfunnet.

Bare spør. Jeg kan ikke så mye teologi, men jeg er godt kjent med kirken og med bibelfortellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vell dette handler ikke om en oppfatning av om de er Kristine eller ikke… det handler om hva bibelen ( faktisk) lærer om dåp, uavhengig av hvilken tro man tilhører så bruker de fleste kristne stort sett lik bibeloversettelse, for eks den som brukes i den norske kirke og av Jehovas vitner er praktiskt talt like… å generelt i verden latin Amerika katolske bibler. Men alikkevell er det uenighet i mange grunn prinsipper å normer osv… 

skal man få en god forståelse så må man studere, all religion har opphav fra bibelen, så da letter man evt etter svarene der også. Og når man gjør det forholder man seg ofte til det som er fornuftig å logsikt.

derfor bør man lese fordomsfritt å åpensinnet. 

her er det da dåp som er tema.  Så er det evt bare og lese å konkludere i forhold til hvor mye man inntreserer seg for å få innsikt i det 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi døper fordi Jesus sa vi skulle gjøre det (misjonsbefalingen, se i Matteus 28 på slutten av kapittelet), fordi det er på en måte Gud som strekker ut en ubetinget kjærlighet til oss (ikke at vi må prestere), fordi vi da blir medlem i menigheten og fordi det er en tradisjon (som ikke trenger å bety noe negativt). I dåpen sier foreldre og faddere ja til å lære barna opp i kristen tro og tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (11 minutter siden):

Vi døper fordi Jesus sa vi skulle gjøre det (misjonsbefalingen, se i Matteus 28 på slutten av kapittelet), fordi det er på en måte Gud som strekker ut en ubetinget kjærlighet til oss (ikke at vi må prestere), fordi vi da blir medlem i menigheten og fordi det er en tradisjon (som ikke trenger å bety noe negativt). I dåpen sier foreldre og faddere ja til å lære barna opp i kristen tro og tradisjon.

Ja det stemmer det 😁 gud ønsker at så mange som mulig skal bli døpt å han elsker alle mennesker Kristine eller ikke, derfor ønsker han at man skal forkynne slik at alle kan bli kjent med Gud å hans vilje. hvis du leser å tenker på det som står der.. så står det at vi må holde (alt) han har befalt oss om. Og det er nødvendig å gjøre før vi kan bli døpt😊 i Kolosserne 1: 1-29 der står det tydelig at vi trenger nøyaktig kunnskap om Guds vilje. Bibelen sier at Det er først da vi kan bli verdige, spesielt tydelig i vers 9 å 10, 28 men kommer frem hanske tydelig i hele kapittelet .  Det står også om den hellige hemmelighet, det gode budskap om riket, 

Det Jesus fikk befaling om var og forkynne det gode budskap å gjøre disipler 😊 lære opp til å få ren tilbedelse slik at man kunne døpe seg å skille seg ut fra verden.  I følge bibelen så må man ha kunnskap om Guds vilje før man blir døpt også følge de reglene han har satt 
Johannes 17:3 

1 Johannes 2:17

2 timoteus 3:17 

Jakob 4: 4,8,9,10 mye fint der 😊 

men det går stort sett igjen i hele bibelen. 

jakob 4:10 

Matteus 7: 13,14,15 … det er hvertfall lurt å studere nøye hvis man vil ha innsikt da uansett hva det gjelder egt😊Jakob 4: 8

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...