Gå til innhold

Dr.Dahl/angst for smitte


Gjest Vinje

Anbefalte innlegg

Hei

Mitt problem dreier seg i hovedsak om angst for smitte. Jeg har jo forstått at dette er et problem som jeg deler med mange andre, og jeg har lest en del om emnet. Jeg har ikke funnet noen svar som kan hjelpe meg til å overvinne denne angsten. Den

behandlingsformen jeg har hørt mest om er "å utsette seg for det man er redd for". Det kommer ikke på tale, har jeg tenkt, så meg er det ikke håp for. Det kunne aldri falle meg inn å utsette meg for noe som helst av det jeg er redd for.

Når jeg snakker om smitte dreier det seg i hovedsak om HIV og Hepatitt. Ser jeg noe som kan ligne på blodsøl/blodspor blir jeg nærmest lammet og lurer på om jeg kan ha vært borti den aktuelle flekken. Resten av dagen blir preget av "opplevelsen" og

jeg føler meg bare redd. Ser jeg en narkoman, eller en jeg mistenker for å være det, går jeg store omveier. Jeg går ikke på samme fortau etter at den aktuelle personen er utenfor synsvidde en gang. Jeg går aldri i sentrum der jeg bor, for jeg er redd for

å treffe på narkomane eller få øye på brukte sprøyter i veikanten.

Problemet mitt er så stort at det påvirker livet mitt ganske mye. Jeg tenker mye irrasjonelt og overfører angsten for potensiell smitte til alt. Hvis jeg skal handle sjekker jeg handlekurven om den ser ren og pen ut før jeg kan bruke den. Enkelte ganger

finner jeg ikke en kurv som ser "ren nok ut" og så forlater jeg butikken. Det samme kan skje når jeg kommer til kassen - hvis det ikke er "rent og pent" der, går jeg fra butikken med uforrettet sak. Jeg har også vært i situasjoner hvor jeg ikke har funnet

parkeringsplass som ser "grei nok ut" på bakken, slik at jeg ikke har kunnet gå ut av bilen. Da har jeg bare kjørt hjem igjen. Jeg har panikk for å havne på sykehus, for der "henger jo smitte i veggene". Jeg gjør hva jeg kan for å slippe å gå på sykebesøk til

noen, for jeg klarer ikke tanken på hva jeg kan oppleve/se der. Å gå på kafe er vanskelig, for jeg finner sjelden en stol jeg synes ser ren nok ut til å sitte på. Hotellferier er en kjempebelastning, for jeg føler at hotellrommene er skitne og udelikate.

Fantasien min får fritt spillerom i de fleste situasjoner og den får fritt spillerom med tanke på hva som kan komme til å skje etc. Jeg kunne ramse opp i det uendelige, men jeg tror jeg har fått fram det mest vesentlige nå. Det meste av min energi går med til å skjule problemet mitt og til å unngå og utsette meg for angstframkallende situasjoner.

Det jeg lurer på nå er om det finnes noen form for

behandling som ikke går ut på at man skal utsette seg for det man er redd for? Jeg skulle så gjerne hatt en bedre livskvalitet. Har du noen råd til meg? Jeg blir meget takknemlig for svar.

Vinje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Dette er en tvangslidelse (OCD) hvor hovedsymptomet er en tvangstanke.

Du vil sannsynligvis ha god hjelp av medisiner. Førstevalg er et SSRI som Fevarin, Fontex, Seroxat eller Zoloft.

Vær oppmeksom på at det kan ta en del tid (måneder) før effekten inntrer.

Du kan får disse medisinene hos allmennlegen din.

Se også på hjemmesiden til pasientorganisasjonen ANANKE:

http://www.geocities.com/HotSprings/Spa/5650/

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vinje

Vi har et veldig likt problem.

jeg er veldig enstelig for det samme som deg og har hatt denne lidelsen i ca. 3-4 år og det har blitt verre og verre.

Jeg har gått igjennom eksponeringsterapi (gjøre det man er redd for) og selv om jeg greide det meste av det synes jeg ikke det hjalp noe særlig og jeg har svært liten lyst til å prøve det samme igjen.

Men jeg vet at mange blir hjulpet, dessuten er det jo med kyndig hjelp hele tiden,

Men jeg skjønner din angst veldig godt.

Nå har jeg startet på SSRI dvs. Zoloft og har gått på dette siden juli. Jeg har økt dosen flere ganger og er nå oppe i 150 mg. Kan visst øke til 200 mg som max dose. Desverre merker jeg ingen bedring så jeg er litt fortvilet om dagen.

Jeg står på ventelist hos en psykiater som jeg skulle fått time hos fordi jeg tror at f.eks. kognitiv Terapi kan hjelpe.

Det er en terapi som går ut på å lede tankene i mer positiv retning m.m. Tror det kunne være bra for meg.

Jeg er engstelig i de samme situasjonene som deg og tror alle brune/røde flekker er blod med smitte.

Hos meg er det slik at jeg vasker meg veldig mange ganger om dagen (og da mener jeg veeeeldig mange ganger) fordi jeg er redd for å ha fått noe på meg.

Nei dette er veldig slitsomt og jeg blir både irritert og tappet for energi.

Heldigvis har jeg en jobb jeg fikser og som jeg trives med.

Håper du finner noe som hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vinje

Vi har et veldig likt problem.

jeg er veldig enstelig for det samme som deg og har hatt denne lidelsen i ca. 3-4 år og det har blitt verre og verre.

Jeg har gått igjennom eksponeringsterapi (gjøre det man er redd for) og selv om jeg greide det meste av det synes jeg ikke det hjalp noe særlig og jeg har svært liten lyst til å prøve det samme igjen.

Men jeg vet at mange blir hjulpet, dessuten er det jo med kyndig hjelp hele tiden,

Men jeg skjønner din angst veldig godt.

Nå har jeg startet på SSRI dvs. Zoloft og har gått på dette siden juli. Jeg har økt dosen flere ganger og er nå oppe i 150 mg. Kan visst øke til 200 mg som max dose. Desverre merker jeg ingen bedring så jeg er litt fortvilet om dagen.

Jeg står på ventelist hos en psykiater som jeg skulle fått time hos fordi jeg tror at f.eks. kognitiv Terapi kan hjelpe.

Det er en terapi som går ut på å lede tankene i mer positiv retning m.m. Tror det kunne være bra for meg.

Jeg er engstelig i de samme situasjonene som deg og tror alle brune/røde flekker er blod med smitte.

Hos meg er det slik at jeg vasker meg veldig mange ganger om dagen (og da mener jeg veeeeldig mange ganger) fordi jeg er redd for å ha fått noe på meg.

Nei dette er veldig slitsomt og jeg blir både irritert og tappet for energi.

Heldigvis har jeg en jobb jeg fikser og som jeg trives med.

Håper du finner noe som hjelper.

Hei dere, og takk for svar :o)

Regva: takk for tilbud om å maile, det var hyggelig av deg, men jeg har dessverre ikke så god mulighet til å følge opp der.

syrin: finnes det noe sted hvor jeg kan få lest om kognitiv terapi og hvor i landet noen driver med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, og takk for svar :o)

Regva: takk for tilbud om å maile, det var hyggelig av deg, men jeg har dessverre ikke så god mulighet til å følge opp der.

syrin: finnes det noe sted hvor jeg kan få lest om kognitiv terapi og hvor i landet noen driver med dette?

Jeg tror NHD har mye info om dette på sin hjemmeside.

Har ihvertfall lest mye der.

Ellers kan du jo f.eks. søke i forum eller andre steder på nett som har med psykiatri å gjøre.Du kan også kontakte norsk psykologforening å be om info.

Det finnes behandlere flere steder i landet som driver med dette (både psykiatere og psykologer)men det er nok ikke så veldig mange av dem.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...