Gå til innhold

Det å snakke om selvmordstanker og det å rope ulv, ulv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vert innlagt en stund nå, først og fremst for depresjon og selvmordstanker. Har nå blitt bedre fra depresjon, men selvmordstankene kan regnes som nesten kroniske nå. Selvmordstankene varierer stort sett og jeg kan ha lange perioder uten, men akkurat nå har jeg hatt dem i varierende grad i rundt 4 måneder. Jeg er ikke en som sier "Nå skal jeg ta livet mitt", men jeg er ærlig om hva jeg tenker og føler når jeg blir spurt. 

For noen dager siden hadde jeg en kontaktperson som sammenlignet det med å rope "ulv, ulv". At en kan ikke si hele tiden at en tenker å ta selvmord eller skade seg hele tiden fordi den dagen det er reelt og man virkelig trenger det er det ingen der for å hjelpe. 

Jeg kjenner meg nesten litt skremt (finner ikke bedre ord), for er det virkelig slik de ser på det? Er det feil av meg å være ærlig når jeg blir spurt? 

Anonymkode: 0b843...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har vert innlagt en stund nå, først og fremst for depresjon og selvmordstanker. Har nå blitt bedre fra depresjon, men selvmordstankene kan regnes som nesten kroniske nå. Selvmordstankene varierer stort sett og jeg kan ha lange perioder uten, men akkurat nå har jeg hatt dem i varierende grad i rundt 4 måneder. Jeg er ikke en som sier "Nå skal jeg ta livet mitt", men jeg er ærlig om hva jeg tenker og føler når jeg blir spurt. 

For noen dager siden hadde jeg en kontaktperson som sammenlignet det med å rope "ulv, ulv". At en kan ikke si hele tiden at en tenker å ta selvmord eller skade seg hele tiden fordi den dagen det er reelt og man virkelig trenger det er det ingen der for å hjelpe. 

Jeg kjenner meg nesten litt skremt (finner ikke bedre ord), for er det virkelig slik de ser på det? Er det feil av meg å være ærlig når jeg blir spurt? 

Anonymkode: 0b843...672

Nei det er rett av deg å være ærlig og det er ikke å rope ulv, da er dere jo i forkant. Jeg vet hva det og rope ulv er pga et familiemedlem, det var konstant truing og manipulering. Det er stygt gjort og gjør andre folk nervevrak, det er ikke det samme som å være ærlig med hjelpeapparatet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde (!!!) ei venninne en gang som sendte meg flere ganger meldinger om at hun hadde tatt piller og overdose. Syns det er stygt gjort å sende ansvaret over på meg. Jeg har nok med meg selv. Hun er ikke vennen min lenger, jeg er heller uten venner. 

Anonymkode: 3503c...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal en si hvordan en tenker til helsevesenet. Hvordan skal de ellers kunne hjelpe? Men måten en blir møtt på og behandlingen er annerledes når en er kronisk suicidal enn når en er akutt suicidal.

Jeg opplever at måten miljøpersonell snakket med meg om min kroniske suicidalitet er annerledes en behandlers. Får kanskje litt mer respekt av behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Selvfølgelig skal en si hvordan en tenker til helsevesenet. Hvordan skal de ellers kunne hjelpe? Men måten en blir møtt på og behandlingen er annerledes når en er kronisk suicidal enn når en er akutt suicidal.

Jeg opplever at måten miljøpersonell snakket med meg om min kroniske suicidalitet er annerledes en behandlers. Får kanskje litt mer respekt av behandler.

Det er sant. Men som min behandler også har sagt så kan man jo bli akutt suicidal selv om man ellers i hverdagen er kronisk suicidal. 

Jeg har ikke pleid å varsle (tryglet om hjelp) i forkant før, men gjorde det sist. Ble ikke hørt og da orket jeg ikke mer. Jeg overlevde mot alle odds, men med store skader. Det var utrolig vondt å ikke bli hørt når jeg faktisk klarte å si ifra hvor ille det var. Jeg visste jeg ikke kom til å klare å stoppe meg selv, og akkurat det der slet jeg med i etterkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (54 minutter siden):

Det er sant. Men som min behandler også har sagt så kan man jo bli akutt suicidal selv om man ellers i hverdagen er kronisk suicidal. 

Jeg har ikke pleid å varsle (tryglet om hjelp) i forkant før, men gjorde det sist. Ble ikke hørt og da orket jeg ikke mer. Jeg overlevde mot alle odds, men med store skader. Det var utrolig vondt å ikke bli hørt når jeg faktisk klarte å si ifra hvor ille det var. Jeg visste jeg ikke kom til å klare å stoppe meg selv, og akkurat det der slet jeg med i etterkant. 

Det er sant at kronisk suicidale kan bli akutt suicidale. Jeg har motsatt erfaring av deg. Jeg blir alltid tatt imot når ting er akutt, om enn bare noen dager til det verste gir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (8 minutter siden):

Det er sant at kronisk suicidale kan bli akutt suicidale. Jeg har motsatt erfaring av deg. Jeg blir alltid tatt imot når ting er akutt, om enn bare noen dager til det verste gir seg.

Ja jeg blir tatt imot, men her var det snakk om å bli skrevet ut etter noen dager og jeg tryglet om hjelp fordi jeg visste det ikke ville gå bra. Var på en annen avdeling enn der jeg pleier, men vet ikke om det hadde noe å si. Dvs jeg ble overført til den avdelingen pga plassmangel. På "min" avdeling forsikret miljøpersonalet at så dårlig som ting var skylle jeg ikke tenke på å bli skrevet ut over helga, men så måtte jeg overføres og på den så de annerledes på det. De så vel bare diagnosene mine antar jeg. 

Vondt var det i hvert fall. Det var jo ikke noe plutselig som skjedde. Det hadde bygd seg opp over lang tid, og jeg kjente på hele meg at nå kom det til å skje. Men men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Takk for at dere har tatt dere tid til å svare. Om noen flere har tanker rundt dette så svar gjerne.

Anonymkode: 0b843...672

Det du forteller om er ikke å rope "ulv, ulv". Du svarer bare ærlig når noen spør! 

Bra at depresjonen er bedre. Har du noen hjemme hos deg når du skrives ut? 

Anonymkode: ce586...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 9.29):

Det du forteller om er ikke å rope "ulv, ulv". Du svarer bare ærlig når noen spør! 

Bra at depresjonen er bedre. Har du noen hjemme hos deg når du skrives ut? 

Anonymkode: ce586...2ae

Jeg bor alene, men får tett oppfølging fra psykiatrien. 

Anonymkode: 0b843...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 18.9.2021 den 11.37):

Jeg bor alene, men får tett oppfølging fra psykiatrien. 

Anonymkode: 0b843...672

 

Anonymkode: 0b843...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...