Gå til innhold

Spår sjokkpriser på strøm i Sør-Norge når nordsjøkabel åpner om kort tid: – Helt sprøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://resett.no/2021/09/14/spar-sjokkpriser-pa-strom-i-sor-norge-nar-nordsjokabel-apner-om-kort-tid-helt-spro-strompriser/
 

Den 1. oktober kobles Norge opp mot Storbriannias rådyre kraftmarked gjennom sjøkabelen North Sea Link. Prisen på kraft i landet er fire ganger så høyt som i Norge med over fem kroner kilowattimen. Og onsdag kveld spås prisene over Nordsjøen hos britene opp ytterligere fem ganger, opp mot 20 kroner per kilowattime.

Sjefanalytiker Sigbjørn Seland i Storm Geo tror de norske prisene vil stige ytterligere når kabelen kobles inn.

Han tror Sør-Norge kan komme til å få et et prisnivå stiger over det som er Tyskland utover høsten og vinteren når Norge kobles opp mot Storbritannia.

– Vi blir veldig avhengig av været fremover, sier  kraftanalytiker Marius Holm Rennesund i Thema Consulting.

Anonymkode: 163d6...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det et resultat av Høyrepolitikk dette?

Anonymkode: 90954...858

Det er mest et resultat av miljøpolitikk. Når man stenger atomkraftverk og kullkraftverk, og samtidig innfører dyre CO2-kvoter på gass og kullkraft, blir det slik. Det er en villet utvikling som norske politikere helt ikke snakker om. Men synd for oss som bor i et kaldt land hvor det er lagt opp til at vi skal (billig) bruke strøm fra vannkraft til oppvarming.

Anonymkode: 163d6...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel gå an å skjerme innbyggerne i Norge samtidig som man ekporterer kraftoverskuddet(?)

Det å selge for blodpris til Europa er også en fantastisk mulighet når man har kraftoverskudd. Det ville vært for dumt å bare slippe vannet forbi turbinene.

Første prioritet får være å sikre en moderat og forutsigbar pris i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekspert på Nyhetskanalen sa tidligere i dag at strømututkoblinger er spådd å komme i 2022, og at været oktober - desember 2021 er avgjørende for om det blir utkoblinger eller ikke. Utkoblingene vil komme når vi ligger på det kaldeste i januar og februar.

Blir festlig med null strøm når det er 10 kuldegrader ute. Hvorfor i alle dager var ikke dette et tema i valgkampen?

Anonymkode: 4c21f...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min egen del er jeg vel cirka like bekymret for strømprisen som jeg er for at landet skal i union med Sverige igjen. Bruker så og si ikke strøm.

Men dette er igjen et godt eksempel på at folk må ta høyde for eventualiteter og sikre seg ved behov. Tåler man ikke variasjon i strømprisen må man velge fastpris. Akkurat som man velger fastrente på lånet hvis man har presset økonomi. Nordmenn er eksperter på å ta gode perioder for gitt og klage/ikke ta høyde for det motsatte. Akkurat det samme vil skje med rente på lånet om et år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke har misforstått noe er det staten selv, gjennom Statnett som styrer dette. Statnett sf får Inntektene fra eksporten og har samtidig ansvar for at nordmenn har sikker tilgang på strøm.

Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (46 minutter siden):

Hvis jeg ikke har misforstått noe er det staten selv, gjennom Statnett som styrer dette. Statnett sf får Inntektene fra eksporten og har samtidig ansvar for at nordmenn har sikker tilgang på strøm.

Stemmer det?

Tror det er Statkraft. Statnett er netteieren.

Noen/mange kommuner driver egen kraftproduksjon, men mye lages vel av Statkraft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (34 minutter siden):

Tror det er Statkraft. Statnett er netteieren.

Noen/mange kommuner driver egen kraftproduksjon, men mye lages vel av Statkraft. 

Hmm tja. Denne linken leser jeg som at statnett får nntektene av eksporten.

"Inntektene fra eksporten går for øvrig til Statnett som som eiere av utenlandskablene, og de bruker inntektene derfra til å drifte strømnettet slik at de kan holde tariffene nede. Det gir igjen utslag for hvor mye strømkundene må betale i nettleie."

https://enerwe.no/eksport-ssb-strompris/norge-eksporterte-strom-for-29-milliarder-kroner-i-2020/393710

Dessuten på slutten av denne artikkelen:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/863jvw/norge-har-solgt-aarsforbruket-av-kraft-for-400000-boliger-til-utlandet

Samtidig skjønner jeg ikke at netteieren alene kan tjene på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (5 minutter siden):

Hmm tja. Denne linken leser jeg som at statnett får nntektene av eksporten.

"Inntektene fra eksporten går for øvrig til Statnett som som eiere av utenlandskablene, og de bruker inntektene derfra til å drifte strømnettet slik at de kan holde tariffene nede. Det gir igjen utslag for hvor mye strømkundene må betale i nettleie."

https://enerwe.no/eksport-ssb-strompris/norge-eksporterte-strom-for-29-milliarder-kroner-i-2020/393710

Dessuten på slutten av denne artikkelen:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/863jvw/norge-har-solgt-aarsforbruket-av-kraft-for-400000-boliger-til-utlandet

Samtidig skjønner jeg ikke at netteieren alene kan tjene på dette.

Ok, mulig jeg misforstod spørsmålet litt. Jeg vet i alle fall at det er to SF; Statkraft og Statnett, og førstnevnte har høyest omsetning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dette gjelder kun Sørlandet? Jeg er bekymret for jeg har knappe penger å leve på hver måned som det er. Men håper det ikke gjelder hele landet selv om det er tragisk og sykt nok om det bare gjelder Sørlandet. 

Anonymkode: 8aaab...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vil dette gjelder kun Sørlandet? Jeg er bekymret for jeg har knappe penger å leve på hver måned som det er. Men håper det ikke gjelder hele landet selv om det er tragisk og sykt nok om det bare gjelder Sørlandet. 

Anonymkode: 8aaab...e15

Det gjelder i store deler av Sør-Norge, i alle fall. I Nord-Norge har det både regnet mer i sommer + at de ikke har overføringskapasitet til resten av landet derfra, og vil derfor kunne holde en lavere pris til sine kunder - jfr NRK Dagsrevyen i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (16 timer siden):

For min egen del er jeg vel cirka like bekymret for strømprisen som jeg er for at landet skal i union med Sverige igjen. Bruker så og si ikke strøm.

Men dette er igjen et godt eksempel på at folk må ta høyde for eventualiteter og sikre seg ved behov. Tåler man ikke variasjon i strømprisen må man velge fastpris. Akkurat som man velger fastrente på lånet hvis man har presset økonomi. Nordmenn er eksperter på å ta gode perioder for gitt og klage/ikke ta høyde for det motsatte. Akkurat det samme vil skje med rente på lånet om et år. 

Jeg fikk en tlf her om dagen fra Norgesenergi som snakket om fastpris til spotpris. Jeg kan ikke mye om det og ba dem ringe meg senere. Er det totalt sett dyrere med fastpris, eller vil variasjonen gjennom året med vanlig avtale jevne det ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk en tlf her om dagen fra Norgesenergi som snakket om fastpris til spotpris. Jeg kan ikke mye om det og ba dem ringe meg senere. Er det totalt sett dyrere med fastpris, eller vil variasjonen gjennom året med vanlig avtale jevne det ut? 

Fastpris er som en forsikring. Det lønner seg i sum ikke, men kan være greit hvis man ønsker å sikre seg mot store svingninger i strømprisen. Det samme med fastrente på lånet, det er noe banken tilbyr for i sum å tjene penger på det. Hvis du gjennom hele livet har fastpris, blir det sannsynligvis dyrere enn spotpris. Men du sikrer deg mot uforutsette økninger i strømprisen, spesielt hvis du ikke tåler disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 minutter siden):

Fastpris er som en forsikring. Det lønner seg i sum ikke, men kan være greit hvis man ønsker å sikre seg mot store svingninger i strømprisen. Det samme med fastrente på lånet, det er noe banken tilbyr for i sum å tjene penger på det. Hvis du gjennom hele livet har fastpris, blir det sannsynligvis dyrere enn spotpris. Men du sikrer deg mot uforutsette økninger i strømprisen, spesielt hvis du ikke tåler disse.

Okei. Da setter jeg heller av en fast sum hele året slik at på sommeren når det er billigere så får jeg spart opp til vinteren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Det gjelder i store deler av Sør-Norge, i alle fall. I Nord-Norge har det både regnet mer i sommer + at de ikke har overføringskapasitet til resten av landet derfra, og vil derfor kunne holde en lavere pris til sine kunder - jfr NRK Dagsrevyen i går.

Får håpe det ikke gjelder Vestlandet. .

Blir nok mange inkassosaker for de som har problemer å få økonomien til å strekke til da. Veldig synd. 

Anonymkode: 8aaab...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Får håpe det ikke gjelder Vestlandet. 

Anonymkode: 8aaab...e15

Det gjelder hele sør-norge.

Anonymkode: 163d6...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...