Gå til innhold

Til deg med personlighetsforstyrrelse- er du I jobb?


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne artikkelen

https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nasjonal-kompetansetjeneste-for-personlighetspsykiatri-napp/mennesker-med-personlighetsforstyrrelser-faller-utenfor-arbeidslivet

Det var nedslående lesning. Vi med pf på AAP ligger dårligst an av alle når det kom til å komme tilbake i jobb.

Hvordan står det til med dere? Er det noen her med jobb nå? Som har vært i jobb, men ikke nå? AAP? Ufør?

 

Jeg har jobbet i tjue år før jeg ble for syk til å jobbe. Går nå på AAP og skal sannsynligvis søke ufør i løpet av høsten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (41 minutter siden):

 

Jeg har jobbet i tjue år før jeg ble for syk til å jobbe. Går nå på AAP og skal sannsynligvis søke ufør i løpet av høsten.

Jeg har lite greie på personlighetsforstyrrelser, men trodde de oppstod i ung alder, og at utsiktene ble bedre med årene og ikke verre? 

Anonymkode: 85d7b...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg kom over denne artikkelen

https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nasjonal-kompetansetjeneste-for-personlighetspsykiatri-napp/mennesker-med-personlighetsforstyrrelser-faller-utenfor-arbeidslivet

Det var nedslående lesning. Vi med pf på AAP ligger dårligst an av alle når det kom til å komme tilbake i jobb.

Hvordan står det til med dere? Er det noen her med jobb nå? Som har vært i jobb, men ikke nå? AAP? Ufør?

 

Jeg har jobbet i tjue år før jeg ble for syk til å jobbe. Går nå på AAP og skal sannsynligvis søke ufør i løpet av høsten.

 

Rart det, pf kan man da bli bra av?

Anonymkode: b3e12...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har lite greie på personlighetsforstyrrelser, men trodde de oppstod i ung alder, og at utsiktene ble bedre med årene og ikke verre? 

Anonymkode: 85d7b...28d

Sånn har jeg også forstått det. Behandleren min på sengeposten har bemerket det at på meg er alt kommet i feil rekkefølge. Han er virkelig overrasket over det jeg har fått til før, kontra hvor dårlig jeg er nå.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Rart det, pf kan man da bli bra av?

Anonymkode: b3e12...c59

Ja, men utifra det som står i artikkelen virker det jo ikke som om det gjelder mangen. Det kunne jeg egentlig litt og visst. Hvor mange prosent med pf blir friskmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (10 minutter siden):

Sånn har jeg også forstått det. Behandleren min på sengeposten har bemerket det at på meg er alt kommet i feil rekkefølge. Han er virkelig overrasket over det jeg har fått til før, kontra hvor dårlig jeg er nå.

Men er du sikker på at det er pf som er det som gjør deg så dårlig fungerende og ikke en annen sykdom?

Anonymkode: 85d7b...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (16 minutter siden):

Sånn har jeg også forstått det. Behandleren min på sengeposten har bemerket det at på meg er alt kommet i feil rekkefølge. Han er virkelig overrasket over det jeg har fått til før, kontra hvor dårlig jeg er nå.

Ja, men utifra det som står i artikkelen virker det jo ikke som om det gjelder mangen. Det kunne jeg egentlig litt og visst. Hvor mange prosent med pf blir friskmeldt.

Var verre enn jeg trodde.

https://forskning.no/psykiske-lidelser/det-er-helt-tilfeldig-om-du-far-hjelp-hvis-du-lider-av-en-personlighetsforstyrrelse/1887576

Anonymkode: b3e12...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (2 timer siden):

Jeg kom over denne artikkelen

https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nasjonal-kompetansetjeneste-for-personlighetspsykiatri-napp/mennesker-med-personlighetsforstyrrelser-faller-utenfor-arbeidslivet

Det var nedslående lesning. Vi med pf på AAP ligger dårligst an av alle når det kom til å komme tilbake i jobb.

Hvordan står det til med dere? Er det noen her med jobb nå? Som har vært i jobb, men ikke nå? AAP? Ufør?

 

Jeg har jobbet i tjue år før jeg ble for syk til å jobbe. Går nå på AAP og skal sannsynligvis søke ufør i løpet av høsten.

 

Vell selv har jeg akkurat fått en PF å går nå på sosialen, har vert i fast jobb i 3 år nå.. kanskje det blir aap, eller ut i jobb igjen, må see Ann situasjon … hvis man får PF eller en diagnose gjennom SCID 2 eller lignende tester så skjønner jeg jo at er er utfordrende. Merker det selv.. ..men satser på å komme meg i jobb så fort som mulig. 

Anonymkode: d33b2...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er du sikker på at det er pf som er det som gjør deg så dårlig fungerende og ikke en annen sykdom?

Anonymkode: 85d7b...28d

Jeg har PTSD i tillegg. Jeg mener det er den som skaper trøbbelet. Jeg er ikke enig i at jeg har en pf. Men de lærde er sikre i sin sak og mener at jeg har hatt en skeivutvikling som barn som jeg har tatt med meg videre i form av en blandet personlighetsforstyrrelse.

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Lever i snitt 18 år kortere?! Det kan jo ikke bare selvmord som utgjør så mange år i statistikken. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vell selv har jeg akkurat fått en PF å går nå på sosialen, har vert i fast jobb i 3 år nå.. kanskje det blir aap, eller ut i jobb igjen, må see Ann situasjon … hvis man får PF eller en diagnose gjennom SCID 2 eller lignende tester så skjønner jeg jo at er er utfordrende. Merker det selv.. ..men satser på å komme meg i jobb så fort som mulig. 

Anonymkode: d33b2...176

Håper du lykkes med å komme deg tilbake i jobb. Jeg har også et ønske om å komme meg tilbake i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har lite greie på personlighetsforstyrrelser, men trodde de oppstod i ung alder, og at utsiktene ble bedre med årene og ikke verre? 

Anonymkode: 85d7b...28d

Ja det er det mest vanlige, men jeg som @Fru2020 knakk helt sammen som voksen og det var da jeg fikk symptomer som etter hvert var så sterke at det oppfylte kriteriene for tre personlighetsforstyrrelser. Det ble skrevet i journalen at jeg hadde et alvorlig og dramatisk funksjonsfall. Det som utløste sammenbruddet og som gjorde at jeg ikke lenger klarte å bite tennene sammen mtp depresjoner og livssituasjon var da jeg gikk fra min eks som gjennom ni år utsatte meg for psykisk mishandling. Og gjennom disse årene hvor jeg har vært så dårlig så har det vist seg at jeg har andre diagnoser også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har EUPF i tillegg til mye annet (hadde fått depressiv personlighetsforstyrrelse dersom den fortsatt hadde vært i diagnosesystemet). Ikke i jobb, men behandler presser veldig på st jeg må jobbe en eller to dager i uka så skal prøve det nå. Skal i tillegg få DBT-behandling samtidig:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...