Gå til innhold

Hva slags hjelp har du fått du som har schizofreni?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags hjelp har du fått eller får? 

Fins det også noe spesifikt rettet mot schizofreni eller bare generell samtaleterapi? 

Hva er standard behandling når man får diagnosen #kupton? 

Anonymkode: 03b50...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Medisiner. Tidligere fikk jeg støttesamtaler, og ett par innleggelser. Nå virker det som jeg er ute av psykiatrien. De kom ikke så langt med meg. De gir opp etter noen år vel? Med mindre det er "fare for liv og helse" eller annen grov forverring.

Anonymkode: 0b3f9...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Medisiner. Tidligere fikk jeg støttesamtaler, og ett par innleggelser. Nå virker det som jeg er ute av psykiatrien. De kom ikke så langt med meg. De gir opp etter noen år vel? Med mindre det er "fare for liv og helse" eller annen grov forverring.

Anonymkode: 0b3f9...5e0

Behandling da?? Har du ikke gått i individualterapi eller gruppeterapi hos psykologi? 

Anonymkode: 03b50...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Behandling da?? Har du ikke gått i individualterapi eller gruppeterapi hos psykologi? 

Anonymkode: 03b50...ba6

Jeg har fått min dose DPS, men de kom ikke så langt. Jeg gikk der i 6 år, de tenkte nok er nok. Og det tenkte vel jeg også. Jeg stod på stedet hvil. Har vært innom ett par ganger etterpå også, da pga forverring. Men ble raskt skrevet ut igjen. Så lenge man ikke er for dramatisk så er det ett tak på hva de kan tilby. Jeg føler jeg fikk en del hjelp. Psykolog har jeg ikke gått til fast, og gruppeterapi er ikke for meg.

Jeg tror nok, i begynnelsen så tar de sikte på å få pasienten stabilisert, det får alle som har schizofreni, så å få han frisk, evnt leve best mulig og kanskje jobbe litt. Står man på stedet vil og har kommet ut av psykose, men ikke driv nok til å jobbe eller utvikle seg, så mister de til slutt troen på att det har nytte..

Anonymkode: 0b3f9...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har fått min dose DPS, men de kom ikke så langt. Jeg gikk der i 6 år, de tenkte nok er nok. Og det tenkte vel jeg også. Jeg stod på stedet hvil. Har vært innom ett par ganger etterpå også, da pga forverring. Men ble raskt skrevet ut igjen. Så lenge man ikke er for dramatisk så er det ett tak på hva de kan tilby. Jeg føler jeg fikk en del hjelp. Psykolog har jeg ikke gått til fast, og gruppeterapi er ikke for meg.

Jeg tror nok, i begynnelsen så tar de sikte på å få pasienten stabilisert, det får alle som har schizofreni, så å få han frisk, evnt leve best mulig og kanskje jobbe litt. Står man på stedet vil og har kommet ut av psykose, men ikke driv nok til å jobbe eller utvikle seg, så mister de til slutt troen på att det har nytte..

Anonymkode: 0b3f9...5e0

Ble du ufør til slutt kan det være derfor de ga deg opp? Ganske sykt at man ikke får hjelp ved schizofreni, mens ved andre mindre alvorlige diagnoser får man masse hjelp.. 

Anonymkode: 03b50...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samtale hver uke i snart 14 år. Innleggelse ved behov. Diverse gruppe behandling. Brukerstyrt seng. Kommunen vil jeg ikke ha på besøk, men hadde en gang for flere år siden, ei som kom innom en gang i uken for å hjelpe med praktiske ting eller gå tur. Fikk tilbud om hjelp til renhold men klarer meg selv. 

Anonymkode: 085dc...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-9-18 den 21.08):

Ble du ufør til slutt kan det være derfor de ga deg opp? Ganske sykt at man ikke får hjelp ved schizofreni, mens ved andre mindre alvorlige diagnoser får man masse hjelp.. 

Anonymkode: 03b50...ba6

Jeg hadde nok fått hjelp om jeg ble psykotisk igjen. Og noen varslet.  Men det forutsetter vel at noen varsler. Jeg har jo fått masse hjelp de 6 årene jeg gikk på dps sammenhengende. Så jeg klager ikke. Når man ikke nyttiggjør seg det lengre er det nok ikke noe vits å fortsette. Da jeg var førstegangssyk derimot ble jeg avspist med psykehjem og tvangsmedisinering i stedet for intemediær avdeling etter jeg hadde vært 3 måneder på lukket avdeling. Det var bittert.

Anonymkode: 0b3f9...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde nok fått hjelp om jeg ble psykotisk igjen. Og noen varslet.  Men det forutsetter vel at noen varsler. Jeg har jo fått masse hjelp de 6 årene jeg gikk på dps sammenhengende. Så jeg klager ikke. Når man ikke nyttiggjør seg det lengre er det nok ikke noe vits å fortsette. Da jeg var førstegangssyk derimot ble jeg avspist med psykehjem og tvangsmedisinering i stedet for intemediær avdeling etter jeg hadde vært 3 måneder på lukket avdeling. Det var bittert.

Anonymkode: 0b3f9...5e0

Har du vært mye psykotisk, eller bare den ene gangen? 

Anonymkode: 7e41b...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du vært mye psykotisk, eller bare den ene gangen? 

Anonymkode: 7e41b...23c

2 store langvarige episoder, ellers noen kortere.

Anonymkode: 0b3f9...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg fikk medisinsk behandling. Av og til samtale med psykolog. Kom meg ut i jobb igjen og tilbake til vanlig liv. De syns jeg var helt fin og trappet ned og avsluttet medisinene. Nå er jeg ute av psykiatrien.

Anonymkode: 96816...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...