Gå til innhold

Hva skjer dersom man blir innlagt på psykiatrisk?


Epletreet

Anbefalte innlegg

Jeg skulle hatt en dagbok ser jeg, for det er mange tanker, noen reelle, andre bare bekymringer og irrasjonelle tanker. Og noe er jeg bare nysgjerrig på. 

Det første, som på ingen måte er aktuelt, bare nysgjerrig.

1. Dersom en person blir akuttinnlagt pga psykose/suicidfare/forverring av depresjon - altså ikke en psyk.post, men akuttpost. Hvem gir beskjed til arbeidsgiver da? Si din kommer inn på helg eller kveld, det fattes tvangsvedtak og personen blir medisinert. De har jo krav på sykemelding, men kan de risikere at det går 2 og 3 dager før de er "våkne nok" til å gi beskjed selv til jobben sin? 

2. Jeg har noen forbigående, men påtrengende suicidtanker. Ikke aktuelt å handle utfra dem altså, jeg er veldig bevist mitt foreldreansvar, samt ser konsekvenser av handlingen, så det er ikke akutt fare. Likevel lurer jeg; ved å fortelle til min psykiater om dette, kan han utfra det sende bekymringsmelding til BV? Basert på suicidale tanker? Enn om jeg ber om hjelp ei helg bar et er hos faren? Og jeg blir innlagt på akuttenhet over natta/to dager. Meldes det automatisk? 

3. Hvis man blir henvist til, og får plass, på Modum/Viken - meldes det automatisk til BV da og, eller er det alltid vurdert opp mot funksjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du klarer å planlegge å be om akutthjelp for suicidd til en helg barnet er hos faren, så burde du heller søke om planlagt innleggelse! Gå til fastlegen nå og søk om pla lagt innleggelse! 

Akuttinnleggelse er bare dersom du faktisk reelt har tenkt å ta livet ditt der og da, og du blir skrevet ut dagen etter. Dvs ingen hjelp i det. 

Anonymkode: 317a6...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvis du klarer å planlegge å be om akutthjelp for suicidd til en helg barnet er hos faren, så burde du heller søke om planlagt innleggelse! Gå til fastlegen nå og søk om pla lagt innleggelse! 

Akuttinnleggelse er bare dersom du faktisk reelt har tenkt å ta livet ditt der og da, og du blir skrevet ut dagen etter. Dvs ingen hjelp i det. 

Anonymkode: 317a6...468

Usikker på om du misforsto, men ser jeg har formulert meg dårlig uansett. 

Jeg har ikke planlagt noe, og ikke tenkt å avvente til barnet er hos faren. 

Foreløpig har jeg påtrengende tanker, men antar det er pga oppstart av medisinen. Har ukentlige samtaler, så en innleggelse er ikke aktuelt nå i allefall. 

Er bare jeg som blir nysgjerrig på slike ting. Hva skjer, hvem sier fra, hvordan er det ved langvarig innleggelse (f.eks Modum/Viken). 

Når jeg først begynner å interesse meg for egen helse så googler og spør jeg om alt, om det er somatikk eller psykiatri. 

Og nå ble dette en hangup. Men det ser jo...suspekt ut. Jeg ser det🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en akuttinnleggelse så er du ikke nødvendigvis så syk at du ikke kan si ifra selv. De periodene jeg har vært helt utafor og ute av stand til å forholde meg til noe som helst under innleggelse var samboeren min den som ringte og sa ifra til jobben de gangene jeg ble innlagt. Jeg regner med det finnes metoder for de som ikke greier å si ifra til jobben :) 

Jeg tror ikke barnevernet blir varslet, det ble de ihvertfall aldri da jeg var barn/ungdom og moren min var innlagt av og på (dette er vel sånn 15 år siden). Det er mulig dette har endret seg da, så jeg tør ikke si for sikkert. 

 

Anonymkode: f4cf0...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis du klarer å planlegge å be om akutthjelp for suicidd til en helg barnet er hos faren, så burde du heller søke om planlagt innleggelse! Gå til fastlegen nå og søk om pla lagt innleggelse! 

Akuttinnleggelse er bare dersom du faktisk reelt har tenkt å ta livet ditt der og da, og du blir skrevet ut dagen etter. Dvs ingen hjelp i det. 

Anonymkode: 317a6...468

Det er ingen automatikk i at man blir skrevet ut dagen etterpå. Hvor har du det fra? Noen blir kanskje det, men jeg tror de fleste får bli lenger. Hvor lenge kommer jo an på situasjonen. 

Når det gjelder melding til barnevernet så kommer det også helt an på situasjonen. Er ingen automatikk der heller. Det skjedde med meg, men det var en mer sammensatt årsak enn kun at jeg ble innlagt. Dvs jeg hadde jo alt hatt et forsøk samt slitt på andre måter i et halvt år i forkant. Uansett så skjedde det ikke noe skummelt av den grunn. De er der for å hjelpe. Samarbeider man godt og man faktisk er skikket for sine barn så har man ikke noe å frykte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (18 minutter siden):

Det er ingen automatikk i at man blir skrevet ut dagen etterpå. Hvor har du det fra? Noen blir kanskje det, men jeg tror de fleste får bli lenger. Hvor lenge kommer jo an på situasjonen. 

Når det gjelder melding til barnevernet så kommer det også helt an på situasjonen. Er ingen automatikk der heller. Det skjedde med meg, men det var en mer sammensatt årsak enn kun at jeg ble innlagt. Dvs jeg hadde jo alt hatt et forsøk samt slitt på andre måter i et halvt år i forkant. Uansett så skjedde det ikke noe skummelt av den grunn. De er der for å hjelpe. Samarbeider man godt og man faktisk er skikket for sine barn så har man ikke noe å frykte. 

Samme her. De gangene jeg har hatt et selvmordsforsøk og vært ærlig om at jeg jeg fremdeles er så suicidal at jeg kommer til å prøve om jeg blir skrevet ut så har jeg fått bli. Ofte flere måneder i strekk uten utgang.

Anonymkode: f4cf0...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samme her. De gangene jeg har hatt et selvmordsforsøk og vært ærlig om at jeg jeg fremdeles er så suicidal at jeg kommer til å prøve om jeg blir skrevet ut så har jeg fått bli. Ofte flere måneder i strekk uten utgang.

Anonymkode: f4cf0...d0c

Det vet ikke jeg noe om da jeg ikke har sagt det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epletreet skrev (7 timer siden):

Jeg skulle hatt en dagbok ser jeg, for det er mange tanker, noen reelle, andre bare bekymringer og irrasjonelle tanker. Og noe er jeg bare nysgjerrig på. 

Det første, som på ingen måte er aktuelt, bare nysgjerrig.

1. Dersom en person blir akuttinnlagt pga psykose/suicidfare/forverring av depresjon - altså ikke en psyk.post, men akuttpost. Hvem gir beskjed til arbeidsgiver da? Si din kommer inn på helg eller kveld, det fattes tvangsvedtak og personen blir medisinert. De har jo krav på sykemelding, men kan de risikere at det går 2 og 3 dager før de er "våkne nok" til å gi beskjed selv til jobben sin? 

2. Jeg har noen forbigående, men påtrengende suicidtanker. Ikke aktuelt å handle utfra dem altså, jeg er veldig bevist mitt foreldreansvar, samt ser konsekvenser av handlingen, så det er ikke akutt fare. Likevel lurer jeg; ved å fortelle til min psykiater om dette, kan han utfra det sende bekymringsmelding til BV? Basert på suicidale tanker? Enn om jeg ber om hjelp ei helg bar et er hos faren? Og jeg blir innlagt på akuttenhet over natta/to dager. Meldes det automatisk? 

3. Hvis man blir henvist til, og får plass, på Modum/Viken - meldes det automatisk til BV da og, eller er det alltid vurdert opp mot funksjon? 

Selvmordstanker er jo et vidt spekter fra å synes livet er meningsløst til å aktivt planlegge og ta livet sitt. Jeg er ganske sikker på at din psykiater greier å se forskjellen (dine selvmordstanker høres uønskede ut) og det er ingen akutt fare eller behov for varsling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...