Gå til innhold

SSRI livet ut?


Duken

Anbefalte innlegg

Har nå gått på ssri 10 mnd. Samt psykolog behandling. Har det nå veldig greit, er i full jobb igjen. Får noen dager som er litt deppa, og angst symptomer en sjelden gang.. Har stått på fast dose nå i 6 mnd. SSRI var siste utvei, eg trodde eg skulle klare å komme meg ut uten medisiner, men slik gikk det ikke…
 

Er det farlig/vil medisinene slutte og funke etter hvert som tiden går, eller er det folk som faktisk bruker disse type medisiner, livet ut??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange bruker de livslangt uten fare. Mange fler burde gjøre det. 
Dessverre vil noen få redusert effekt, men minst reduksjon om en aldri prøver seponering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (8 timer siden):

Mange bruker de livslangt uten fare. Mange fler burde gjøre det. 
Dessverre vil noen få redusert effekt, men minst reduksjon om en aldri prøver seponering. 

Takk for svar. Vet eg har diskutert noe lignende med deg tidligere. Men kan legen min påtvinge meg å gå ned i dose? Eller kan eg selv velge at eg ønsker og stå på denne dosen i lang tid enda, for å bygge et enda større toleransevindu. 
Med andre ord; eg er livredd for å havne i mørket igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre det kan nok legen om hen er sta og ufaglig nok. Da ber du vedkommende snakke med en psykiater som kan psykofarmakaterapi evt skifter du fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (6 timer siden):

Ja, dessverre det kan nok legen om hen er sta og ufaglig nok. Da ber du vedkommende snakke med en psykiater som kan psykofarmakaterapi evt skifter du fastlege.

Fikk beskjed om at dette var noe eg i stor grad fikk bestemme selv. Ingen skulle på noen måte ta de i fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken skrev (20 timer siden):

Har nå gått på ssri 10 mnd. Samt psykolog behandling. Har det nå veldig greit, er i full jobb igjen. Får noen dager som er litt deppa, og angst symptomer en sjelden gang.. Har stått på fast dose nå i 6 mnd. SSRI var siste utvei, eg trodde eg skulle klare å komme meg ut uten medisiner, men slik gikk det ikke…
 

Er det farlig/vil medisinene slutte og funke etter hvert som tiden går, eller er det folk som faktisk bruker disse type medisiner, livet ut??

Ja jeg har gått på enkel dose AD siden 1990. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FGT skrev (2 timer siden):

Ja jeg har gått på enkel dose AD siden 1990. 

Ok. Kan eg spør om det går greit? Har du merket noe til at de ikke virker lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken skrev (7 timer siden):

Ok. Kan eg spør om det går greit? Har du merket noe til at de ikke virker lenger?

Nå var det ikke meg du spurte, men svarer allikevel.  Jeg har gått på antidepressiva i hele mitt voksne liv og de virker ennå. Merker det godt hvis jeg trapper ned/eller slutter på de, da blir jeg dypt deprimert rimelig fort.  Så jeg må nok stå på de livet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken skrev (20 timer siden):

Ok. Kan eg spør om det går greit? Har du merket noe til at de ikke virker lenger?

Merker ikke så mye forskjell, siden jeg ser det som en vedlike dose , eller forebyggende dose. Jeg kan liksom ikke slutte heller, siden jeg ser på at AD har et stoff ( serotonin ) som ikke bare er viktig for hjernen,  men også magen eller tarmene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FGT skrev (2 timer siden):

Merker ikke så mye forskjell, siden jeg ser det som en vedlike dose , eller forebyggende dose. Jeg kan liksom ikke slutte heller, siden jeg ser på at AD har et stoff ( serotonin ) som ikke bare er viktig for hjernen,  men også magen eller tarmene.  

Forstår. Eg vil nok stå på det en stund eg også. Det er så dumt å hørre på mangen bedrevitere, som sier at det ikke er bra for meg.. Eg begynner å se mer og mer på AD som en medisin, på lik linje med en som må ha blodtrykksmedisinen sin hver dag. Er det feil og si det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken skrev (22 minutter siden):

Eg begynner å se mer og mer på AD som en medisin, på lik linje med en som må ha blodtrykksmedisinen sin hver dag. Er det feil og si det??

Nei, det er ikke feil. Det er en god sammenligning.

Ville folk brydd seg om hvermansen sin mening hvis det dreide seg om  hjerte- eller kreftmedisin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (18 timer siden):

Nei, det er ikke feil. Det er en god sammenligning.

Ville folk brydd seg om hvermansen sin mening hvis det dreide seg om  hjerte- eller kreftmedisin?

Nei, det ville de ikke. Skulle ønske alt som har med psykisk helse å gjør, hadde vært lettere.. Det er mangen som sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...