Gå til innhold

De utvalgte barna (NRK)

Anbefalte innlegg

Jeg har sett 2 av 3 episoder om barna på Solvikskolan i Sverige, en ekstrem Steinerskole, som startet opp på 80 tallet, og som fremdeles har elever.

Jeg er rystet over mangel på læreplan, tilsyn og opplæring. Tidligere elever forteller  grusomme historier om mobbing, mangel på elementær opplæring i skriving,  lesing og matematikk,  samt både psykisk og fysisk vold. Dette er ikke 50-60-70 år siden - noen av de som intervjues er bare noen år eldre enn mine eldste barn.

Andre som har sett dette? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/462844-de-utvalgte-barna-nrk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (2 minutter siden):

Jeg har sett 2 av 3 episoder om barna på Solvikskolan i Sverige, en ekstrem Steinerskole, som startet opp på 80 tallet, og som fremdeles har elever.

Jeg er rystet over mangel på læreplan, tilsyn og opplæring. Tidligere elever forteller  grusomme historier om mobbing, mangel på elementær opplæring i skriving,  lesing og matematikk,  samt både psykisk og fysisk vold. Dette er ikke 50-60-70 år siden - noen av de som intervjues er bare noen år eldre enn mine eldste barn.

Andre som har sett dette? 

Jeg har sett alle tre, og anbefaler den til alke jeg treffer for tiden. Sterk, god og viktig! Vi kan gjerne diskutere mer når du har sett 3. episode…

påskelilje skrev (8 timer siden):

Jeg er rystet over mangel på læreplan, tilsyn og opplæring.

Jeg så serien da den gikk på svensk TV, det begynner å bli en stund siden.

Jeg synes den er et godt eksempel på at skoler som er tuftet på sterke "bevegelser" - enten det er religion / livssyn eller pedagogikk dratt ut i parodien ved at lærdommen skal komme nærmest av seg selv gjennom drama, kunst eller noe åndelig - kan utarte til noe veldig skadelig. Det er veldig viktig at slike skoler holdes under oppsyn og at de følger læreplaner som er i tråd med hva andre barn i landet skal gjennom, ikke bare påstår at de følger dem.

Det mener jeg enten det er ytterliggående muslimer, kristne sekter eller alternative pedagoger som drar opplæringen ut i det ekstreme eller eksperimentelle. Eksperimenter kan gå galt og bør ikke utøves på barn.  

Det er mange steinerskolebarn som har blitt pådyttet oppfatningen av at noe er feil med dem. Det er nok at én lærer er såpass misfornøyd med at ideologien ikke er tilstrekkelig for at alle barna skal bli lykkelige og lærevillige, at det går ut over elevene. Selvfølgelig er den ikke det, barn er svært forskjellige. Jeg sier ikke at steinerpedagogikken er sånn, men at noen av lærerne kan la denne skuffelsen skinne tydelig gjennom. Da kan det være en løsning å bytte til en vanlig skole som er vant til å ta imot absolutt alle typer barn. Men det er ikke like lett hvis foreldrene har samme ideologi og / eller skoletilbudet i nærheten er begrenset. Järna der Solvikskolan ligger, er preget av antroposofien: 
http://www.antroposofi.info/jaerna 
https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/pW46j/eksperimentet (fra 2006)

• 1 år senere...
puttiplutti

Vi har sett hele dokumentaren.

Der så vi nesten akkurat det samme som på Steinerskolen som min 8 årige sønn gikk på ifjor (2022). Har sett hele dokumentaren og familien gråt da vi så den for det var et gjensyn med det vi hadde vært igjennom og vi følte oss lurt og dumme. Alle brikkene falt på plass og vi skjønte at vi hadde vært med i en sekt.

Før han begynte spurte vi om skolen var reiligiøs og de pratet det bort akkurat som damen i dokumentaren sier at de vanligvis gjør med det offentlige. Etterhvert som alle bønnene, ritualene, engel-karma-bursdagsfeiringene, symbolene, dansene som skulle kalle på engler, lite oppsyn av barna og lite håndtering av vold og mobbing, straffesystemer og utelukkende bruk av antroposofiske læremidler ble synlige og vår sønn begynte å få skolevegring, skjønte vi at noe skurret.

Foreldremøtene handlet ikke om elevene, vi hadde utelukkende antroposofiske øvelser, kledd inn i smil, sjarm og morro. Det også er meningen har vi skjønt; at foreldrene skal lokkes til å ville bli en del av dette samfunnet, slik at de kan være med på å endre verden i Steiners bilde. 

Vår sønn lærte heller nesten ingenting, bønnene, ritualene og tovingen og dansingen og de åndelige opplevelsene tok all plassen til kjernefagene. Så han har måtte jobbe hardt for å ta igjen alt det tapte på offentlig skole. Den nye offentlige skolen hans sier at det er gjengs for alle barn som kommer fra Steinerskolen; de har veldig lite lese/skrive kompetanse og ligger langt etter i alle fag. Min sønn synes det er kjempegøy å lære spesielt på den måten som den offentlige skolen er lagt opp idag, med mye variert undervisning, uteskole etc. 

Vi ble sjarmert av dansingen rundt bålet, ideen om å leve mer i pakt med naturen, ideen om "at barn skulle få være barn", men  heldigvis gikk nyforelskelsen over og vi kom oss heldigvis unna.

Vi kan fremdeles leve miljøvennlig, og samtidig får barnet vårt være barn ved å leve ut sin nysgjerrighet og bli tatt godt vare på av lærere som bruker nåtidens pedagogikk som er basert på vår tids velutviklede barnepsykologi, hvor relasjonsbygging, positiv forsterkning, gjensidig respekt, opplæringsloven og barnekonvensjonen står i sentrum.  

Hva familier velger for sine egne barn skal jeg ikke dømme, hvis man velger å være med i en sekt/bevegelse så lenge det ikke skader noen andre, så kan de bare holde på. De som er Antroposofer og holder med alle ideene til profeten Steiner må få ha sin tro. Vi ble ikke opplyst, hverken at det var en høyst religiøst utøvende skole og heller ikke at det var en "skole" som IKKE fulgte læreplaner og opplæringsloven, det er derfor vi føler oss lurt.

Jeg er derfor helt enig med Laban at det er veldig viktig at slike skoler holdes under oppsyn og at de sjekkes om de følger læreplaner som er i tråd med hva andre barn i landet skal gjennom, ikke bare påstår at de følger dem. 

ps. Har i ettertid lest noen av Steiners rasistiske ytringer og forslag, som også gjør meg litt flau etter å ha oppdaget at vår sønn i 2 år var en del av et slags trossamfunn/en bevegelse som hedrer en slik person.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...