Gå til innhold

Går det an å "mane fram" en depresjon?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Mulig det er det som skjer med oss som har hatt det. Den varer ofte så lenge at når vi er friske så oppfatter hjernen dette som noe galt. Så selv om det er vondt er det en trygghet i å være litt negativ, nedstemt eller deprimert.

Det er ikke slik at du plutselig er frisk heller, du kan liksom aldri være helt sikker. Ja, noen ganger våkner man og bare har en god dag men så har du en eller annen idiot rundt deg som må minne deg på «det er ingen quick fix» «det er ikke bare plutselig over», så slik dreper jeg gleden når jeg har følt meg bra. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det går an å bli klinisk deprimert bare av å være redd for å bli deprimert. Det er andre tegn også. Har du først symptomer på depresjon så har du en depresjon. 

Anonymkode: be3f6...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Fru2020 skrev (30 minutter siden):

Det vil jeg tro er mulig. Hvis frykten tar over hverdagen og de gode tingene for mindre plass. 

Men de sier at depresjon er en sykdom som alle andre sykdommer. Men hvis man kan mane frem en depresjon, så kan man mane frem influensa, kreft osv også. Så depresjon er ikke som andre sykdommer. 
 

Jeg er også redd for depresjon. Igjen. At den skal bli sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbru skrev (2 timer siden):

Går det an å frykte depresjon så mye at man tror man har fått det, og så faktisk havne i depresjon?  

Det høres usannsynlig ut , spør du meg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90tallsbarn skrev (30 minutter siden):

Men de sier at depresjon er en sykdom som alle andre sykdommer. Men hvis man kan mane frem en depresjon, så kan man mane frem influensa, kreft osv også

Enig. Det går ikke an å mane frem depresjon siden depresjon er en sykdom. 

Anonymkode: be3f6...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Enig. Det går ikke an å mane frem depresjon siden depresjon er en sykdom. 

Anonymkode: be3f6...815

Altså... hvis depresjon var en sykdom som andre sykdommer (dette sier så mange som ikke føler seg trodd om å ha depresjon) så skulle vi klart å mane frem kreft og sånn og.

Men hvis Ts har blitt så redd for depresjon at livskvaliteten har blitt dårligere pga det så er det kanskje starten på nettopp det, eller angst. 
 

Det er det som er så helvete med depresjon, at en ikke kan måle det. En kan ikke se det. 
Man kan ikke vite sikkert. 
Vi mennesker setter ikke pris på det som kommer lett, derfor mye depresjon i Norge. Vi trenger ikke jobbe for det nødvendige. Vi jobber bare for å ha en fin fasade nå. For å passe inn og imponere. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbru skrev (3 timer siden):

Takk alle sammen! Nå har jeg kommet mye nærmere en konklusjon om hva som er min aktuelle tilstand. God helg! 

Og hva er den? 

Anonymkode: be3f6...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å mane fram depresjon tror jeg ikke er mulig. Imidlertid er det veldig forståelig at en kan ha angst for å havne der når det er noe en sliter med jevnlig. Er man først i en depresjon, kan man derimot forsterke den om man graver seg ned i destruktive tanker - noe som dessverre er en del av sykdommen. Derfor er det ekstremt viktig å få behandling som fungerer raskt.  

Jeg er også redd for å bli deprimert igjen, for med bp er jo det  en reell fare. ECT har hjulpet meg til å være stabil i over to år nå, men jeg er usikker på om jeg tør å ta flere behandlinger pga. mulige bivirkninger mtp. kognitiv fungering. For jeg merker at det går litt treigere i hodet på en måte, det er mer krevende å hente fram ting jeg egentlig kan, samt lære ting utenat. Imidlertid er ikke det så ille at jeg ikke kan leve med det slik det er nå, for det er 1000x bedre enn å være deprimert. Jeg vil dog ikke at det skal bli verre. 

Det er ikke mulig å spå framtida. Blir jeg deprimert igjen, får jeg ta det som det kommer. Kanskje blir det ECT igjen, kanskje noen andre medisiner. Jeg synes ikke det tjener til noe godt å male fanden på veggen i forhold til det. Jeg har høy tillit til både fastlegen og oppfølgingstjenesten, og en godt utarbeidet kriseplan. Jeg tenker det er veldig viktig at en har konkrete tiltak å iverksette så tidlig som mulig. Det gir økt trygghet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Og hva er den? 

Anonymkode: be3f6...815

At det er litt tøft rundt meg nå, men at jeg ikke er syk. Og som jeg og andre konkluderte i en annen tråd, så må jeg bare regne med at jeg tidvis vil oppleve sterkere følelser enn det som er vanlig for friske. For meg blir det da at jeg må tenke at det ikke nødvendigvis betyr at jeg vil havne i en episode av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...