Gå til innhold

Betydning av drømmer.


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt to drømmer i det siste som er nye for meg. Den ene satte meg sånn ut at det ble en kort innleggelse på meg.

Da jeg snakket med en av miljøpersonalet så sa hun at man har gått vekk fra å se på drømmer som betydningsfulle. Men da jeg snakket med behandler på sengeposten så sa han at det var viktig å fortelle om disse drømmene til poliklinisk behandler.

Er drømmene dine en del av behandlingen?

Er det en viktig informasjon om underbevisstheten eller ikke?

Hva tenker du om drømmer?

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Drømmer er ting som sitter i underbevisstheten. Det er ikke noe overnaturlig som prøver å fortelle deg noe. 
 

Hvorfor skulle jeg drømme at en jeg gikk i klasse med på ungdomsskolen plutselig var død? Han lever fremdeles. 
 

Ellers har jeg drømt at jeg har blitt reddet, jeg har drømt ting jeg har vært redd for, som at han jeg liker får seg dame. Da er man glad man våkner. Jeg har drømt at jeg kunne fly. Da er trist å våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hva en miljøterapeut måtte mene om det, hvis du syns drømmen er betydningsfull så snakker du om den. Hva annet skulle du snakke om i terapi enn det du selv syns var av betydning? 

Jeg har stor tro på at drømmer kan vise deg viktige ting om hvordan underbevisstheten din virker og kontrollerer deg, og forstår man dette tar man et viktig steg i retning av å bli mer fri. Jeg snakker ofte om drømmene mine med min terapeut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (53 minutter siden):

Jeg snakker ofte om drømmene mine med min terapeut. 

Får du en analyse fra terapeuten din da?

Anonymkode: cbc8d...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan foreslå tolkinger og be meg assosiere til visse elementer i drømmene, men det er ikke sånn at jeg forteller en drøm og så kommer hun med en fiks ferdig tolking av akkurat hva den betyr, nei. Det kan like gjerne være at jeg sier hva jeg tror det handler om. Men ofte kan hun påpeke sammenhenger til andre ting jeg ikke har tenkt på, f.eks. et element i drømmen eller ord jeg har brukt som danner en forbindelse til noe annet jeg har snakka om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de betyr noe ja. Vet ikke hva da. 

Bortsett fra skikkelige tydelige drømmer som mareritt og hallusinasjoner av min eks og det han gjorde, så er det to ting som går igjen og igjen. 

Ene er at tennene mine går i oppløsning. Jeg kjenner det fysisk i drømmen, det bygger seg opp et trykk også bare går de i oppløsning i munnen min og det er en helt grusomt drøm. Akkurat hva som skjer i forkant varierer. Jeg leste en gang at det å miste tennene sine tyder på selvhat. Det gir jo mening det da. 

Den andre er at jeg blir gravid og føder igjen og igjen. Alle barna har samme far, nemlig mine barns far. Alle er gutter, men jeg håper i drømmen hele tiden at jeg får en jente. Et par av ungene er hos barnevernet fordi jeg har glemt å ta vare på de. Jeg har nå en del tanker om hva det betyr. Dårlig samvittighet, sorg for familien vi var, sorg over å ikke være der for mine, og desperasjon etter en ny start (derfor jeg i drømmen ønsker ei jente, for alle guttene symboliserer mine gutter som jeg har sviktet). 

Dette er bare mine tolkninger da. Kanskje det betyr noe annet. 

Ja og så klart Alle de drømmene hvor jeg pakker pakker, skifter og skifter, men ikke kommer meg noen vei så flyet går, jeg går glipp av å se skoleavslutningen osv. De har jeg også mye av kom jeg på. 

Jeg er overbevist på at disse tre drømmetypene betyr noe viktig. 

Men så har jeg drømmer som bare er masse merkelig svada. Sånn at jeg burde virkelig skrevet de opp. 

Jeg har jo fortalt om disse drømmene til min behandler, men med min egen tolkning og hun sier bare at det er jo uvisst dette med om drømmer faktisk betyr noe eller ikke, men så snakker vi heller videre om det jeg selv tror de betyr. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat skrev (9 timer siden):

Spiller ingen rolle hva en miljøterapeut måtte mene om det, hvis du syns drømmen er betydningsfull så snakker du om den. Hva annet skulle du snakke om i terapi enn det du selv syns var av betydning? 

Jeg har stor tro på at drømmer kan vise deg viktige ting om hvordan underbevisstheten din virker og kontrollerer deg, og forstår man dette tar man et viktig steg i retning av å bli mer fri. Jeg snakker ofte om drømmene mine med min terapeut. 

Jeg heller også mot at mange drømmer forteller oss noe om oss selv. Jeg tenker at jeg skal fortelle om denne drømmen til behandleren min og si noe om hva jeg tror den handler om.

AJP skrev (1 time siden):

Dersom den hadde vært helt uten betydning for deg så var det vel neppe den som gjorde at du endte på sykehuset...

Grunnen til at jeg ble innlagt var mareritt- flashbacks-håpløshet-suicidale planer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang fikk jeg høre at drømmer ikke har rot i virkeligheten, hvilket jeg synes er tull. Jeg er sikker på at det er stikk motsatt. I alle fall har jeg det slik at jeg kan drømme scenarioer som spinner rundt saker jeg synes er vanskelig å stå i. Husker f.eks. en gang jeg var supersliten etter å ha passet tantebarna mine, som da var i beste trassalder begge to. Natta etter det drømte jeg at jeg  fikk så nok av de at jeg mistet besinnelsen totalt. Banket de så opp at de ble alvorlig skadet begge to. En helt forferdelig drøm, som plaget meg lenge. Noe sånt kunne jeg aldri gjort i våken tilstand. Dessuten er jeg veldig glad i de barna. Jeg tror det var min måte å ta ut aggresjon på rett og slett. Altså hadde det rot i virkeligheten. Jeg har det også sånn at jeg nesten alltid stressedrømmer veldig når det er noe jeg må opp for å rekke. Jeg drømmer gjerne at jeg setter av sted, og  at haugevis av forviklinger stikker kjepper i hjulene. Da er jeg alltid veldig glad når jeg våkner og ser at jeg har god tid på meg. 

Også er det de drømmene som er helt uforståelige, og vanskelig å forklare. De har sikkert en funksjon de og, men det får bare være et av mysteriene man opplever i løpet av livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...