Gå til innhold

Når kan jeg besøke en som har hatt influensa uten å risikere smitte ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal reise å besøke mitt voksne barn til helgen. Vedkommende hadde influensa fra mandag forrige uke. Og hele uken igjennom. Vet ikke hvor lenge influensa smitter. Er det noen som vet ? Kan jeg tryggt dra uten å ta med meg smitte hjem? 

Anonymkode: cb633...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...


 

Dråpe-, luft- og kontaktsmitte

Influensa smitter ved dråpe-, luft- eller kontaktsmitte. Ved dråpesmitte og luftsmitte puster man inn henholdsvis dråper eller aerosoler som inneholder influensavirus. Disse er spredt i luften når smitteførende personer hoster eller nyser. Når dråpene "lander", forurenses overflater i rommet, hvorpå man kan smittes ved kontaktsmitte. En liten smittedose er nok til å gi sykdom. 

Inkubasjonstiden fra smitte til symptomer er vanligvis to dager, men varierer fra en til fire dager. Man er smitteførende fra dagen før symptomene viser seg og i tre-fem dager etterpå. Det er også mulig å være asymptomatisk, men smitteførende. Barn og personer med svekket immunforsvar kan være smitteførende lenger. Den høye "smittetakten" gjør at epidemier kan utvikle seg meget raskt.

 

 

https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/rad-om-influensa/influensa---faktaark-/

 

Her er info fra FHI. Jeg bruker som oftes deres sider når jeg trenger info om sykdom.

Håper det kan hjelpe deg. Linken gir utfyllende informasjon om influensa.

Endret av Shira!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vanlig influensa nå om dagen. Jeg er på dag 8 med tette bihuler, snørr og lett hoste. Ikke veldig syk, men nok til å holde meg unna jobben. 

Er vedkommende syk, så hold deg unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shira! skrev (2 timer siden):


 

Dråpe-, luft- og kontaktsmitte

Influensa smitter ved dråpe-, luft- eller kontaktsmitte. Ved dråpesmitte og luftsmitte puster man inn henholdsvis dråper eller aerosoler som inneholder influensavirus. Disse er spredt i luften når smitteførende personer hoster eller nyser. Når dråpene "lander", forurenses overflater i rommet, hvorpå man kan smittes ved kontaktsmitte. En liten smittedose er nok til å gi sykdom. 

Inkubasjonstiden fra smitte til symptomer er vanligvis to dager, men varierer fra en til fire dager. Man er smitteførende fra dagen før symptomene viser seg og i tre-fem dager etterpå. Det er også mulig å være asymptomatisk, men smitteførende. Barn og personer med svekket immunforsvar kan være smitteførende lenger. Den høye "smittetakten" gjør at epidemier kan utvikle seg meget raskt.

 

 

https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/rad-om-influensa/influensa---faktaark-/

 

Her er info fra FHI. Jeg bruker som oftes deres sider når jeg trenger info om sykdom.

Håper det kan hjelpe deg. Linken gir utfyllende informasjon om influensa.

Vedkommende er på dag 9 etter utbrudd av influensa. Men vet ikke om hun har noe symptomer nå. Skal undersøke det. Jeg skal reise på dag 13 etter hennes symptomer på influensa. Vet ikke om det menes at hun kan smitte meg så lenge hun har symptomer og 3 til 5 dager etter at symptomer har gitt seg ? Forstår ikke helt hva som menes med det. 

Jeg hadde gledet meg så mye til å reise. Har ikke sett henne siden juli siden hun bor langt unna meg. Men må utsette det dersom jeg kan risikere å bli smittet. Men det er jo nesten 2 uker etter utbruddet av influensa men vanskelig å si hvor lenge det er i kroppen. 

Anonymkode: cb633...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nick skrev (2 timer siden):

Det går vanlig influensa nå om dagen. Jeg er på dag 8 med tette bihuler, snørr og lett hoste. Ikke veldig syk, men nok til å holde meg unna jobben. 

Er vedkommende syk, så hold deg unna. 

Influensaen var veldig hard når den sto på som verst. 

Anonymkode: cb633...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...