Gå til innhold

SSRI og alkohol!?


Duken

Anbefalte innlegg

Har pga sykdom vært lenge borte fra alkohol. Og det siste året går eg på sertralin. Nå begynner ting og stabilisere seg igjen, både for meg og for samfunnet generelt. Er i den forbindelsen bedt i selskap, der det blir noe godt og drikke.. Aldri hatt noe problemer med alkohol i den forstand. 
 

Men det eg lurer på er om å ta seg en fest og drikke noen øl, kan gjør at eg mister hele virkningen av medisinene? At eg på en måte må starte helt fra scratch om du forstår. Eg har ikke lyst å ”nøytralisere” noe som helst, nå som eg er på en god plass mentalt. Å eg er ikke en som har problemer med alkohol, er toppen ute 2 ganger i året… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir sikkert kritisert for dette svaret.

Men så lenge du er psykisk stabil, bruker SSRI mot angst, og ikke har utfordringer med alkohol ellers, ser jeg ingenting i veien med å drikke litt selv om du bruker medisiner. Men jeg fraråder at man drikker seg full/drita. Det kan gjøre alle og enhver ustabile. Eventuelt kan man prøve seg litt fram.

Jeg anbefaler ikke at man drikker når man tar beroligende medisiner. Men det gjør jo ikke du.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Duken skrev (47 minutter siden):

Har pga sykdom vært lenge borte fra alkohol. Og det siste året går eg på sertralin. Nå begynner ting og stabilisere seg igjen, både for meg og for samfunnet generelt. Er i den forbindelsen bedt i selskap, der det blir noe godt og drikke.. Aldri hatt noe problemer med alkohol i den forstand. 
 

Men det eg lurer på er om å ta seg en fest og drikke noen øl, kan gjør at eg mister hele virkningen av medisinene? At eg på en måte må starte helt fra scratch om du forstår. Eg har ikke lyst å ”nøytralisere” noe som helst, nå som eg er på en god plass mentalt. Å eg er ikke en som har problemer med alkohol, er toppen ute 2 ganger i året… 

Jeg tenker at man skal kunne leve som normalt når man bruker medisiner, det er vel liksom litt derfor vi får dem? Hadde det vært så veldig farlig så tror jeg legen hadde sagt det. Det står i skrivet at du ikke skal drikke alkohol, ta sentralstimulerende og slik når du bruker ssri. Men jeg tar både sentralstimulerende og ssri som legen vet, han sa at det ikke er noe kræsj mellom disse. Så det som står i skrivet er nok en sikkerhetsgreie. 
 

Du havner neppe helt nede på bunn. Men medisinen kan kanskje påvirke hvor dårlig du blir evt hvordan rusen blir? 
 

Reagerer du normalt på alkohol? Du kan jo drikke sakte. 
Min regel når jeg drikker nå er å drikke sakte og ligge unna sprit. 
Snakk med legen din om du er veldig usikker. 
Må nok det selv siden jeg er litt usikker, det kan bli alkohol på steder jeg skal være snart og.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (28 minutter siden):

Jeg tenker at man skal kunne leve som normalt når man bruker medisiner, det er vel liksom litt derfor vi får dem? Hadde det vært så veldig farlig så tror jeg legen hadde sagt det. Det står i skrivet at du ikke skal drikke alkohol, ta sentralstimulerende og slik når du bruker ssri. Men jeg tar både sentralstimulerende og ssri som legen vet, han sa at det ikke er noe kræsj mellom disse. Så det som står i skrivet er nok en sikkerhetsgreie. 
 

Du havner neppe helt nede på bunn. Men medisinen kan kanskje påvirke hvor dårlig du blir evt hvordan rusen blir? 
 

Reagerer du normalt på alkohol? Du kan jo drikke sakte. 
Min regel når jeg drikker nå er å drikke sakte og ligge unna sprit. 
Snakk med legen din om du er veldig usikker. 
Må nok det selv siden jeg er litt usikker, det kan bli alkohol på steder jeg skal være snart og.

 

 

Eg reagerer ikke unormalt på alkohol, og eg går aldri ut for å bli drita.. Men kunne jo gjerne tenkt meg noen øl, i godt lag, over noe godt og spise. Men gidder ikke ta sjansen, om det gir varige skader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Duken skrev (4 minutter siden):

Eg reagerer ikke unormalt på alkohol, og eg går aldri ut for å bli drita.. Men kunne jo gjerne tenkt meg noen øl, i godt lag, over noe godt og spise. Men gidder ikke ta sjansen, om det gir varige skader?

Hadde det vært så farlig så hadde legen sagt det. En skal jo ikke drikke når man bruker adhd medisiner heller men jeg har gjort det likevel. Drikking foregår senere på kvelden og da er medisinen nesten ute, men jeg har for mange år siden(og veldig mange andre) blandet det av nysgjerrighet og det eneste som skjer er at det forsterket bivirkningene av medisinen (du bruker kvelden på do). 
Vet ikke hvordan bivirkninger du har fått av Sertralin. 
1-2 øl går nok bra. Hadde garantert vært skriv i media om noen fikk livet ødelagt av å drikke et par enheter med ssri. Men spør legen, for jeg er ikke utdannet innen dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nyansere litt her.

1. Selvsagt kan man ikke "leve som normalt" bare man er stabilisert på en eller annen medisin.

2. På SSRI kan en reagere langt sterkere enn vanlig på alkohol. Jeg har opplevde personer som har fått total amnesi for hele kvelden etter å ha drukket en halvliter øl. Du kan altså ikke regne med at du reagerer som før på samme alkoholmengde. Derfor anbefaler jeg titrering: Drikk en halvliter i trygge omgivelser hjemme hos deg selv. Hvis dette går bra, kan du noen dager senere forsøke to halvlitere. Jeg synes det bær være nok om en bruker SSRI.

3. Ikke i noe tilfelle synes jeg personer på SSRI bør drikke mer enn 3 alkoholenheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (14 minutter siden):

Jeg må nyansere litt her.

1. Selvsagt kan man ikke "leve som normalt" bare man er stabilisert på en eller annen medisin.

2. På SSRI kan en reagere langt sterkere enn vanlig på alkohol. Jeg har opplevde personer som har fått total amnesi for hele kvelden etter å ha drukket en halvliter øl. Du kan altså ikke regne med at du reagerer som før på samme alkoholmengde. Derfor anbefaler jeg titrering: Drikk en halvliter i trygge omgivelser hjemme hos deg selv. Hvis dette går bra, kan du noen dager senere forsøke to halvlitere. Jeg synes det bær være nok om en bruker SSRI.

3. Ikke i noe tilfelle synes jeg personer på SSRI bør drikke mer enn 3 alkoholenheter.

Jeg innrømmer gjerne at jeg synder mot dette.

Jeg tror jeg har et ganske normalt alkoholforbruk i alle fall sammenlignet med mine venner og bekjente. Drikker noen halvlitere i sosialt lag noen helger. Andre helger lar jeg være. 

Men jeg har prøvd meg fram, og aldri opplevd problemer med det. 

For meg har de viktigste reglene vært: Ikke drikke ved psykiske utfordringer, og ikke drikke så mye at man blir åpenbart påvirket. Altså generell sunn fornuft. Det har gått helt fint :) Men jeg respekterer det du sier om at noen kan reagere annerledes på alkohol ved bruk av SSRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (21 minutter siden):

Jeg må nyansere litt her.

1. Selvsagt kan man ikke "leve som normalt" bare man er stabilisert på en eller annen medisin.

2. På SSRI kan en reagere langt sterkere enn vanlig på alkohol. Jeg har opplevde personer som har fått total amnesi for hele kvelden etter å ha drukket en halvliter øl. Du kan altså ikke regne med at du reagerer som før på samme alkoholmengde. Derfor anbefaler jeg titrering: Drikk en halvliter i trygge omgivelser hjemme hos deg selv. Hvis dette går bra, kan du noen dager senere forsøke to halvlitere. Jeg synes det bær være nok om en bruker SSRI.

3. Ikke i noe tilfelle synes jeg personer på SSRI bør drikke mer enn 3 alkoholenheter.

Med din bakgrunn Kupton; Om eg nå i kveld, velger og prøve og drikke en halvliter. Vil dette gjøre på noe som helst måte at medisinene begynner å slutte og virke fra i morgen av? Å at de aldri gjør den samme jobben igjen, om du forstår. Havner eg i det sortw hullet av en enhet?  Beklager litt vage spørsmål, er bare livredd for å gjøre noe dumt, men samtidig så har eg lyst og prøve meg. Da eg vil si eg har et veldig sunt forhold til alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 minutter siden):

Nei, de mister ikke sin virkning. Du kan trygt prøve. Start tidlig om du skal kjøre bil eller dra på jobb i morgen.

Takk. Da skal eg ta meg en enhet i kveld. I trygge omgivelser ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

1. Selvsagt kan man ikke "leve som normalt" bare man er stabilisert på en eller annen medisin.

Et det ikke det som er hele poenget med medisiner da, at man skal kunne bli så normal som mulig og lik alle andre og leve som dem? 

Anonymkode: 15e7b...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel individuelt hvordan man reagerer. Jeg har ett normalt forhold til alkohol, selv om jeg tar zyprexa og før gikk på sertralin. Ble ikke fortere full av den grunn. Men har drukket meg full noen ganger. Jeg tåler ganske mye sprit. Men har kuttet ned de siste årene da alkoholisme går i familien.

Min far gikk en periode på en epilepsimedisin som gjorde at han ble full av 1 halvliter. Han måtte bytte medisin. For han er lett alkoholisert.

Anonymkode: f865e...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Et det ikke det som er hele poenget med medisiner da, at man skal kunne bli så normal som mulig og lik alle andre og leve som dem? 

Anonymkode: 15e7b...f2f

Poenget er først og fremst at en skal bli frisk, og at en ikke skal få tilbakefall. Tross medisinering må en gjøre andre tiltak for å redusere risiko for ny sykdom. En person som har fått hjerteinfarkt får vanligvis kolesterolsenkende, betablokker og blodfortynnende. Tross det bør han slutte å røyke, og han kan ikke drikke ribbefett til dessert hver dag. En person med diabetes 1 kan ikke leve på lukket valnøtt selv om han får insulinsprøyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (5 timer siden):

Nei, de mister ikke sin virkning. Du kan trygt prøve. Start tidlig om du skal kjøre bil eller dra på jobb i morgen.

Har nå hatt meg en prøvepils. Ikke noe spesiellt i forhold til tidligere.. Det må være bra tegn det☺️ Hvorfor 3 enheter? Er det noe eksakt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Duken skrev (6 minutter siden):

Har nå hatt meg en prøvepils. Ikke noe spesiellt i forhold til tidligere.. Det må være bra tegn det☺️ Hvorfor 3 enheter? Er det noe eksakt med det?

det er etter 3 enheter du kan begynne å bli full. De fleste kjenner det etter 2 og vi/jeg som ikke drikker særlig lenger kjenner det etter 1. Og rusen fortsetter å stige selv om man tar pause fra drikkingen. 

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken skrev (13 minutter siden):

Hvorfor 3 enheter? Er det noe eksakt med det?

Ikke noe eksakt. Alkohol og psykisk helse er en dårlig kombinasjon, og et sted må en sette grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 minutter siden):

Ikke noe eksakt. Alkohol og psykisk helse er en dårlig kombinasjon, og et sted må en sette grensen.

Du mener vel psykisk uhelse

Anonymkode: 15e7b...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 minutter siden):

Nei. Alkohol og psykisk uhelse er en god kombinasjon. 

Det skjønte jeg ikke. Kan du forklare?

Anonymkode: 15e7b...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...