Gå til innhold

Hvor viktig er det at en partner vet at du sliter psykisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er redd at mange vil rygge unna om jeg nevner at jeg har depresjon og tvangslidelser. Men må jeg kanskje heller bare leve med lokk på livet da? Og vite at han ville dumpet eller avvist om han viste alt om meg? 
 

Anonymkode: a6501...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er redd at mange vil rygge unna om jeg nevner at jeg har depresjon og tvangslidelser. Men må jeg kanskje heller bare leve med lokk på livet da? Og vite at han ville dumpet eller avvist om han viste alt om meg? 
 

Anonymkode: a6501...d5b

Du trenger jo ikke buse ut med det på første date liksom, men jeg regner med at det uansett vil komme for en dag etter en tid? Ville du selv likt at en partner hadde holdt noe så viktig skjult for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Du trenger jo ikke buse ut med det på første date liksom, men jeg regner med at det uansett vil komme for en dag etter en tid? Ville du selv likt at en partner hadde holdt noe så viktig skjult for deg?

Nei men depresjon er vel ikke særlig sexy? Tiltrekkende? 

Anonymkode: a6501...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei men depresjon er vel ikke særlig sexy? Tiltrekkende? 

Anonymkode: a6501...d5b

Hvor gammel er du??? Åpenhet og å vise at man tar ansvar er tiltrekkende, å holde ting skjult og håpe at partneren ikke skal oppdage at man er deprimert er bare dumt. 

Men som sagt - det trenger ikke akkurat være det første du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at når man er kjæreser (partner) så bør man kunne dele sånne ting. Man trenger ikke overøse partneren med problemer,  men ta praten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 21.05):

Er redd at mange vil rygge unna om jeg nevner at jeg har depresjon og tvangslidelser. Men må jeg kanskje heller bare leve med lokk på livet da? Og vite at han ville dumpet eller avvist om han viste alt om meg? 
 

Anonymkode: a6501...d5b

Det er forskjell på å fortelle en partner at jeg strever med dette, uten ev. å la det ta større plass enn det fortjener, enn å "la ham få vite alt", som du sier. Jeg tenker at det generelt ikke er så bra om det er et forhold der den ene partneren øser ut av seg det han eller hun klarer mens den andre er mottaker. La den andre få vite det som er nødvendig, men din partner er ikke og skal heller ikke være din partner. Om det blir et slikt forhold, tror jeg det er en viss risiko for at det kan bære galt av sted... Selv har jeg vært svært tydelig på det i mine forhold. Partneren skal få vite nok til å føle seg trygg, men det skal ikke oppleves som belastende. Hos oss er mine problemer lite tema. Det er relativt likt vektet at vi snakker om mine og min partners utfordinger i hverdagen - turtakingen (se under).

I et forhold må man lære seg "turtaking" som i en samtale. "Turtaking" starter barnet med allerede når barnet smiler, mor eller far smiler tilbake og barnet gir et smil tilbake igjen. Senere utvikler turtakingen seg gjennom en samtale som går frem og tilbake mellom to eller flere mennesker. Det oppleves ofte svært negativt om vi møter på monologe mennesker som tar svært stor plass, der du opplever å ikke komme til... Det er et utrolig viktig samspill for videre kommunikasjon mellom oss mennesker med turtaking - og jeg synes det er fascinerende å følge med på utsiden hvordan det fungerer eller ikke fungerer. I et forhold skal man støtte og oppmuntre hverandre igjennom livets oppturer og nedturer, gleder og sorger, det hyggelige og vanskelige, gode dager og vanskelige dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 21.05):

Er redd at mange vil rygge unna om jeg nevner at jeg har depresjon og tvangslidelser. Men må jeg kanskje heller bare leve med lokk på livet da? Og vite at han ville dumpet eller avvist om han viste alt om meg? 
 

Anonymkode: a6501...d5b

Jeg delte det ikke før vi hadde flyttet sammen, og bodd sammen en stund. Måtte føle meg trygg på å kunne si det før jeg gjorde det. For i en datingfase blir det vel lettere å bli dumpet pga slikt enn hva det er når man har vært sammen en stund. 

Anonymkode: 58aa4...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (På 4.10.2021 den 8.34):

Jeg mener at når man er kjæreser (partner) så bør man kunne dele sånne ting. Man trenger ikke overøse partneren med problemer,  men ta praten.

Enig med deg, men det er gjerne best å vente med å fortelle det til man føler seg trygg til å gjøre det. 

Anonymkode: 58aa4...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg delte det ikke før vi hadde flyttet sammen, og bodd sammen en stund. Måtte føle meg trygg på å kunne si det før jeg gjorde det. For i en datingfase blir det vel lettere å bli dumpet pga slikt enn hva det er når man har vært sammen en stund. 

Anonymkode: 58aa4...3fb

Fanger du ikke kjæresten din da? Vente til en har flyttet sammen og bodd sammen en stund? Synes det var ufint gjort, for da er det mye vanskeligere å dumpe deg. Det virker kaldt og kalkulerende å vente så lenge med å si noe. Synes det var skikkelig dårlig gjort av deg. 

Anonymkode: b9f1a...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fanger du ikke kjæresten din da? Vente til en har flyttet sammen og bodd sammen en stund? Synes det var ufint gjort, for da er det mye vanskeligere å dumpe deg. Det virker kaldt og kalkulerende å vente så lenge med å si noe. Synes det var skikkelig dårlig gjort av deg. 

Anonymkode: b9f1a...ace

Det får være dine tanker. Mine vansker er ikke merkbare heller. Jobben min vet ingenting om det. Er ytterst få som vet. 

Anonymkode: 58aa4...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fanger du ikke kjæresten din da? Vente til en har flyttet sammen og bodd sammen en stund? Synes det var ufint gjort, for da er det mye vanskeligere å dumpe deg. Det virker kaldt og kalkulerende å vente så lenge med å si noe. Synes det var skikkelig dårlig gjort av deg. 

Anonymkode: b9f1a...ace

Jeg har ingen diagnose. Men jeg har plagsomme tanker som jeg forsøker å få bort. 

Anonymkode: 58aa4...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg delte det ikke før vi hadde flyttet sammen, og bodd sammen en stund. Måtte føle meg trygg på å kunne si det før jeg gjorde det. For i en datingfase blir det vel lettere å bli dumpet pga slikt enn hva det er når man har vært sammen en stund. 

Anonymkode: 58aa4...3fb

Jeg synes ikke man trenger å fortelle om psykiske vansker helt i starten av et forhold. Men jeg hadde følt med "lurt" om jeg ikke hadde fått vite  noe om problemene relativt tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (8 minutter siden):

Jeg synes ikke man trenger å fortelle om psykiske vansker helt i starten av et forhold. Men jeg hadde følt med "lurt" om jeg ikke hadde fått vite  noe om problemene relativt tidlig. 

Det spørs hvilke psykiske problemer det er også. Og det er vanskelig å sitte på date å utlegge om alt man tenker og føler i startfasen ihvertfall.  

Jeg var på date med noen som sa at de var manisk depressiv og jeg ble redd rett og slett. Det ble sagt på første date.  En ærlig sak men det kan skremme unødvendig også. 

Anonymkode: 58aa4...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...