Gå til innhold

Schitzofreni...hvorfor bruker alle dette?


Gjest malun

Anbefalte innlegg

Gjest malun

Det er så vanlig blant folk flest å bruke uttrykket schitzofren når de vil forklare at de er litt splittet om en sak. F.eks: "Når det gjelder holdninger til Mette-Marit er jeg litt scitzofren: På den ene siden mener jeg...men samtidig synes jeg....".

Men da blander man vel vitterlig schitzofreni med splittet personlighet - og dette er da ikke det samme?

Ikke noen big deal, men som pårørende etter en som var schitzofren, henger jeg meg litt opp i ordbruken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Kompisen min tok livet av seg etter 10 år med sykdommen. Familien hans brød sto fram i avisa over to helsider i VG og skrønte alle sammen om at de hadde tatt seg så godt av han. Jeg vet at de hadde ikke besøkt han på minst et år da han døde, og kanskje bare 3-4 ganger på 10 år. Ringte søstern hans og sa hva jeg mente om sånt, de var redde for at jeg skulle gå til avisen. Det er en alvorlig og invalidiserende sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Kompisen min tok livet av seg etter 10 år med sykdommen. Familien hans brød sto fram i avisa over to helsider i VG og skrønte alle sammen om at de hadde tatt seg så godt av han. Jeg vet at de hadde ikke besøkt han på minst et år da han døde, og kanskje bare 3-4 ganger på 10 år. Ringte søstern hans og sa hva jeg mente om sånt, de var redde for at jeg skulle gå til avisen. Det er en alvorlig og invalidiserende sykdom.

Irriterende med skrivefeil, hvor kom ordet brød fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Kompisen min tok livet av seg etter 10 år med sykdommen. Familien hans brød sto fram i avisa over to helsider i VG og skrønte alle sammen om at de hadde tatt seg så godt av han. Jeg vet at de hadde ikke besøkt han på minst et år da han døde, og kanskje bare 3-4 ganger på 10 år. Ringte søstern hans og sa hva jeg mente om sånt, de var redde for at jeg skulle gå til avisen. Det er en alvorlig og invalidiserende sykdom.

Det er en helt jævlig sykdom. Eksen min tok livet av seg han også, og det var veldlig vanskelig å takle, ettersom jeg hadde flyttet fra ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du er ikke den eneste som reagerer negativt på denne bruken av ordet.

Samme følelse har jeg når "sinnsykt" har blitt det nye moteordet. Jfr. sendingene fra OL. "Han hopper sinnsykt høyt".

Likevel er det ikke uten grunn at ordet schizofreni blir brukt slik om det er aldri så feil.

Kopierer fra bokmålsordboka:

"schizofreni ~freni´ -en (av gr skhizein 'kløyve' og phren 'forstand') sinnssykdom som fører til at personligheten blir spaltet, og at vilje og følelsesliv blir borte, ungdomssløvsinn . "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...