Gå til innhold

Parkering mm i Oslo sentrum


påskelilje

Anbefalte innlegg

Vi er en liten gjeng som skal til Oslo en helg i høst. Skal overnatte veldig sentralt (nær Karl Johan). Hva gjør vi med bilen, tro? Tviler på at vi trenger den mens vi er i Oslo, men vi trenger den til og fra Sørlandet fredag og søndag. Finnes det en trygg langtidsparkering vi kunne ha brukt? Hvor mye koster det, tro? Noe annet vi bør tenke på når vi fra utkantstrøk skal inn til hovedstaden 😄 ? Kan vi kjøpe "helgebillett" på buss/t-bane? Eller noe annet lurt?

En mulighet er selvsagt å bruke buss eller tog. Vi skal vurdere det. Det har vært himla mye kaos med toget på Sølrandsbanen det siste året, så jeg vet ikke helt om vi kan stole på toget.... Vi skal rekke en forestilling fredags kvelden, så tåler ikke forsinkelser i stor grad (skal selvsagt legge inn litt god tid).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (2 timer siden):

Finnes det en trygg langtidsparkering vi kunne ha brukt? Hvor mye koster det, tro?

Det ville jeg spurt om på hotellet, de kjenner nok problemstillingen.

påskelilje skrev (2 timer siden):

Kan vi kjøpe "helgebillett" på buss/t-bane?

Det finnes billetter som varer 24 timer fra første gangs bruk (ikke fra kjøpstidspunkt). De gjelder på alle transportmidler i byen. Hvis du har et Ruter-kort fra tidligere osloturer (som det ikke er penger på fra før), kan du ta det med, så setter de billetten på det. Hvis du ikke har reisekort, kan du enten kjøpe et nytt på et salgssted (50 kr) eller bruke appen: https://ruter.no/kjop-billett/salgssteder/ 

Det finnes også et oslopass for ett eller flere døgn, men det lønner seg bare hvis dere skal besøke mange museer  etc.:  https://www.visitoslo.com/no/aktiviteter-og-attraksjoner/oslo-pass/hva-er-inkludert/gratis-museer-og-attraksjoner/

Hvis du lurer på noe konkret ang. Ruter, er det bare å spørre på nytt. Jeg er ikke så imponert over forklaringene på Ruters nettsider. 

Selv befinner jeg meg i utkanten av din by akkurat nå 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 timer siden):

Vi er en liten gjeng som skal til Oslo en helg i høst. Skal overnatte veldig sentralt (nær Karl Johan). Hva gjør vi med bilen, tro? Tviler på at vi trenger den mens vi er i Oslo, men vi trenger den til og fra Sørlandet fredag og søndag. Finnes det en trygg langtidsparkering vi kunne ha brukt? Hvor mye koster det, tro? Noe annet vi bør tenke på når vi fra utkantstrøk skal inn til hovedstaden 😄 ? Kan vi kjøpe "helgebillett" på buss/t-bane? Eller noe annet lurt?

En mulighet er selvsagt å bruke buss eller tog. Vi skal vurdere det. Det har vært himla mye kaos med toget på Sølrandsbanen det siste året, så jeg vet ikke helt om vi kan stole på toget.... Vi skal rekke en forestilling fredags kvelden, så tåler ikke forsinkelser i stor grad (skal selvsagt legge inn litt god tid).

 

Parkering i Oslo sentrum er mulig, men ekstremt dyrt. Hvis du bor i nærheten av Karl Johans gate er vel Paleet parkeringshus (må ikke forveksles med Paleet kjøpesenter) kanskje det beste. Men det koster 4-500 kroner pr døgn. Var jeg deg ville jeg tatt toget. Du trenger ikke bil i Oslo uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 timer siden):

Vi er en liten gjeng som skal til Oslo en helg i høst. Skal overnatte veldig sentralt (nær Karl Johan). Hva gjør vi med bilen, tro? Tviler på at vi trenger den mens vi er i Oslo, men vi trenger den til og fra Sørlandet fredag og søndag. Finnes det en trygg langtidsparkering vi kunne ha brukt? Hvor mye koster det, tro? Noe annet vi bør tenke på når vi fra utkantstrøk skal inn til hovedstaden 😄 ? Kan vi kjøpe "helgebillett" på buss/t-bane? Eller noe annet lurt?

En mulighet er selvsagt å bruke buss eller tog. Vi skal vurdere det. Det har vært himla mye kaos med toget på Sølrandsbanen det siste året, så jeg vet ikke helt om vi kan stole på toget.... Vi skal rekke en forestilling fredags kvelden, så tåler ikke forsinkelser i stor grad (skal selvsagt legge inn litt god tid).

 

Som flere sier er det dyrt å parkere i Oslo sentrum. På noen utfartsparkeringer, som f.eks. på Sognsvann, er det inntil videre gratis å parkere. Derfra til sentrum tar det litt over 20 minutter med t-bane.

Om dere ikke trenger bilen i helgen, og det er mulig å ta tog, høres jo sistnevnte mer hyggelig og behagelig (og ikke minst mer miljøvennlig, som jeg vet du er opptatt av ;) ) ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (9 timer siden):

Vi er en liten gjeng som skal til Oslo en helg i høst. Skal overnatte veldig sentralt (nær Karl Johan). Hva gjør vi med bilen, tro? Tviler på at vi trenger den mens vi er i Oslo, men vi trenger den til og fra Sørlandet fredag og søndag. Finnes det en trygg langtidsparkering vi kunne ha brukt? Hvor mye koster det, tro? Noe annet vi bør tenke på når vi fra utkantstrøk skal inn til hovedstaden 😄 ? Kan vi kjøpe "helgebillett" på buss/t-bane? Eller noe annet lurt?

En mulighet er selvsagt å bruke buss eller tog. Vi skal vurdere det. Det har vært himla mye kaos med toget på Sølrandsbanen det siste året, så jeg vet ikke helt om vi kan stole på toget.... Vi skal rekke en forestilling fredags kvelden, så tåler ikke forsinkelser i stor grad (skal selvsagt legge inn litt god tid).

 

Bussen er vel stort sett i rute? Og går mye oftere enn toget, så de fleste jeg kjenner velger buss når de reiser Kristiansand-Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Risikoen for innbrudd i bilen er tilstede. Var i hvert fall før. Hvis det ikke er noen med bedre vakthold. Men jeg hadde besøk av en som parkerte rett ved ett parkeringshus ved Oslo City. Det ble innbrudd ja. For noen stakkars småpenger. Jeg hadde tatt toget. 

Anonymkode: 3bb18...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (14 timer siden):

Bussen er vel stort sett i rute? Og går mye oftere enn toget, så de fleste jeg kjenner velger buss når de reiser Kristiansand-Oslo.

Ja, jeg liker selv å ta både buss og tog. Men vi er 5 stykker, så det ble litt dyrt med tog/buss.... Skal snakke med de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (21 timer siden):

Som flere sier er det dyrt å parkere i Oslo sentrum. På noen utfartsparkeringer, som f.eks. på Sognsvann, er det inntil videre gratis å parkere. Derfra til sentrum tar det litt over 20 minutter med t-bane.

Om dere ikke trenger bilen i helgen, og det er mulig å ta tog, høres jo sistnevnte mer hyggelig og behagelig (og ikke minst mer miljøvennlig, som jeg vet du er opptatt av ;) ) ut.

Det ble over 2000 kr hver vei for oss både med tog og buss (er 5 stykker), så vi hadde håpet på billigere reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (21 timer siden):

Parkering i Oslo sentrum er mulig, men ekstremt dyrt. Hvis du bor i nærheten av Karl Johans gate er vel Paleet parkeringshus (må ikke forveksles med Paleet kjøpesenter) kanskje det beste. Men det koster 4-500 kroner pr døgn. Var jeg deg ville jeg tatt toget. Du trenger ikke bil i Oslo uansett. 

Paleet er vel det dyreste (og mest knotet) p-huset etter bankplassen tror jeg, så det ville jeg ikke anbefalt egentlig.

Selv parkerer jeg på sentrum phus, det er videoveråka og stengt på natterstid om man ikke har kode fordi man har bilen der inne, men ser spektrum også var litt rimeligere. Jeg kunne nok parkert begge steder, men det er mulig hotellet har parkering som ikke koster allverden altså.

 

Er nok like trygt der som utenfor sentrum, men er du i sentrum kan du jo tidvis sjekke bilen. Bare husk å ikke la ting ligge syngelig.

Anonymkode: 3b3a9...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (På 11.10.2021 den 16.44):

Det finnes billetter som varer 24 timer fra første gangs bruk (ikke fra kjøpstidspunkt). De gjelder på alle transportmidler i byen. Hvis du har et Ruter-kort fra tidligere osloturer (som det ikke er penger på fra før), kan du ta det med, så setter de billetten på det. Hvis du ikke har reisekort, kan du enten kjøpe et nytt på et salgssted (50 kr) eller bruke appenhttps://ruter.no/kjop-billett/salgssteder/ 

Jeg ville brukt appen. Lett å laste ned på forhånd. Jeg har også lastet ned reise-apper på tur til andre byer, herunder Gøteborg. Deilig å slippe å være avhengig av fysisk kort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...