Gå til innhold

Pris økologisk vs ikke-økologisk


Lillemus

Anbefalte innlegg

Jeg skulle kjøpe tomater i dag, store denne gangen for jeg skal lage tomatsuppe i morgen. Kjøper alltid slike små så jeg sto en stund og tittet på prisene for å se hva som var billigst av de større tomatene.

Måtte se flere ganger for å være sikker på at jeg så rett:

norske tomater i løs vekt kostet 36,90 pr. kilo

økologiske tomater, pakket 4 stk i papp og plast kostet 32,75 for en pk på 250 gram / altså 131,- pr kilo!

Det er jo helt vanvittig! Og jeg er temmelig sikker på at mange ikke legger merke til det ettersom de økologiske er priset pr. 250 g og dermed ser billigere ut enn de i løsvekt som er priset pr. kilo.

Sjekker du prisen når du handler? Og kjøper du økologisk når prisforskjellen er så hinsides som dette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Jeg skulle kjøpe tomater i dag, store denne gangen for jeg skal lage tomatsuppe i morgen. Kjøper alltid slike små så jeg sto en stund og tittet på prisene for å se hva som var billigst av de større tomatene.

Måtte se flere ganger for å være sikker på at jeg så rett:

norske tomater i løs vekt kostet 36,90 pr. kilo

økologiske tomater, pakket 4 stk i papp og plast kostet 32,75 for en pk på 250 gram / altså 131,- pr kilo!

Det er jo helt vanvittig! Og jeg er temmelig sikker på at mange ikke legger merke til det ettersom de økologiske er priset pr. 250 g og dermed ser billigere ut enn de i løsvekt som er priset pr. kilo.

Sjekker du prisen når du handler? Og kjøper du økologisk når prisforskjellen er så hinsides som dette???

Jeg sjekker vanligvis prisene og jeg kjøper ikke økologisk.  Altfor dyrt med økologisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (4 minutter siden):

Jeg sjekker vanligvis prisene og jeg kjøper ikke økologisk.  Altfor dyrt med økologisk 

Det hender jeg kjøper økologisk dersom prisen ikke avviker så veldig fra det ikke-økologiske alternativet og det kommer også an på hva det er. Kjøpte økologisk rapsolje her om dagen f.eks., den kostet en del mer, men jeg bruker ikke litervis av den så da kan jeg koste på meg det. Men å kjøpe tomater som koster nesten 4 ganger mer er ikke aktuelt! Jeg kjøpte ca. 800 g tomater og om jeg skulle kjøpt 3 pakker med de økologiske hadde det blitt en hundrings! Mens jeg betalte 29,50... Blir helt sikkert like god tomatsuppe av det!

Neste sommer / høst har jeg forhåpentligvis drivhuset fullt av selvdyrkede tomater. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (12 minutter siden):

Jeg skulle kjøpe tomater i dag, store denne gangen for jeg skal lage tomatsuppe i morgen. Kjøper alltid slike små så jeg sto en stund og tittet på prisene for å se hva som var billigst av de større tomatene.

Måtte se flere ganger for å være sikker på at jeg så rett:

norske tomater i løs vekt kostet 36,90 pr. kilo

økologiske tomater, pakket 4 stk i papp og plast kostet 32,75 for en pk på 250 gram / altså 131,- pr kilo!

Det er jo helt vanvittig! Og jeg er temmelig sikker på at mange ikke legger merke til det ettersom de økologiske er priset pr. 250 g og dermed ser billigere ut enn de i løsvekt som er priset pr. kilo.

Sjekker du prisen når du handler? Og kjøper du økologisk når prisforskjellen er så hinsides som dette???

Jeg kjøper gjerne økologisk og synes vanligvis ikke prisforskjellen er då stor. Kikker alltid på prisen, og ville aldri kjøpt de økologiske tomatene du så.

 

Har en mann som sjelden ser på matpriser i det hele tatt, til tross for at han noen ganger har blitt overrasket eller lett rystet når jeg har pekt på hårreisende priser på kvitteringen. Han har vel blitt ørlite bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (5 minutter siden):

Jeg kjøper gjerne økologisk og synes vanligvis ikke prisforskjellen er då stor. Kikker alltid på prisen, og ville aldri kjøpt de økologiske tomatene du så.

 

Har en mann som sjelden ser på matpriser i det hele tatt, til tross for at han noen ganger har blitt overrasket eller lett rystet når jeg har pekt på hårreisende priser på kvitteringen. Han har vel blitt ørlite bedre etterhvert.

Mannen her ser enda mer på prisene enn meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (1 time siden):

Sjekker du prisen når du handler?

Ja, men jeg er nok den eneste i husstanden som gjør det.

Lillemus skrev (1 time siden):

Og kjøper du økologisk når prisforskjellen er så hinsides som dette???

Nei. Det eneste jeg omtrent alltid kjøper økologisk, er egg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper aldri økologisk. Det er keiserens nye klær. Hadde alle gått over til økologisk dyrking, ville store deler av verden vært uten mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er prisbevisst, og ser nesten alltid på kiloprisen. Det var voldsom prisforskjell på de tomatene, Lillemus! Jeg hadde aldri kjøpt dem! Det er forsåvidt greit at økologiske produkter er noe dyrere enn konvensjonelle, fordi det krever noe mer arbeid og bonden får lavere avling per dekar.

Kupton har forsåvidt et poeng i at dersom alle skulle legge over til økologisk, så ville avlingsmengden gå drastisk ned. MEN, når det er sagt, så er det et mye større problem at store deler av avlingen kastes fordi grossistene har så strenge krav på størrelse og fasong og kvalitet, butikker og forbrukere som kaster vanvittige mengder mat pga dårlig planlegging og logistikk. Så dersom fordelingen og logistikken av den faktisk produserte maten blir bedre, tror jeg en kunne ha mettet de fleste med økologisk mat (men jeg er ikke sikker). Det er ikke bærekraftig i miljøperspektiv å produsere mat på de meste intensive måtene, slik det gjøres i kjøttproduksjon, kornproduksjon og grønnsaksproduksjon i mange land. Fosforreservene er ikke evigvarende, og overdrevent bruk av pesticider gir uønskede effekter også på mennesker. Så at noe må endres, det er sikkert, men ikke sikkert at løsningen er total omlegging til økologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (56 minutter siden):

Jeg er prisbevisst, og ser nesten alltid på kiloprisen. Det var voldsom prisforskjell på de tomatene, Lillemus! Jeg hadde aldri kjøpt dem! Det er forsåvidt greit at økologiske produkter er noe dyrere enn konvensjonelle, fordi det krever noe mer arbeid og bonden får lavere avling per dekar.

Kupton har forsåvidt et poeng i at dersom alle skulle legge over til økologisk, så ville avlingsmengden gå drastisk ned. MEN, når det er sagt, så er det et mye større problem at store deler av avlingen kastes fordi grossistene har så strenge krav på størrelse og fasong og kvalitet, butikker og forbrukere som kaster vanvittige mengder mat pga dårlig planlegging og logistikk. Så dersom fordelingen og logistikken av den faktisk produserte maten blir bedre, tror jeg en kunne ha mettet de fleste med økologisk mat (men jeg er ikke sikker). Det er ikke bærekraftig i miljøperspektiv å produsere mat på de meste intensive måtene, slik det gjøres i kjøttproduksjon, kornproduksjon og grønnsaksproduksjon i mange land. Fosforreservene er ikke evigvarende, og overdrevent bruk av pesticider gir uønskede effekter også på mennesker. Så at noe må endres, det er sikkert, men ikke sikkert at løsningen er total omlegging til økologisk.

Jeg trippelsjekket prisene for jeg ble så forundret. Først over at norske tomater i løsvekt tilsynelatende var billigere enn de økologiske i fire-pk, men så oppdaget jeg forskjellen på prisingen... Alle tomatene så fine ut, men jeg tok med en som hadde en tørr brun flekk på seg, jeg skulle jo uansett flå dem og bruke dem i suppe!

Det henger jo hauger med prislapper både over grønnsakene og langs kanten så ofte må man lete og lese grundig for å finne prisen på det man ønsker å kjøpe - slettes ikke like lett å finne frem alltid!

Vi kaster ikke mat hos oss, ferdig snakka. Spesielt etter at jeg begynte å dyrke noe grønnsaker selv - ikke snakk om at de skal kastes nei! Har gitt bort en del også, folk blir utrolig glade for å få noen selvdyrkede, kortreiste og usprøytede gulrøtter og poteter! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...