Gå til innhold

Beste medisin mot tics?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 26 som har hatt tics siden jeg var barn. Det øker når jeg er stresset, men jeg fjør det også til vanlig. Det har alltid blitt byttet ut med noe nytt. Alt fra blunking, kremting, rister på hodet, forskjellige lyder. 
Har ingen diagnose. Adhd går igjen i familien da, har selv bare ikke orket å få den siden jeg ikke ser vitsen med diagnosen. Men nå plager ticksene mine meg så mye at jeg vurderer medisin. Hvordan går jeg frem?

Anonymkode: 65795...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring selv, men jeg er nærtstående til en med tourette og ADHD. Det finnes noen medisiner, da som egentlig er ment for andre formål og som en har forsøkt gjennom studier at kan ha mer eller mindre effekt på tics og tourettes, og jeg forstår utrolig godt at det er plagsomt. Du starter alltid hos fastlegen din når det gjelder å starte en prosess for å få utredet noe med helsen, enten det gjelder kirurgi, undersøkelse, terapi, medisiner m.m. Han eller hun kan henvise deg videre. Jeg ser også at HRT-terapi benyttes noe, men usikker på resultatene på sikt.

Jeg leste nylig nedenstående PPT-brosjyre, som nok retter seg kanskje mest mot barn, men den ga meg mye informasjon jeg var ute etter for litt siden:

Tverrfaglig presentasjon av tourettes og tics fra Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...