Gå til innhold

Kupton? Eller andre i helsevesenet? Kan jeg sende psykiateren min en mail?


Epletreet

Anbefalte innlegg

1. Det er jobb-mail, ikke privat.

2. Behandlingsforholdet vårt ble avsluttet denne uka og jeg har fått ny behandler. (Okei, det hørtes sketchy ut, it's not! Han skal videre i spesialisering og forlater derfor DPS)

3. Det er ment som en "takk for hjelpa-mail"

Har hatt ukentlige samtaler i 11 mnd, hvor han har hjulpet meg gjennom invalidiserende angst, minner/flashbacks ifb med en overgrepssak jeg har anmeldt, hjulpet meg å se meg selv som en verdifull person og ikke den som har blitt psykisk og fysisk mishandlet. Kompliserte timer, kompliserte saker. Det har vært en stor hjelp å ha disse samtalene. Han har også vært enormt tålmodig når jeg må forstå hva som skjer før jeg "godtar" at det er slik, tålmodig når jeg har tatt opp medisiner og vinglet frem og tilbake før jeg valgte å prøve. Jeg er en typisk pasient som leser mye, googler mye, diskuterer før jeg er komfortabel med å ta medisiner eller akseptere en diagnose. Det har vært vanskelig for meg fordi jeg har hatt mindre kontroll og latt han hjelpe meg (jeg har liksom ikke bedt om hjelp på denne måten før). 

Siste timen vi hadde ble kortere enn vi pleier siden ny behandler var med og det ble en del oppsummering av hva jeg trenger videre hjelp med. Fikk derfor ikke sagt til han at jeg har satt pris på all hjelp hittil, at jeg er takknemlig for den gode oppfølgingen. Er det innafor å skrive en kort mail om det, og samtidig si at jeg syns han er i rett yrke og at jeg tror fremtidige pasienter er heldige med han som behandler? 

Eller er det liksom sånn det er? At man avslutter et forløp uten noen tilbakemelding til behandler, og bare "ha det da, lykke til"? 

Er redd for at det oppleves som grenseoverskridende. Samtidig har vi sendt mailer før, men da at han har sendt meg linker til foredrag, artikler om ptsd, traumer etc. Så jeg har ikke lett opp eposten for det formålet liksom.

Nei, jeg vet ikke? 

Ja? Nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra! Da skal jeg prøve å formulere en mail som ikke ser for teit eller needy ut. Syns jo bare at når man er fornøyd så må man si det. Og han her er særlig dyktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epletreet skrev (1 time siden):

Så bra! Da skal jeg prøve å formulere en mail som ikke ser for teit eller needy ut. Syns jo bare at når man er fornøyd så må man si det. Og han her er særlig dyktig. 

Jeg tror nok helt sikkert at han vil sette pris på slike ord og noe som vil motivere til videre arbeid, men selv det å bare se at pasienter kommer seg videre i livet og får det bedre med seg selv/livet generelt, er trolig også en sterk nok motivator til å stå på videre for kommende pasienter. Jeg mener det er viktig å si ifra til personer man gjør det lille ekstra. Det prøver jeg selv å være bevisst, om det så er på butikken med ekspeditøren som smiler og er litt ekstra imøtekommende eller det samme med sekretæren i skranken på poliklinikken på hovedsykehuset, kan jeg si at "så hyggelig å bli møtt med ditt hyggelige humør". Viktig å rose de som roses bør/skal fordi de velger å gjøre en liten forskjell.

Men, for øvrig, når jeg velger en sjelden gang å sende e-post til psykologen med personsensitivt innhold (dvs. personlig innhold jeg ikke ønsker at skal komme på avveie til kjente eller ukjente), velger jeg alltid å passordbeskytte dokumentet. Jeg sender deretter passordet på SMS til psykologen. Jeg som pasient er for så vidt ikke forpliktet til dette, men da må jeg også selv ta den risikoen det er å sende personlig informasjon ukryptert og lesbart for alle. Men en "Takk for hjelpen"-mail ser jeg ikke nødvendigvis at trenger inneholde mye personsensitiv informasjon i så stor grad at det trengs kryptering.

Det er jo kjempe bra at du opplever at du har fått god hjelp - og gratulerer som ga deg selv mulighet til å prøve det ut og se at det var mulig å få hjelp av andre. En positiv ny erfaring rikere på mange måter, ser det ut til :) Lykke til videre på veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor finner dere mailadressen til behandleren deres?

Anonymkode: a4021...578

Jeg gikk bare inn på facebook og sende melding på messenger. 

Anonymkode: 548a7...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg gikk bare inn på facebook og sende melding på messenger. 

Anonymkode: 548a7...cb2

Ikke greit å sende melding til behandler på Facebook! (Synes jeg) 

Anonymkode: 8020e...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 minutter siden):

Messenger er da noe annet enn FB

Messenger er jo meldingstjenesten til Facebook?

Anonymkode: 8020e...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Messenger er jo meldingstjenesten til Facebook?

Anonymkode: 8020e...9c9

Ja. Men en melding på messenger er helt privat fra A til B. Det er noe annet enn å legge ut en melding på FB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (9 minutter siden):

Ja. Men en melding på messenger er helt privat fra A til B. Det er noe annet enn å legge ut en melding på FB.

Da ordla jeg meg kanskje tvetydig. Når jeg sier sende melding på Facebook så mener jeg sende melding på messenger. Det du kaller legge ut melding på Facebook ville jeg kalt skrive på veggen på Facebook. Og ‘legge ut en melding’ har jo også en annen betydning enn å ‘sende en melding’. 
Uansett så synes jeg det er upassende å sende melding på messenger til behandler. 

Anonymkode: 8020e...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da ordla jeg meg kanskje tvetydig. Når jeg sier sende melding på Facebook så mener jeg sende melding på messenger. Det du kaller legge ut melding på Facebook ville jeg kalt skrive på veggen på Facebook. Og ‘legge ut en melding’ har jo også en annen betydning enn å ‘sende en melding’. 
Uansett så synes jeg det er upassende å sende melding på messenger til behandler. 

Anonymkode: 8020e...9c9

Helt enig

Anonymkode: c9aaa...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor finner dere mailadressen til behandleren deres?

Anonymkode: a4021...578

1. Jeg hadde den allerede siden han tidligere hadde sendt meg diverse linker om traumer, artikler og annet fagstoff. 

2. De aller fleste har fornavn.(eventuelt mellomnavn).etternavn@SykehusetDeJobberPå.no eller [email protected] 

F.eks [email protected] (helt random).

Jeg kunne aldri sendt en melding privat på sms eller messenger, eller privat mail. Det er helt utenkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sendte forøvrig mail og fikk svar i dag. 

"Tusen takk XX for disse fine ord. Det setter jeg stor pris på. Du skal ikke tenke på at du ikke fikk sagt dette på timen, det er overhode ikke noe jeg forventer. Jeg skulle gjerne vært her og fulgt deg videre på reisen din, men jeg er stadig optimist og tror du klarer dette videre. Fortsett å tro på deg selv, vi er mange som gjør det fra før! Du har gjort en formidabel innsats og jeg er imponert over hva du har fått til. 

Lykke til, dette klarer du!"

Og det føltes så godt. Å få sagt det jeg trengte, og få den tilbakemeldingen. 

Jeg er ordentlig trist over å miste en så god behandler, men den nye virker å være i samme gate så jeg er beroliget. Er så glad for at jeg endelig turte å ta skrittet å virkelig jobbe med undertrykte følelser. 

Herregud, psykiatrien trenger flere som han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epletreet skrev (2 timer siden):

1. Jeg hadde den allerede siden han tidligere hadde sendt meg diverse linker om traumer, artikler og annet fagstoff. 

2. De aller fleste har fornavn.(eventuelt mellomnavn).etternavn@SykehusetDeJobberPå.no eller [email protected] 

F.eks [email protected] (helt random).

Jeg kunne aldri sendt en melding privat på sms eller messenger, eller privat mail. Det er helt utenkelig. 

 

Epletreet skrev (2 timer siden):

1. Jeg hadde den allerede siden han tidligere hadde sendt meg diverse linker om traumer, artikler og annet fagstoff. 

2. De aller fleste har fornavn.(eventuelt mellomnavn).etternavn@SykehusetDeJobberPå.no eller [email protected] 

F.eks [email protected] (helt random).

Jeg kunne aldri sendt en melding privat på sms eller messenger, eller privat mail. Det er helt utenkelig. 

Takk for at du tok deg tid til å gi meg et svar.

Anonymkode: a4021...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Takk for at du tok deg tid til å gi meg et svar.

Anonymkode: a4021...578

Eneste er vel om du går privat, kan det være litt annerledes system. Da står de fritt til å lage sine egne systemer. Jeg ser at jeg faktisk har online-adressen til min psykolog, men det er han selv som har gitt meg den og det virker som det er den han benytter på jobb selv om han er tilknyttet en privat bedrift. På deres nettside er det kun hans fornavn som står som e-postadresse, men det er mye mulig at det fungerer like godt med [email protected] også.

I blant kan du finne kontaktinformasjon, som e-post, på nettsiden til behandlingsstedet. Jeg vet at for å komme i kontakt med noen på sykehuset her direkte pr. e-post, gjør jeg som nevnt overfor, men i blant er det bindestrek mellom fornavn og mellomnavn istedenfor punktum, men den kommer frem selv om jeg skulle komme til å skrive feil, trolig fordi det er opprettet videresendingsadresser for å sikre at det meste av e-post kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (8 timer siden):

Eneste er vel om du går privat, kan det være litt annerledes system. Da står de fritt til å lage sine egne systemer. Jeg ser at jeg faktisk har online-adressen til min psykolog, men det er han selv som har gitt meg den og det virker som det er den han benytter på jobb selv om han er tilknyttet en privat bedrift. På deres nettside er det kun hans fornavn som står som e-postadresse, men det er mye mulig at det fungerer like godt med [email protected] også.

I blant kan du finne kontaktinformasjon, som e-post, på nettsiden til behandlingsstedet. Jeg vet at for å komme i kontakt med noen på sykehuset her direkte pr. e-post, gjør jeg som nevnt overfor, men i blant er det bindestrek mellom fornavn og mellomnavn istedenfor punktum, men den kommer frem selv om jeg skulle komme til å skrive feil, trolig fordi det er opprettet videresendingsadresser for å sikre at det meste av e-post kommer frem.

Jeg skal teste det ut. Takker!

Anonymkode: a4021...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...