Gå til innhold

Kupton kognitivt forfall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har slitt med depresjon, men spesielt angst hele livet. Har høy utdannelse og har alltid vært veldig språksterk, men nå faller jeg ofte ut og husker ikke ord, spesielt avanserte ord! Jeg skal snart under ny utredning for psykisk lidelse, men har hatt x antall diagnoser og har gått på x antall medisiner tidligere. Har sterk subjektiv lidelse og er veldig stresset og slik har det alltid vært. 

Hva kan dette komme av? Går på lamictal, abilify, melatonin, Vallergan, sobril. 

Kan dette komme av psykisk lidelse og kan jeg gjøre noe med det?

Anonymkode: a0dc4...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan ha flere årsaker som summeres: Langvarig psykisk lidelse, alder (etter 29 år går det nedover) og medisiner. Når det gjelder ord, er jeg mest skeptisk til Lamictal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (7 minutter siden):

Det kan ha flere årsaker som summeres: Langvarig psykisk lidelse, alder (etter 29 år går det nedover) og medisiner. Når det gjelder ord, er jeg mest skeptisk til Lamictal.

Jeg har gått på lamictal i veldig mange år og har hatt veldig dårlig hukommelse, men siste året har det blitt verre! Kan det bli gradvis verre med lamictal? Ellers er jeg godt voksen og har slitt hele livet. 

Anonymkode: a0dc4...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Det kan ha flere årsaker som summeres: Langvarig psykisk lidelse, alder (etter 29 år går det nedover) og medisiner. Når det gjelder ord, er jeg mest skeptisk til Lamictal.

Jeg har også langvarig psykisk lidelse og hatt store problemer siden barn. Var innlagt på barnepsykiatrisk. Har et veldig dårlig språk nå. 

Anonymkode: 1546b...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Det kan ha flere årsaker som summeres: Langvarig psykisk lidelse, alder (etter 29 år går det nedover) og medisiner. Når det gjelder ord, er jeg mest skeptisk til Lamictal.

Sier du at Lamictal kan gi sånne problemer?

Anonymkode: 52d50...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sier du at Lamictal kan gi sånne problemer?

Anonymkode: 52d50...201

Flere antiepileptika kan kjennetegnes ved at det kan være vanskelig å få formulert ord eller at ord faller ut av hodet på en. Jeg har selv gått på 5-6 ulike typer epilepsimedisiner, og jeg vet at minst tre av de kan gi språkvansker - tatt fra en dårlig hukommelse fra Felleskatalogen noen år tilbake i tid... Det er snakk om Lamictal, Orfiril, Keppra, Rivotril, Vimpat og Topimax.

Vær også bevisst på svekket bentetthet og utvikling av ostepeni/osteporose når det kommer til lang tids bruk når det gjelder akkurat Lamictal. Men, ikke la dette være et hinder for å behandle livsviktig sykdom! Det er fint mulig å ha begge deler i hodet - både medisinering og kalsiumtilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg merket en viss bedring da jeg sluttet på zoloft. Den hadde jeg gått på i 17 år. Jeg ble mer våken. Men jeg er langt unna slik jeg var før, da var jeg en skarp og kunnskapsrik person. Den siste omgangen med psykdom gjorde mye skade, ikke minst at jeg ble gående så lenge uten att noen reagerte på merkelig oppførsel.

Anonymkode: 62ada...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Flere antiepileptika kan kjennetegnes ved at det kan være vanskelig å få formulert ord eller at ord faller ut av hodet på en. Jeg har selv gått på 5-6 ulike typer epilepsimedisiner, og jeg vet at minst tre av de kan gi språkvansker - tatt fra en dårlig hukommelse fra Felleskatalogen noen år tilbake i tid... Det er snakk om Lamictal, Orfiril, Keppra, Rivotril, Vimpat og Topimax.

Vær også bevisst på svekket bentetthet og utvikling av ostepeni/osteporose når det kommer til lang tids bruk når det gjelder akkurat Lamictal. Men, ikke la dette være et hinder for å behandle livsviktig sykdom! Det er fint mulig å ha begge deler i hodet - både medisinering og kalsiumtilskudd.

Jeg liker å skrive, men nå har det blitt helt håpløst pga lamictal, men skal visst av den på sikt.

Anonymkode: a0dc4...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (6 timer siden):

Er språkproblemene knytta til lamictal permanente (altså at de ikke forsvinner hvis man slutter på den)?

De er reversible De forsvinner ved seponering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (9 minutter siden):

De er reversible De forsvinner ved seponering. 

Husk at epilepsimedisiner er laget for å påvirke kommunikasjonen mellom nevronene i hjernen på et eller annet vis gjennom elektriske signaler (det man fanger opp ved en EEG-måling), og disse er ansvarlig for alt vi gjør fra sentralnervesystemet, f.eks. bevegelse, smerteopplevelse, lukt, hhørsel, tanker og følelser. Under et epilepsianfall blir disse nevronene fullstendig overbelastet og sender ut en høyspenning med elektriske impulser enten til hele hjernen som fører til kramper eller deler av hjernen som kan føre til en del annet krøll i merkelig tale, oppførsel eller at sanseapparatet blir forstyrret... Jeg tenker da at når en velger å sende medisiner inn for å forsøke å justere på dette, kan en også få uønsket virkning (bivirkning) som merkes bl.a. på disse områdene som medisinene er ment å reparere.
Jeg håper at @kupton kan justere meg inn om jeg er helt på naboens jordet, men dette er hva jeg har forstått etter å ha lest litt her og der og sammenholdt det jeg kan.

Jeg opplever merkelig nok en bedring på mine språkvansker etter at jeg startet med Topimax, men mine språkvansker startet også etter et status epilepticus-anfall (der det ble sendt gjentatte ganger en høyspenning i en halvtime før de klarte å stanse anfallet medikamentelt inne på akuttmottaket på sykehuset. Før det hadde jeg ingen vansker med språk overhodet av hva jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har gått på lamictal i veldig mange år og har hatt veldig dårlig hukommelse, men siste året har det blitt verre! Kan det bli gradvis verre med lamictal? Ellers er jeg godt voksen og har slitt hele livet. 

Anonymkode: a0dc4...7ec

Om du er kvinne og i alderen 40-60 år så er ikke dette helt uvanlig i forbindelse med overgangsalderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...